بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

استاد امیر حسین فردی

تاریخ تولد: 5 مهر 1328

تاریخ وفات: 11 اردیبهشت 1388

محل تولد : روستای قره تپه اردبیل

زندگینامه


پنجم مهر ماه سال ۱۳۲۸ در روستای «قره تپه» واقع در دامنه‌­های جنوبی سبلان در شهرستان «نیر» از توابع استان اردبیل چشم به جهان گشود. بخشی از سال‌های کودکی را در زادگاهش گذراند و از دوران طفولیت با حمایت و توصیه‌­های مادر، نزد باسوادان روستا خواندن و نوشتن را آغاز کرد. پدرش نظامی بود و مجبور به انجام مأموریت در شهرهای مختلف. به همین دلیل، امیردر همان سالهای پیش از دبستان به اتفاق خانواده از روستا مهاجرت نمود و مدتی در شهرهای کرمان و دلیجان زندگی کرد. او برای اولین بار، درحالی که دو سال از همکلاسی­هایش بزرگتر بود در شهر دلیجان پا به کلاس درس نهاد.

آخرین مأموریت پدردر شهر تهران بود و او خانواده­ی کوچکش را با خود به تهران آورد و بعد از بازنشستگی، آنها برای همیشه ساکن تهران شدند.«فوتبال» و «رمان» تمام دلخوشی­های امیرحسین نوجوان در آن دوران بود. «کلبه عمو تم»، «بر باد رفته» و چند اثر از بالزاک و داستایوفسکی از اولین آثاری بودند که وی در دوران نوجوانی خواند. سال آخر دبیرستان، مرحوم اکبر رادی معلم انشایش شد. از طریق او با آثار جلال آل­احمد و برخی دیگر ازنویسندگان مطرح معاصر آشنا شد و اولین تشویق­ها برای نویسندگی امیرحسین از جانب او صورت گرفت تا آنجا که در همان سال بر اثر تشویق‌­ها و راهنمایی­‌های استاد، رمانی چهار صد صفحه‌­ای نوشت به نام «زیر دیوار سبلان».

در سال ۱۳۴۸، پدرش از دنیا رفت و او که در اواخر دبیرستان تحصیل می­نمود سرپرست خانواده شد. فقر، پررنگ­ترین خاطره او از آن سالهاست. بعد از دیپلم، بلافاصله به سربازی رفت و دو سال را در شاه آباد غرب (اسلام آباد غرب) گذراند. در آنجا هم فوتبال را کنار نگذاشت و کاپیتان تیم پادگان شد. سربازی که تمام شد، فقر او را به سوی کار کردن سوق داد. در بانک صادرات استخدام شد و سرو سامانی به زندگی مادر و خواهر و برادر کوچکش داد. همان سال‌ها پایش به مسجد محله باز شد و کتابخانه کوچکش را پیدا کرد. روزها در بانک بود و عصرها در کتابخانه مسجد. مطالعات جدی­تر را از همان جا آغاز کرد و با گسترش فعالیت­های فرهنگی مسجد، او در جایگاه هدایت جوانان و نوجوانان علاقمند به کتابخوانی و قصه نویسی قرار گرفت، همانگونه که پیشترها در زمین­های خاکی فوتبال به این جایگاه رسیده بود.

در سال ۱۳۵۶، وقتی که بیشترین سهام بانک صادرات به یک یهودی صهیونیست واگذار شد، او از بانک استعفا داد تا کارگزار و کارمند چنین جریانی نباشد. با از دست دادن شغلش، به صورت تمام وقت به خدمت کتابخانه مسجد و فعالیت فرهنگی­اشکه در آن روزها رنگ و بوی انقلابی گرفته بود، در آمد. حالا دیگر امیرحسین یک انقلابی تمام عیار شده بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در آبان ماه ۱۳۵۸، به «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» پیوست و بخش ادبیات داستانی در حوزه را با همراهی جمعی از نویسندگان و هنرمندان پایه­ گذاری کرد. در همان سالها «سوره بچه­های مسجد» را که مرتبط با ادبیات کودکان و نوجوانان بود، راه اندازی و شش شماره از آن را منتشر کرد.

در شهریورماه سال ۱۳۶۱ به کیهان بچه­ها دعوت شد و به عنوان سردبیر، عهده­دار مسئولیت و هدایت قدیمی­ترین نشریه کودکان و نوجوانان کشور گردید و از آن پس، کیهان بچه­ها تبدیل به عرصه فعالیت هنرمندان شعر و داستان کودک و نوجوان شد. شوراهای داستان، شعر و تصویرگری در تحریریه کیهان بچه­ها تشکیل شد که ماحصل آن نقد و بررسی و انتخاب بهترین آثار ارسالی به دفتر مجله بود. حاصل این کار در طی سالها، معرفی نویسندگان و شاعران بی­شماری به جامعه ادبی کشوربود.

در سال ۱۳۶۸«کیهان علمی» را راه اندازی کرد و با همکاری بزرگانی چون «استاد احمد بیرشک» جایگاه شایسته­ای برای نشریه به عنوان اولین مجله علمی کودکان و نوجوانان ایجاد کرد. این مجله پس از پنج سال فعالیت، به دلیل مشکلات مالی موسسه کیهان تعطیل شد.

در دهه ۶۰ جلسات داستان ­نویسی «مسجد جوادالائمه» را هر هفته به طور منظم در کتابخانه مسجد، تشکیل داد که همین جلسات منشأ رشد و پرورش نویسندگان بسیاری گردید. در این جلسات که به صورت کارگاهی اداره می­‌گردید، رمان‌های بزرگ جهان و داستانهای نوشته شده اعضا خوانده می­شد و مورد بحث و نقد قرار می­‌گرفت. در سال ۱۳۷۵، پس از سالها استمرار جلسات و تربیت شاگردانی چند، او با راه اندازی «جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی­پور» با همکاری دوستان و شاگردان دیروز که حالا با عنوان «شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه» فعالیت می‌کردند، جنبه گسترده­تری به فعالیت­های ادبی مسجد داد.

امیرحسین فردی در سال ۱۳۷۷، در تشکیل «انجمن نویسندگان کودک ونوجوان» و در سال ۱۳۷۸ در تشکیل «انجمن قلم ایران» حضور موثر داشت. در سال ۱۳۸۱ به مناسبت بیستمین سال سردبیری­اش در کیهان بچه­ها، مراسم بزرگداشتی با عنوان «بیست سال عاشقی» برگزار شد و در همان سال برای حضور مجدد در «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» از او دعوت به عمل آمد. بدین ترتیب وی بعد از بیست سال جدایی از حوزه، با عنوان «مدیر کارگاه قصه و رمان» به خانه هنر انقلاب بازگشت و در سمت جدیدش تلاش گسترده­ای برای رونق دادن به «ادبیات انقلاب اسلامی» آغاز نمود که در ادامه منجربه شکل­گیری «جشنواره داستان انقلاب اسلامی» شد.

