بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

دکتر حبیب الله زنجانی

تاریخ تولد : سال 1318

محل تولد : شهر خلخال

زندگینامه


دکتر حبیب الله زنجانی در 26 آذرماه 1318 در شهر خلخال در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمد. و در سال 1324 در مدرسه ناصری خلخال تحصیلات خود را آغاز کرد با این تفاوت که در آن سال فرقه دموکرات آذربایجان حکومت را در دست داشت و دانش آموزان به زبان ترکی درس می خواندند و پس از 21 آذر که حکومت پیشه وری پایان یافت سیستم آموزش به روال سابق برگشت و دانش آموزان دوباره مجبور شدند به شیوه گذشته درس بخوانند که این دو گانگی برای دانش آموزان اول ابتدایی خیلی سخت است.

در سال 1331 دکتر زنجانی در امتحانات نهایی دوره ابتدایی که در حیاط مدرسه ناصری برگزار شد شاگرد اول منطقه شد و پس از آن که سیکل اول دبیرستان را گرفت برای ادامه تحصیل به تبریز مهاجرت کرد و در دانشسرای مقدماتی تبریز با رتبه اول وارد دانشسرای شد. و در دانشسرا با صمد بهرنگی، عباسعلی دهقانی همکلاسی شد دکتر زنجانی در خاطره ای از صمد می گوید موقعی که خبر غرق شدن صمد بهرنگی را در روزنامه ها دیدم یادآخرین باری افتادم که در جلوی کتاب فروشی تبریز صمد از پشت چشمانم را گرفت و من هم زود فهمیدم که صمد است و باور نمی کردم خالق "ماهی سیاه کوچولو" که این اثر صمد به عنوان داستان کودکان در عرصه ادبیات جهان درخشیده بود گرفتار این وضع شود.

دکتر زنجانی در 18 سالگی شغل معلمی را عهده دار شد و پا به عرصه فرهنگ گذاشت در سال 1345 با این که در کنکور علوم اداری و سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه تهران قبول شده بود ولی به خاطر دوری از خانواده به تهران نرفت و در سال بعد در دانشگاه تبریز در رشته ادبیات با رتبه بالایی پذیرفته شد و در مهرماه 1347 دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز رشته علوم اجتماعی را دایر کرد و دانشجویان آن رشته با آزمون ورودی می توانستند تغییر رشته دهند که دکتر زنجانی با رتبه ممتازی بالاترین امتیاز را کسب کرد و دوره لیسانس به عنوان شاگرد اول رشته های دانشکده ادبیات معرفی شد و با دریافت نشان مورد تقدیر قرار گرفت.

گرایش دکتر زنجانی به علوم اجتماعی تحت تاثیر استادانی چون دکتر اسرافیل رحیمی، دکتر یدالله فرید، دکتر علی اکبر ترابی است.

دکتر زنجانی کنکور فوق لیسانس را با رتبه اول پشت سر گذاشت و این خبر را دکتر صدیقی بنیانگذار جامعه شناسی در ایران و وزیر کشور دکتر مصدق به دکتر زنجانی خبر داد و در دوره فوق لیسانس از محضر استادانی چون دکتر صدیق، دکتر مهدی امانی، دکتر فیروز توفیق، دکتر روح الامینی، دکتر نظامی، دکتر ساروخانی، دکتر توسلی، استفاده کرد و در اولین سال دوره فوق لیسانس دکتر زنجانی در بخش جمعیت شناسی موسسه مطالعاتی و تحقیقات اجتماعی همکار دکتر امانی شد که در آن سال در آن موسسه نتایج سرشماری سال 1347 تحلیل شد. و پس از آن تعدادی از کارهای پژوهش و جمعیت شناسی از جمله سالخوردگی جمعیت را تحقیق و تحلیل نمود.

دکتر زنجانی پس از اتمام امتحانات پایان دوره فوق لیسانس برای ادامه تحصیل به پاریس رفت تا استاد راهنمایش را انتخاب کند و "پرفسور لئون تابا" را انتخاب نمود ولی چون پرفسور لئون تابا به ریاست صندوق سازمان ملل برای فعالیت ­های جمعیتی برگزیده شده بود ناچار " پروفسور آلن ژیرار" معاون دانشگاه سوربن را برای استاد راهنمایش انتخاب نمود. دکتر زنجانی از پائیز سال 1972 در کلاس های دوره دکترا شرکت کرد و در سال 1974 کار خود را به پایان برد و آماده دفاع کرد در سال 1973 دفتر سازمان ملل در ژنو یک دوره کارورزی برای جمعیت شناسان جوان برگزار کرد که پروفسور ژیرار از طرف دانشگاه سوربن دکتر زنجانی را به آن جا معرفی کرد و هم زمان دانشگاه تهران نیز به آن دوره دکتر زنجانی را معرفی کرده بود. پروفسور ژیرار نامه ای به دکتر نادر افشار نادری رئیس دانشکده علوم اجتماعی تهران نوشت و دکتر زنجانی را معرفی کرد. وی نوشته بود که او چگونه در فرانسه درس خوانده است و از تزش نیز تعریف کرده بود همچنین از او خواسته بود اگر تز دکتر زنجانی را چاپ کنید  که به همین صورت بهتر است و اگر چاپ نمی کنید، دانشگاه سوربن آماده است آن را چاپ کند دکتر نادر افشار نادری در پاسخ گفته بود چاپ می کنیم که هیچ وقت چاپ نشد. دکتر زنجانی در اواخر سال 1352 به ایران بازگشت در دانشکده علوم اجتماعی در گروه جمعیت شناسی به پژوهش و تدریس با سمت استاد یاری پرداخت و پس از آن با خانم نصیری دانشجوی آمار و انفورماتیک دانشگاه ملی ازدواج نمود. در سال 1356 با آغاز اعتراضات دانشجویی دکتر زنجانی سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شد و پس از آن قرار شد با انتخابات رئیس دانشکده مشخص شود که دکتر زنجانی از نامزدی انصراف داد و در رقابت برای ریاست دانشکده کنار کشید پس از آن که آن دو نفر نتوانستند رای لازم را بیاورند دکتر شیبانی بار دیگر دکتر زنجانی را به ریاست دانشکده منصوب کرد اما دکتر زنجانی گفت: من به احترام امضاء تا یک هفته در این پست انجام وظیفه می­کنم سپس استغفا می­دهم و در پایان مهلت یک هفته ­ای در آبان 1357 از سرپرستی دانشکده استعفا داد.