در شهریورماه سال ۱۳۸۹ به «مدیریت دفتر آفرینش­های ادبی حوزه هنری» منصوب گردید و تا پایان عمر همزمان با مدیرمسئولی کیهان بچه­ها؛ در این نهاد انقلابی مشغول خدمت به ادبیات انقلاب اسلامی بود.

در سال ۱۳۸۷ با توجه به سوابق ارزنده­اش در عرصه­های ادبی موفق به دریافت «نشان درجه یک هنری» از وزارت ارشاد گردید و در سال ۱۳۹۱ در اولین «جشنواره پیش­نگاران مطبوعات» از وی به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه مطبوعات، تقدیر به عمل آمد.

امیرحسین فردی بیشترین زمان عمر گرانقدرش را به تربیت شاگردانی پرداخت که امروزه هر یک سکاندار گوشه­ای از فرهنگ و هنر و ادبیات این مرز و بوم هستند و بدین علت کمتر به نوشتن و انتشار اثر پرداخت. با این وجود رمان­ها و کتاب­های ارزشمندی همچون «آشیانه در مه»، «سیاه چمن»، «اسماعیل»، «گرگ سالی» و از استاد به جا مانده که با ارائه قلمی پرتوان، نثری لطیف و پرمحتوا، نام وی را به عنوان «امیر ادبیات انقلاب» جاودان نموده است.

سرانجام در غروب روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، قلب مهربان استاد امیرحسین فردی پس از سال­ها کار و فعالیت خستگی ناپذیر برای رشد و تعالی هنر و ادبیات متعهد و ارزشی؛ به ناگاه از کار ایستاد و روح بی­قرارش، به دیدار یاران شهیدش شتافت.

گزارش مختصری از مراسم تکریم


خیر مقدم دکتر گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر صادقی در ابتدای این همایش با ادای احترام به روح امام و جانشین ایشان مقام معظم رهبری و اطهار تشکر از همه کسانی که در این مراسم نکوداشت شرکت کرده اند. از بطور خاص از تلاش های بنیاد نخبگان استان اردبیل و همچنین حامیان این همایش از جمله حوزة هنری استان، مرکز پژوهش فرهنگی آذربایجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی استان و همچنین سایر مشارکت کنندگان به دلیل برگزاری این نکوداشت سپاس گذاری نمود و افزودند که ای کاش استاد امیرحسین فردی امروز در قید حیات بودند و در این مراسم نکوداشت حضور می داشتند.
دکتر صادقی اظهار داشتند که استاد امیر حسین فردی روستازاده بود و به دلیل شغل پدر از جایی به جای دیگر می رفت و در دام مدرک گرایی گیر نکرد و به دنبال پژوهش و نویسندگی رفت تا جایی که از مقام معظم رهبری عنوان امیر داستان انقلاب را دریافت کرد.

دکتر حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل

عرض سلام و ادب دارم خدمت شما حضار محترم، مهمانان گران قدر فرهیختگان گرامی، و بویژه استادان گرانقدری که از تهران و استان مهمان این مراسم هستند. و از اقایان دکتر مومنی، دکتر سرهنگی ، دکتر ناصری و دکتر شاهرضایی به خاطر اجابت دعوت بنیاد نخبگان و شرکت در این مراسم صمیمانه سپاسگزارم و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای علم و دانش کشور و آرزوی طول عمر با عزت و پربرکت برای مقام معظم رهبری از خداوند متعال دارم.
توسعه و ترویج فرهنگ تکریم باعث افزایش اثرگذاری علمی و فرهنگی نخبگان جامعه، شناسایی رموز موفقیت آنان، زمینه‌سازی حضور هرچه بیشتر این افراد در جامعه به منظور اثرگذاری بیشتر، معرفی مفاخر علمی در سطوح ملی و منطقه ای و در نهایت الگوسازی شیوه زندگی علمی و فرهنگی این افراد است. با این تفکر بنیادی و بر اساس تأکیدات سند راهبردی کشور در امور نخبگان تکریم از نخبگان و مفاخر علمی کشور، نخبه شناسی، نخبه پروری، نخبه گماری از اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان است.
بر اساس اهداف عالیه فوق بنیاد نخبگان استان اردبیل با همکاری استانداری، حوزه هنری استان، دانشگاه محقق اردبیلی شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان نیر ، اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی استان همایش زنده یاد استاد امیر حسین فردی، هنرمند و نویسنده برجسته ملی در حوزه شاگردپروری و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی را در برنامه های امسال خود قرار داد تا بخشی از خدمات این استاد فرهیخته را در حوزه ادبیات دوران انقلاب و انتقال این فرهنگ به جامعه و نسل جوان داخل استان را ایفا نماید.
خداوند در قرآن کریم داستان انبیاء را به عنوان بزرگان دین و علم و تقوا بیان می کند و الگوهای بزرگ را با هدف الهام بخشی و ایجاد روحیه الگوگرایی از انسان های صالح و عالم معرفی می کند. استادان و فرهیختگان برجسته بزرگترین سرمایه های یک ملت هستند که می توانند در توسعه پایدار و فرهنگی جامعه نقش داشته باشند. همچنین می توان تاثیر این افراد را در تربیت نسل های موفق و اثرگذار مشاهده کرد. تاثیر فرهیختگان جامعه بر یک نفر یا افراد معدود نیست بلکه بر قشر عظیمی از جامعه اثر ماندگار دارند، یکی از رسالت های بنیاد ملی نخبگان، تکریم بزرگان و مفاخر در زمینه های مختلف است، این امر از دوجهت اهمیت دارد، اول اینکه چنین همایش هایی زمینه آشنایی نسل آتی جامعه بویژه مستعدان برتر و نسل جوان را با بزرگان علم و فرهنگ فراهم می کند. افرادی که پتانسیل استعداد برتر شدن را دارند برای اینکه به جرگه ی فرهیختگان بپیوندند نیاز به مسیر درست و الگوگرایی دارند که معرفی این الگوها از رسالت های بنیاد ملی نخبگان است. دومین اهمیت همایش تکریم این است که نفس تکریم و تقدیر از افرادی که سال ها برای اعتلای جامعه زحمت کشیده اند مقدس است که باید در تمام اقشار جامعه مورد توجه قرار گیرد.
بی تردید هویت هر کشور مدیون مشاهیر ،عالمان و بزرگان آن است و استان عزیز ما در خطه سبلان سرافراز، مهد سرآمدان و فرهیختگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. فرهنگ و تمدن این سرزمین بی تردید مدیون بزرگ مردانی همچون استاد امیر حسین فردی است که با آموزش، شاگردپروری و قلم توانایی شان به تربیت نسل جوان کشور اهتمام ورزیده اند. بنابراین وظیفه ماست که با تکریم و تجلیل از تلاش های مجددانه بزرگان علم و فرهنگ سرزمین مان، اندکی دین مان را ادا نموده و آنان را چون چراغی برافروخته برای طی طریق مستعدان برتر و نسل جوان جامعه قرار دهیم.
به عقیده بنده فعالیت های استاد امیر حسین فردی در عرصه ادبی دوران انقلاب را می توان در سه بخش دسته بندی نمود. در بخش اول ایشان به عنوان پایه گذار بخش ادبیات داستانیدر حوزه اندیشه و هنر انقلاب اسلامی به شمار می آیند که زمینه فعالیت هنرمندان شعر و داستان را در این حوزه فراهم آورده اند. در بخش دوم ایشان با تشکیل جلسات داستان نویسی از بنیان گذران هسته های جوانان هنرمند انقلاب اسلامی بودند که منشاء رشد و پرورش نویسندگان بسیاری گردیدند و با راه انداری جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی پور، موجب گسترده شدن فعالیت های ادبی در زمینه هنر و اندیشه انقلاب اسلامی شدند. و در بخش سوم ایشان را می توان به عنوان پایه گذار ترین فرد در تشکیل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن قلم ایران و شکل گیری جشنواره داستان انقلاب اسلامی برای رونق دادن به فعالیت های ادبیات انقلاب اسلامی دانست. این شاخصه های ویژه را جز در شخصیت های نخبه همچون امیرحسین فردی به ندرت می توان برای افراد جامعه برشمرد.
بنا به گفته اکثر چهره های سرشناس صاحبان ادب و فرهنگ، خلاقیت و خستگی ناپذیری استاد امیر حسین فردی در مدیریت فعالیت های ادبی انقلاب اسلامی از یک طرف و داشتن زبانی روشن، گویا و دلنشین در نوشتن کتابهایشان از طرف دیگر موجب فصاحت و بلاغت شیوایی در آثارش شده است. این خصوصیات باعث شده که ایشان بعنوان یکی از سرآمدان تاثیرگذار در فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی شناخته شده، بطوری که یکی از آثار استاد یعنی رمان گرگ سالی بعنوان کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده و همچنین در سال ۱۳۸۷ با توجه به سوابق ارزنده اش در عرصه های ادبی موفق به دریافت «نشان درجه یک هنری» از وزارت ارشاد گردیده است.
حس انسان دوستی استاد امیر حسین فردی، رفتار، کردار و اخلاق وی برای ما همیشه آموزنده است به طوری که بیشترین زمان عمر گرانقدرش را به تربیت شاگردانی پرداخت که امروزه هر یک سکاندار گوشه ای از فرهنگ و هنر و ادبیات این مرز و بوم هستند و بدین علت کمتر به نوشتن و انتشار اثر پرداخت. با این وجود رمان ها و کتاب های ارزشمندی همچون «آشیانه در مه»، «سیاه چمن»، «اسماعیل»، «گرگ سالی» و… از استاد به جا مانده که با ارائه قلمی پرتوان، نثری لطیف و پرمحتوا، نام وی را به عنوان «امیر ادبیات انقلاب» جاودان نموده است. در پایان بر خود لازم می دانم از معاونت فرهنگی بنیاد ملی نخبگان، نماینده محترم ولی فقیه در استان حضرت آیت اله عاملی ، ریاست محترم دانشگاه محقق اردبیلی، بویژه همکاران حوزه ریاست و دانشکده علوم انسانی و گروه ادبیات و مرکز پژوهشی فرهنگی آذربایجان دانشگاه، اداره کل فرهنگ ارشاد و اسلامی، شورای فرهنگ عمومی استان، استانداری اردبیل، حوزه هنری استان، فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر نیر، روسای محترم دانشگاههای استان، اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی استان و کانون پرورش و فکری کودک و نوجوانان و بنیاد حفظ و آثار ارزش های دفاع مقدس و مدیران دستگاههایی اجرایی و سایر ارگانها و نهادهای و اهالی روستای قره تپه که ما را در برگزاری این همایش به هر نحوی یاری نمودند کمال تشکر و سپاسگزاری را داشته باشم.

دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده علوم انسانی

دکتر ابراهیم پور پس از خیرمقدم به میهمانان اظهار داشتند که این مایة افتخار است که امروز در این نکوداشت با هم نشسته ایم تا از فردی که سی سال کودکی ما را زندگی کرد فردی که همیشه سه شنبه ها منتظرش بودیم و امروز هم سه شنبه است، تکریم نماییم. دکتر ابراهیم پور گفت: امروز دانشکده ادبیات چهارمین نکوداشتی است که در آن مشارکت می کند و در راستای انجام رسالت اجتماعی خود جهت الگوسازی از این اساتید در بین جوانان تلاش می کند. ایشان افزودند: مقرر شده است که در حوزه ادبیات داستانی عاشورایی اقداماتی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی شروع گردد. کارهایی که در دانشکده انجام می شود سوق دادن پایان نامه ها به سمت ادبیات ملی است و این فرصتی است که ما مطالعات رساله ها و پایان نامه ها را به این حوزه سوق دهیم و این کار را برای استاد امیرحسین فردی نیز انجام خواهیم داد.