پس از بازگشایی دانشگاه ها بعد از انقلاب در برنامه های آموزشی دانشگاه درسی برای دکتر زنجانی اعلام نشده بود وی مدتی را به درخواست سازمان برنامه و بودجه برای انجام پیش بینی جمعیتی برای آن سازمان مشغول به کار شد سپس در پی درخواست مرکز با آمار ایران برای تدارک سرشماری در سال 1365 از طرف دانشگاه ماموریت یافت که با آن مرکز همکاری کند. در همین سال از طرف وزیر طی حکمی به عضویت شورای اشتغال منصوب کنند. با شرایط پیش آمده دکتر زنجانی در جوانی درخواست بازنشستگی کرد و از آن به بعد با مرکز آمار ایران همکاری خود را ادامه داد. همزمان با مرکز آمار ایران از وزارت مسکن و سرشماری نیز دعوت به کار شد و در وزارت مسکن و سرشماری مرکز مطالعات و تحقیقات سرشماری و معماری ایران را بنیان نهاد دکتر زنجانی علاوه بر فعالیت در وزارت مسکن و سرشماری و مرکز آمار ایران با شرکت های مهندس مشاور نیز در زمینه مطالعات جمعیت طرح­های شهرسازی همکاری می­کرد و در این مدت مطالعات جمعیتی حدود 40 شهر از شهرهای کشور را در راستای طرح های شهرسازی انجام داد. دکتر زنجانی پس از تحلیل سرشماری جمعیتی 1365 نگرانی بزرگی داشت که جمعیت 33 میلیونی سال 55 به 50 میلیون در سال 1360 رسیده است در کنفرانسی که در مشهد برگزار شد دو مقاله ارائه کرد اولی در باره باروری و دومی درباره جمعیت و آینده آن بود. و پس از آن در جلسه هیئت دولت با حضور رئیس جمهور درباره سیاست جمعیتی بحث کردند که پس از سخنان دکتر زنجانی آغاز سیاست تعدیل نرخ رشد جمعیت با تصویب هیئت دولت اجرایی شد. دکتر زنجانی علاوه بر ریاست انجمن جمعیت شناسی ایران عضو انجمن بین المللی مطالعات علمی جمعیت عضو انجمن بین المللی جمعیت شناسان فرانسوی زبان، عضو انجمن بین المللی متروپولیس هستند دکتر زنجانی از پایه گذاران انجمن توسعه روستایی ایران است دکتر زنجانی سردبیر فصل نامه در انجمن جمعیت شناسی ایران، مدیر مسئول و سردبیر فصل نامه تخصص علوم اجتماعی هستند.

گزارش مختصری از مراسم تکریم


الف) مراسم تکریم در دانشگاه محقق اردبیلی

شرح مختصری از برنامه:

هرچند ماهیت تکریم و الگوسازی خود امری بسیار ارزشمند و مبارک می­باشد اما بنیاد نخبگان استان اردبیل بر این باور است که این عمل بایستی توأم با اثرگذاری و بهره­مندی استان از پتانسیل­ های اساتید سرآمد دعوت شده نیز باشد. با این دیدگاه بنیاد نخبگان استان با همکاری دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری و انجمن جامعه­ شناسی توسعه پایدار استان اردبیل نشست هم­ اندیشی و سمپوزیوم توسعه اجتماعی پایدار استان اردبیل را با حضور اساتید مدعو برگزار نمود. هر یک از اساتید مدعو با طرح موضوع به ارائه راه­ کارهای توسعه اجتماعی پایدار و همه جانبه استان پرداختند که شرح کامل این موضوعات در گزارش این نشست ارائه شده است.

در پایان این سمپوزیوم از هر یک از این اساتید به پاس تلاش­های علمی آنان در سطح ملی و بین ­المللی تجلیل به عمل آمد.

جهت برگزاری این مراسم اقدامات زیر در جلسات شورای سیاست گذاری متشکل از بنیاد نخبگان استان، مدیر دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان و انجمن جامعه­ شناسی توسعه پایدار استان اردبیل تصویب و به اجرا درآمد.

  •       هماهنگی و دریافت موضوعات بحث شده از سوی هر یک از اساتید مدعو در خصوص توسعه استان
  •       طراحی و چاپ پوستر برگزاری سمپوزیوم توسعه پایدار استان
  •       هماهنگی و تهیه بلیط و ایاب و ذهاب اساتید مدعو
  •       هماهنگی و تهیه هدیه تکریم از اساتید
  •       هماهنگی با فرمانداری ­ها و شهرداری­ های شهرستان­ زادگاه اساتید جهت حضور و تکریم از این اساتید
  •       هماهنگی با دانشگاه­های محل خدمت جهت حضور و تکریم از خدمات اساتید

با انجام اقدامات فوق شرایط لازم برای برگزاری مراسم تکریم