استاد مرتضی سرهنگی از بنیانگذاران حوزه ادبیات پایداری انقلاب و دوستان استاد فردی

استاد سرهنگی در این مراسم در بیان ابعاد فکری و شخصیتی استاد فردی اظهار داشتند که: آشنایی ما با آقای فردی از سال 58 بود ماها دو جور عمر می کنیم یک عمر ظاهری و یک عمر باطنی. ماها دو جور معلم داریم یک معلمان مدرسه و بعد کتاب هایی هستند که ما می خوانیم من در وجود آقای فردی این دو تا را یکی می-دیدم هم خودشان معلم بودند و هم کتاب هایشان.
ایشان شجاعت یاد دادن داشت که خیلی از ما دانش خود را پنهان می کنیم و این شجاعت قابل تحسین است. ایشان بی دریغ یاد می داد و به همین خاطر است که الان امیرحسین فردی های زیادی در بین شاگردان ایشان مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام حسنی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی

جناب آقای حسنی با بیان خیرمقدم به میهمانان ملی، مسئولین و شرکت کنندگان در این همایش اظهار داشتند که اینجانب به رسم ادب و به دلیل برگزاری این نکوداشت در دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین شخصیت بالایی استاد فردی که قلم خودش را وقف انقلاب و کشورش کرده و مورد تشویق رهبری بوده وظیفه خود دانستم تا به نوبه خود از بنیاد نخبگان استان اردبیل و کلیه کسانی که برای این نکوداشت زحمت کشیده-اند تقدیر و تشکر کنم و از خداوند می خواهم که کمک کند ما هم در راه انقلاب و رهبری و شهیدان قدم برداریم.

حجت الاسلام مقدسی امام جمعه شهرستان نیر

جناب آقای مقدسی در بیان شخصیت استاد فردی اظهار داشت که کسی باید امیر حسین فردی را معرفی کند که حداقل همسطح با ایشان باشد. ایشان ادامه دادند که مقام معظم رهبری در بیان ابعاد شخصیتی فردی چه زیبا فرمودند که ایشان (استاد امیر حسین فردی) برای نسل آینده اسوه و الگو می باشند.
ایشان در بیان بعد دیگری از شخصیت استاد فردی گفتند که نعمت مربی و معلم و پرورش دهنده را خداوند به رخمان می کشد و توجه ما را به نکته عظیم تعلیم و تربیت دعوت می کند. مرحوم فردی یک چنین فردی است و در جامعه تأثیر گذار بوده این عزیزان الگو هستند اما ای کاش تا زنده هستند به سراغشان برویم و برای نسل موجود معرفی کنیم تا این الگو برای جوانان قابل دسترس باشد. مرحوم فردی الگو بود و الگو هست ولی در دسترس جوانان نیست تنها آثار محدودی از ایشان در دسترس ما می باشد الگو باید در دسترس باشد. ایشان به تشکر از برگزارکنندگان این همایش به بعد دیگر شخصیتی استاد پرداختند و به پشتکار و نظم ایشان اشاره نمودند و افزودند این فرد روستایی لحظه به لحظه عمر خود را استفاده کرده است پس ما هم باید از ایشان الگو بگیریم و به کار ببندیم.

استاد محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری کشور

استاد مومنی شریف با بیان اینکه حتما فقدان استاد ارجمند برای خانواده صمیمی ایشان بسیار سخت می باشد اظهار داشتند که جا دارد از پروفسور شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان که از دانشمندان برجسته کشور هستند و همکاران ایشان و همه عزیزانی که نسبت به نکوداشت بزرگان کشور و استانشان اهتمام می ورزند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.
ایشان در بیان ابعاد شخصیتی استاد فردی اظهار داشتند که آقای فردی متواضع بودند و علاقه ای به شناخته شدن نداشتند. ما سال ها در کنار آقای فردی بودیم و نزدیک 25سال با ایشان بودیم پیام رهبری در مورد ایشان کامل و بدون اغراق بود ایشان فردی سخت کوش و مومن بود تلاش ایشان برای ایجاد هسته های جوان در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی بسیار با ارزش بود. ایشان جمعاً سه بار با رهبری دیدار داشتند و پیام رهبری نشان دهنده توجه و قدر شناسی ایشان نسبت به بزرگان این کشور می باشد. اقای فردی یک نویسنده بزرگ و صاحب سبک بودند عناصر داستان شناسی را می شناختند نگاهی که به طبیعت و عناصر طبیعت داشتند نگاهی خدامحور و عارفانه بود و این در آثار ایشان کاملاً مشهود است.
دکتر مومنی شریف افزودند: استاد فردی روشن فکر و مردمی بودند در میان مردم زندگی می کرد تا آخر عمرشان در جنوب شهر تهران زندگی کرد و مایل نبود از مردم و مسجد خودشان جدا شود. ایشان یک روشنفکر مسئول بود ایشان از وسائل نقلیه عمومی استفاده می کرد چون مایل بود در میان مردم باشد. به نماز اول وقت و جماعت اهتمام داشتند. آدم مؤدب و خودساخته بودند به همه حرکات و رفتار خود تسلط داشتند و در مقابل حوادث و دشواری ها دچار اشتباه نمی شدند. آقای فردی کم نوشتند چون بیشتر داشتند دیگران را تربیت می کردند. رئیس حوزة هنری کشور اظهار داشتند که بعد از دادن کتاب اسماعیل به رهبری مقام معظم رهبری از ایشان تشکر ویژه ای کردند بعد از شنیدن خبر تشکر رهبری چند لحظه ای تلفن را قطع کردند و سجده شکر به جا آوردند. ایشان به ایران به دین و به مذهب شیعه تعصب خاصی داشتند به انقلاب اسلامی و رهبری تعصب داشتند. ایشان بعد از حوادث 88 با رهبری تماس داشتند و گفتند که روی من به عنوان یک سرباز حساب کنید تا جایی که روی تخت بیمارستان هم به کارشان می رسیدند ایشان آدم قانع و امیدواری بودند با کمترین امکانات کارهای مهمی انجام می دادند. ایشان مربی بودند ایشان فوتبالیست و ورزشکار بودند در آنجا هم مربی بودند و با نظم خودشان اداره می کردند.
دکتر مؤمنی در ادامه افزودند: ما سبکی که الان تأکید داریم در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی آقای فردی بنیانگذار این سبک می باشد. اقای فردی دایره دوستان فراوانی داشت با اینکه ایشان تعصب زیادی داشت از طیف های مختلفی دوست داشت اما اگر کار به جاهایی می کشید آقای فردی سریع اعلام موضع می کرد. واژه بچه های مسجد را ایشان اولین بار جا انداختند ایشان به اسم اعتقاد داشتند و معتقد بودند ادبیات انقلاب اسلامی باید از مسجد برخاسته و در مسجد ادامه پیدا کند. شخصیت انسانی آقای فردی خیلی بالاتر از آثار ایشان می باشد.

دکتر محمد ناصری رئیس انتشارات رشد آموزش و پرورش و از شاگردان استاد فردی

دکتر ناصری در خصوص یکی از شاخص ترین ابعاد شخصیتی استاد فردی یعنی "شاگردپروری" ایشان سخن گفتند. ایشان یکی از مهمترین یادگاری های آقای فردی را فعالیت های ایشان در مسجد جواد الائمه و تربیت شاگردانی در حوزه های علمی و فرهنگی و ادبی و ورزشی دانستند. دکتر ناصری با توجه به پاسخگویی مدل تربیتی استاد فردی در مساجد و کشور ما، طیف علاقه مندان به این مدل تربیتی را خارج از سلایق و گرایش ها مختلف سیاسی دانستند و اظهار داشتند جنس معلمی ایشان از جنس معلمی رسمی نبود. دکتر ناصری در ادامه اظهار کردند: آقای فردی که در سال 54 وارد مسجد جوادالائمه شد 448-امین عضو کتابخانه بود و به محض ورود ایشان کتابخانه رونق می گیرد. بعد از سربازی رفتن و کارمند بانک صادرات شدن بعد از آقای فردی در ظرف دو سال یک کتابخانه با امکانات و کتاب های به روز در نزدیک مسجد ساخته می شود که آقای فردی در آن داستان خوانی می کرد با هدایت آقای فردی و دیگر بزرگان کسی نبود که به مسجد بیاید و جذب آن نشود. مدل قصه خوانی استاد فردی این بود که قصه خوانی بهانه ای بود برای حرف زدن با بچه ها و شناسایی بچه های مستعد. استاد فردی برای دویست نفر قصه می خواند و بعد در میان بچه ها برگه توزیع می کرد برای نوشتن نظرات در مورد قصه و بعد برگه ها را می خواند و سه یا چهار نفر از بچه ها را بلند می کرد و تشویق می-نمود تا نظرات خود را ارائه دهند و این گونه یاد داد که بعد از شنیدن چیزی تفکر بکنند و سپس نظر بدهند. بعد از مدتی استاد فردی اعلام کرد کسانی که می خواهند قصه بنویسند خود را معرفی کنند. این داستان برای تابستان 58 است و در سال 59 اولین کتاب قصه بچه های مسجد نوشته شد و این بچه های مسجد گسترش یافت و به اقصی نقاط کشور رسید. استاد فردی در سال 61 تعدادی که به عنوان قصه نویس شناخته شده بودند را در پشت بام مسجد در انباری که دارای کتاب های داستان بسیار فراوانی بود جمع می کرد. در زمان جنگ هم این جلسات حتی با استاد فردی و دو نفر ادامه پیدا می کرد این جلسات بدون وقفه 20 سال ادامه داشت.
دکتر ناصری در پایان سخنان خود به ارائه پیشنهادی پرداختند که فضای دانشگاهی از این مدل آموزشی و تربیتی استفاده کند. ایشان در پایان اظهار داشتند که استاد فردی در چیزهایی منحصر به فرد بود اگر این الگو که یک الگوی بومی و مسجدی است تبیین شود فاصله های موجود در جامعه الان ما برطرف می شوند.

دکتر محسن شاه رضایی مدیر دفتر تکریم و الگوسازی از نخبگان بنیاد ملی نخبگان

دکتر شاهرضایی سخنان خود را چنین شروع کردند که جلسه ذکر فردی اصلاً خسته کننده نیست استاد فردی فرد نبود امت بود گاهی یک فرد رسالت یک امت را دارد فردی اینگونه بود. ما در بنیاد نخبگان استعداد برتر را می شناسیم جذب می کنیم و پرورش می دهیم فردی خود به عنوان بنیاد نخبگان بود. فردی مربی بود در مسجدی در جنوب شهر که این یک کلید واژه است. او می توانست به شمال شهر برود. ایشان به ما یاد داده بود بخوانید و بنویسید و پاره کنید اول باید بخوانیم و بعد باید بنویسیم و بعد تعلق نگیریم و پاره کنیم.
دکتر شاهرضایی پس از قرائت متن ارج نامه معاونت محترم ریاست جمهوری به ارائه پیشنهادی در خصوص درج فراخوان برای شاگردان آقای فردی جهت گردآوری یادنامه هایی برای سالروز وفات ایشان و همچنین آماده سازی و ارائه آن به جامعه پرداختند.

آقای جواد زنجانی فرماندار اردبیل

آقای زنجانی پس از تشکر از خانواده این بزرگوار اظهار داشتند که ادبیات انقلابی حلقه گمشده تعلیم و تربیت امروز است. متاسفانه امروز فضای مجازی فضای مخاطبی جدیدی شده و جوانان ما از اصالت و فرهنگ بی بهره نباشند کم بهره اند و بنابراین باید مهندسی فرهنگی جدیدی در کشور انجام گیرد و باید روش انتقال فرهنگ توسط رمان وداستان صورت گیرد. آقای فردی به عنوان یکی از بنیانگذاران سبک داستان انقلاب نقش بی بدیلی در این خصوص ارائه نمودند و انشاالله بایستی برنامه ریزی ها چنان باشد که از این عزیزان در زمان حیاتشان تقدیر و تشکر نماییم.

آقای ناصر اسحاقی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل

جناب آقای دکتر اسحاقی نیز در این مراسم از تلاش های بنیاد نخبگان استان در راستای معرفی نخبگان و سرآمدان استان به جامعه جوانان و الگوسازی از این بزرگان تشکر و قدردانی نمودند و با اشاره به وجود مفاخر بسیار در این استان خواستار برگزاری همایش هایی این چنین برای اساتید در قید حیات شدند.

سرکار خانم دری نماینده رئیس انجمن زبان و ادب فارسی

خانم دری پس از نثار سلام و سپاس بر بزرگمردان و بزرگ همتان و آرزوی توفیق و سلامتی برای اهالی قلم و دلسوزان فرهنگی این سرزمین اطهار داشتند که: انجمن زبان وادبیات فارسی دو دوره حیات قبل و بعد انقلاب دارد. انجمن در سال 51 اعلام موجودیت می کند اهداف ایجاد تحکیم و وحدت بین بزرگان ادبیات فارسی بزرگداشت بزرگان ادبیات فارسی. حاصل فعالیت قبل از انقلاب تدوین مجموع مقالات در مورد بزرگانی که در قید حیات بودند. از جمله همایی نامه، جشن نامه، یاد نامه ادیب نیشابوری و انتشار حدود 12 جلد کتاب در حوزه ادبیات و زبان فارسی است. دوره دوم در سال83 آغاز شده است و در دوره جدید کار انجمن گسترش پیدا کرده است و وارد مرحله جهانی شده است. برگزاری حداقل 12 همایش بین المللی در شهر های گوناگون راه اندازی شعبه های مختلف انجمن در مراکز استان ها و شهرستان ها.. شناختن استعدادها برای اعتلای کشور در زمینه افرینش های ادبی و هنری می باشد و به همین دلیل انجمن همکاری خود را با بنیاد نخبگان آغاز کرده است.

تصاویر


 

لینک های مربوطه


برای مشاهده پوستر مراسم تکریم اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده هنرنامه از استاد امیر حسین فردی اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده طواف شمع از استاد امیر حسین فردی اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده مستند فیلم تجلیل از استاد امیر حسین فردی اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده بروشور ویژه استاد امیر حسین فردی صفحۀ 1 اینجا  و صفحۀ 2 اینجا کلیک نمایید.

 

  • 1402/07/26 - 12:01
  • - تعداد بازدید: 322
  • - تعداد بازدیدکننده: 319
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه
سیزدهمین همایش ملی نخبگان

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب ( 25 مهر 1402)/ نخبگان کشور، امروز به یک حرکت و خیز جدید احتیاج دارند

جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی صبح امروز (سه‌شنبه 25 مهر 1402)، با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)، جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی صبح امروز (سه‌شنبه 25 مهر 1402)، با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور، خواستار یک جهش تازه و مبتکرانه علمی و ورود به فصل تازه‌ای از فعالیت‌های نوآورانه در مراکز و محیط‌های علمی-دانشگاهی شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه، قطع فوری بمباران‌ها را مورد تأکید قرار دادند و با اشاره به نقش ملموس آمریکایی‌ها در سیاست‌گذاری اقدامات صهیونیست‌ها، گفتند: ملت‌های مسلمان و حتی مردم غیرمسلمان جهان از جنایات جاری رژیم اشغالگر جداً عصبانی هستند و اگر این وحشی‌گری‌ها ادامه یابد، مسلمانان جهان و نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد.

رهبر انقلاب، قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و گفتند: اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رژیم غاصب صد برابر آن تعداد، یعنی چند هزار زن و بچه و پیر و جوان غیرنظامی را در این چند روز کشته است و با بمباران مراکز پر جمعیت و ساختمان‌هایی که می‌داند محل سکونت غیرنظامیان است، جلوی چشم مردم دنیا در حال جنایت است.

ایشان با تأکید بر اینکه دولت غاصب صهیونیستی به علت این جنایات قطعاً باید محاکمه شود، دولت آمریکا را مسئول سیاست‌های رژیم غاصب دانستند و افزودند: بر اساس اطلاعات متعدد، سیاستگذار و تنظیم‌کننده سیاست جاری این روزهای رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها هستند و آمریکا در این قضیه مسئول است و باید مسئولیت خود را بشناسد.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه بمباران‌ها باید فوراً قطع شود، اجتماعات ملت‌های مسلمان در کشورهای اسلامی و حتی غیرمسلمانان در آمریکا و اروپا را نشانه عصبانیت جدی ملت‌ها از جنایات رژیم صهیونیستی برشمردند و گفتند: اگر این جنایات ادامه پیدا کند، مسلمانان و نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. این واقعیت را باید بدانند و این توقع را مطرح نکنند که نگذارید فلان گروه فلان کار را انجام دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته رژیم صهیونیستی هر کاری بکند نمی‌تواند شکست مفتضحانه خود در این قضیه را جبران کند.

در ابتدای این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از سخنان ۷ نفر از نخبگان عرصه‌های خودرو، فناوری کوانتوم، کشاورزی، مبارزه با آلودگی هوا، عدالت اقتصادی-اجتماعی، طب سنتی و زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور، توجه مسئولان فعال و پیگیر قوه مجریه به نکات مورد نظر نخبگان و پیوند جامعه نخبگانی کشور با مدیران جوان سطوح مختلف دولت را ضروری خواندند.

ایشان با اشاره به آغاز یک جهش علمی و تحرک و جوشش پرثمر در محیط‌های دانشگاهی در حدود ۲ دهه قبل، گفتند: افزایش سرعت رشد علمی کشور و رسیدن آن به ۱۲ برابر متوسط سرعت رشد جهانی، از نتایج مبارک آن حرکت بود و اکنون نخبگان، دانشجویان و مراکز علمی-دانشگاهی کشور باید خود را برای یک خیز جدید و فصل تازه‌ای از تحرک مبتکرانه علمی آماده کنند.

رهبر انقلاب تحرک علمی برخی کشورهای منطقه را پس از مشاهده پیشرفت‌ علمی ایران یادآور شدند و افزودند: نباید به نتایج حرکت قبلی مغرور شویم و از مسابقه علمی جاری در دنیا عقب بمانیم؛ چرا که با وجود همه پیشرفت‌ها، هنوز از لحاظ دانش و علم عقب هستیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان امیرمومنان(ع) درباره قدرت علم، گفتند: «العلم سلطان»؛ بنابراین اگر بخواهیم کشور از آسیب‌های متعارف دنیا مصون بماند، باید برای پیشرفت‌های علمی به جد تلاش کنیم.

رهبر انقلاب سرمایه‌گذاری مادی دولت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و «سرمایه‌گذاری محیط‌های علمی به معنای تلاش برای ابتکار، نوآوری و یافتن راه حل‌های میانبر حل مشکلات» را لازمه‌ حرکت جدید جامعه نخبگانی و علمی دانستند و گفتند: باید با استفاده از همراهی دولت و مسئولان و مدیران جوان کشور و همت همه نخبگان، این جهش جدید را محقق کنیم.

ایشان آینده کشور را روشن و امیدبخش خواندند اما افزودند: تجربه به ما می‌گوید باید از فرصت موجود کنونی حداکثر استفاده را بکنیم و با تکیه بر اراده و توان و زیرساخت‌های موجود در کشور، شیب صعودی پیش‌رو را با قوت پشت سر بگذاریم.

رهبر انقلاب نبود اراده، یأس و بی‌اعتمادی به توانایی خود را از جمله موانع پیشرفت هر ملت برشمردند و با اشاره به سخنان تحقیرآمیز یکی از نخست‌وزیران دوره طاغوت درباره ناتوانی ملت ایران در ساخت لولهنگ یا لوله آفتابه گلی گفتند: در دوره طاغوت، همه عوامل عدم پیشرفت و ادامه عقب‌ماندگی جمع بود اما امروز به فضل الهی هم اراده و هم توان حرکت و پیشرفت علمی وجود دارد.

ایشان چند میلیون جوان دانش‌آموخته و دانشجو را ثروتی بزرگ و با ارزش خواندند و افزودند: بسیاری از این جوانان با انگیزه و با روحیه، پیشنهادهای با ارزشی برای حل مشکلات دارند.

رهبر انقلاب، خواستن و توانستن را دو واقعیت امروز کشور خواندند و افزودند: اگر مسئولان، مراکز علمی و نخبگان از این فرصت استفاده نکنند، به ایران و تاریخ کشور ظلم می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علم را مانند همه دارایی‌ها، مسئولیت‌آور دانستند و افزودند: هرکسی در هر دانشی نخبه می‌شود و به رتبه‌ای دست می‌یابد، هم از آن دانش و هم از اعتباری که به واسطه آن دانش در جامعه بدست می‌آورد، باید در جهت خدمت به مردم استفاده کند.

رهبر انقلاب با استناد به سخنانی از امیرمومنان(ع) مبنی بر تعهد علما و دانشمندان برای شناخت و دفاع از مظلوم در مقابل ظلم گفتند: واکنش در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، جزو مسئولیت‌هایی است که پرورگار بر عهده دانشمندان گذاشته است.

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان با اشاره به تذکرات قبلی درباره اصلاح رویه مشروط بودن ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاهها به مقالات علمی، از استمرار این روند غیرمنطقی انتقاد کردند و گفتند: مقاله‌نویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیئت علمی به این موضوع، منطقی نیست.

ایشان افزودند: البته مقالات علمی خوب، مایه ارتقاء شهرت و اعتبار علمی کشور است که دستگاههای مدیریت علمی کشور باید برای این ارتقاء، راههای مناسبی پیدا کنند تا رتبه علمی کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی تنزّل پیدا نکند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هدف اصلی از تولید مقالات علمی و پژوهشی و پایان‌نامه‌ها کمک به حل مسائل کشور باشد، افزودند: بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بین‌المللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهش‌های علمی قوی دارای راه‌حل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامه‌ای و یادداشت‌های باصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود.

رهبر انقلاب در بیان نکته پایانی، به تبیین وظیفه مسئولان در قبال نخبگان پرداختند و گفتند: مسئولان کاری کنند که نخبه احساس مفید بودن بکند.

ایشان از جمله عوامل مهاجرت نخبگان را (که گاهی حرف‌های مبالغه‌آمیزی هم درباره آن مطرح می‌شود)، احساس بی‌فایدگی در نخبه دانستند و افزودند: «امکان اشتغال» و «امکان تداوم مطالعات و تحقیقات» دو توقع نخبه از دستگاه مدیریت کشور است که باید این دو امکان برای آنها فراهم شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان را از عوامل نشاط و پیشرفت اقتصادی و علمی کشور و در عین حال، ایجاد احساس مفید بودن در نخبگان خواندند و تأکید کردند: شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنید که یکی از راههای تقویت، خودداری کامل دستگاهها و شرکت‌های دولتی از واردات و خرید محصولات خارجی است که مشابه آن را شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌کنند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، هفت نفر از نخبگان حاضر در نشست آقایان و خانم‌ها:

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سید مصطفی مهدوی؛ دکترای مهندسی هواوفضا از دانشگاه شریف و پژوهشگر صنایع خودرویی و ریلی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif شکوفه احمدی؛ دانشجوی حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و برگزیده طرح بنیاد نخبگان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif شهرام سلیمانی؛ دکترای فیزیک از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و عضو یک درصد دانشمندان پراستناد انجمن شیمی آمریکا

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حامد رفیعی؛ عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران و مدیر اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان البرز

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif مریم زارع؛ عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر و برگزیده جایزه علمی بنیاد ملی نخبگان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif محمدصادق عادل‌مهربان؛ دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشجوی برتر کشور در رشته طب سنتی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif و سعید ودادی کلانتر؛ دکترای مدل‌سازی انرژی از دانشگاه تهران و مجری طرح‌های پژوهشی حوزه انرژی

به بیان  نکات، انتقادات و پیشنهادهای خود در این موضوعات پرداختند:

* سازوکار نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خودرو

* بهبود اجرای سیاست‌های محرومیت زدایی از مناطق محروم

* اهمیت سرمایه‌گذاری کشور در زمینه فناوری‌های راهبردی و اقتدارآفرین، نظیر فناوری‌های کوانتومی و صنعت تراشه

* چالش‌های سیاست‌گذاری بخش کشاورزی و اصلاح روند مشارکت نهادهای علمی و عناصر دانشگاهی در این حوزه

* به‌روزرسانی دستورکارهای حوزه مدیریت آلودگی هوا و اصلاح نظام توزیع یارانه‌های حوزه انرژی

* اهمیت جایگاه جهانی طب سنتی و گیاهان دارویی، مزیت‌های نسبی ایران و بازار جهانی خدمات و محصولات این حوزه

* و رشد فعال رابطه صنایع مادر و شرکت‌های دانش‌بنیان


همچنین در ابتدای این دیدار آقای دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تحول این بنیاد از یک نهاد صنفی به یک مرکز تأثیرگذار بر مسائل کشور در دولت سیزدهم، گزارشی درخصوص افزایش چشم‌انداز اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان، بازطراحی ستادهای توسعه فناوری، اجرای الگوی کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان، ضرورت اجرای پروژه‌های عظیم پیشران با بکارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان و هدف‌گذاری برای ایجاد بانک اقتصاد دانش‌بنیان برمبنای سرمایه‌های شرکت‌های این حوزه، بیان کرد.


https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif آنچه در ادامه در اختیار مخاطبان قرار میگیرد، «بسته‌های خبری» است که صرفاً جهت بازنشر سریع بیانات رهبر انقلاب اسلامی در رسانه KHAMENEI.IR و حساب‌های رسمی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و «متن کامل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» طبق روال مرسوم، تا ساعاتی دیگر در این پایگاه در بخش «بیانات» منتشر خواهد شد.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار:
* در قضیه‌ی فلسطین آن چه که جلوی چشم همه‌ی دنیاست، جنایت نسل‌کشی رژیم غاصب است. این را همه‌ی دنیا دارند مشاهده میکنند. مسئولین بعضی از کشورها که با مسئولین کشورما صحبت کردند در دفاع از رژیم غاصب صهیونیستی اعتراض‌شان این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامی‌ها را کشتند. اولاً این حرف خلاف واقع است. یعنی اصلاً اینها که در شهرک و اینها هستند غیرنظامی نیستند. همه‌شان مسلح‌اند. حالا گیرم، غیرنظامی. چه تعداد غیرنظامی کشته شدند. صد برابر آنها الان دارد این رژیم غاصب از زن و بچه و پیر و جوان می‌کشد، غیرنظامی که در این ساختمان‌های غزه نظامی‌ها که ساکن نیستند. نظامی‌ها جاهای خودشان هستند می‌دانند هم آنها. اینها همه مردم‌اند. مراکز پرجمعیت را انتخاب میکنند و می‌زنند. چند هزار تا حالا کشته دادند فلسطینی‌ها در غزه، در همین چند روز. این جنایت جلوی چشم همه‌ی مردم دنیاست. اینها باید محاکمه بشوند. دولت غاصب رژیم صهیونیستی امروز قطعاً باید محاکمه بشود.

آنها باید محاکمه بشوند، دولت آمریکا هم بایستی مسئولیت خودش را در این قضیه بشناسد. آن طوری که اطلاعات متعدد به ما میگوید سیاست جاری این روزها یعنی همین هفته‌ی اخیر داخل رژیم صهیونیستی را آمریکایی‌ها دارند تنظیم می‌کنند، یعنی سیاست‌گذار آنها هستند. کارهایی که دارد انجام میگیرد سیاست‌ آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها مسئولیت خودشان را مورد توجه قرار بدهند، مسئولند. بمباران‌ها باید فوراً قطع بشود. ملت‌های مسلمان عصبانی‌اند. جدّاً عصبانی‌اند. نشانه‌هایش را شما دارید می‌بینید، اجتماعات گروه‌های مردم، نه فقط در کشورهای اسلامی، در لس‌آنجلس، در هلند، در فرانسه، در کشورهای اروپایی، در کشورهای غربی، مردم اجتماعات میکنند، مسلمان و غیرمسلمان. کشورهای اسلامی هم که روشن است. مردم عصبانی‌اند. اگر چنانچه این جنایت ادامه پیدا کند، مسلمانها بی‌تاب میشوند نیروهای مقاومت بی‌تاب میشوند، کسی جلوی اینها را دیگر نمی‌تواند بگیرد. این را بدانند. توقع نکنند از کسانی که نگذارید فلان گروه فلان کار را بکند. کسی نمی‌تواند جلوی اینها را بگیرد وقتی بی‌تاب شدند. این یک واقعیتی است که وجود دارد. البته هر کار هم بکند رژیم صهیونیستی، جبران شکست مفتضحانه‌ای که در این قضیه خورد را نخواهد توانست بکند.

* جامعه‌ی علمی کشور، نخبگان کشور، امروز احتیاج دارند به یک حرکت جدید، به یک خیز جدید. این خیز جدید بایستی با استفاده از همراهی این دولت و همکاری مسئولان جوانی که در بدنه‌ی دولت حضور دارند و همت خود شما مجموعه‌ی نخبه‌ها این کار باید انجام بگیرد.

* اگر جنایت رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند کسی نمی‌‌تواند جلوی مسلمانان و نیروهای مقاومت را بگیرد.

* دولت غاصب صهیونیستی باید محاکمه شود.

* بنابر اطلاعات متعدد ما، سیاست جاری هفته اخیر داخل رژیم صهیونیستی را آمریکا‌یی‌ها دارند تنظیم میکنند؛ آمریکا در جنایات اخیر مسئول است. بمباران‌ها باید فوراً متوقف شود.

* بنده چند سال قبل از این در چند جلسه‌ی علمی و دانشگاهی و اینها یک مطلبی را بیان کردم و آن، این بود گفتم این‌جوری گفته میشود که ما سرعت رشدمان زیاد است اما به این مغرور نشویم ما به این غرّه نشویم که حالا سرعت رشدمان این‌قدر زیاد است برای خاطر اینکه با وجود این سرعت رشد ما هنوز در دانش عقبیم، ما نسبت به دنیا، دنیای علم از لحاظ علمی عقبیم.

ما برای ورود به یک فصل تازه‌ای از تحرک علمی باید خودمان را آماده کنیم، یعنی درست است جهش علمی انجام گرفته، حرکت علمی خوب بوده، اما امروز ما احتیاج داریم به یک حرکت مبتکرانه‌ای از سوی دستگاه‌های علمی کشور تا عقب نیفتیم.

بنده بارها گفتم‌ام؛ «العلم سلطان» علم قدرت است. اگر بخواهیم کشور از آسیبهای متعارف کشورهای دنیا مصون و برکنار بماند یک کار مهم و در درجه‌ی اول پیشرفت علمی است. اگر عقب ماندیم آسیب‌پذیر خواهیم شد.

* یک ملت دارای استعداد میتواند رشد کند اما اینجور نیست که همیشه فرصت رشد داشته باشد.

آینده‌‌ی روشن و امیدبخشی است، افق، افق روشنی است. اما تجربه‌ها و گذشته‌های خود ما به ما میگوید که بایستی از حال استفاده کنیم از وضع موجود از فرصت موجود باید حداکثر استفاده را بکنیم.

امروز بحمدالله من به کشور که نگاه میکنم هم اراده، انگیزه، تصمیم هست برای پیشرفت، هم توانایی هست، خب از این استفاده کنید. اگر از این فرصت وجود خواستن و توانستن که امروز هست استفاده نکنیم ظلم کردیم.

* علم مسئولیت‌آور است. مثل همه‌ی داراییهای دیگر. دارایی فکری، دارایی مالی، دارایی قدرت؛ اینها همه مسئولیت‌آور است. علم هم از جمله‌ی همین دارایی‌های ارزشمند است. علم دارید، این علم شما را مسئول میکند. یعنی باید هم از علمتان به نفع مردم استفاده کنید، هم از اعتباری که این علم به شما داده به نفع مردم استفاده کنید.  هم خود آن دانش در خدمت به مردم باید قرار بگیرد.

خدای متعال این تعهد را از علما گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمل نکنند. پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را تحمل نباید بکنند. عکس‌العمل باید نشان بدهیم. واکنش نشان بدهیم.

امروز در قضیه‌ی غزه، این واکنش بر دوش همه‌ی ما وجود دارد. باید واکنش نشان بدهیم. عده‌ای گرسنه‌اند، عده‌ای زیر بمباران‌اند، عده‌ای دارند صد تا صد تا به شهادت میرسند. عالم، چه عالم دانشگاه، چه عالم حوزه باید تلاش کند حق را بشناسد، در کنار حق بایستد. نگاه کردن بی‌تفاوت برای عالم و دانشمند جایز نیست.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 167728
کلمات کلیدی
مدیر اردبیل
خبرنگار

مدیر اردبیل

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید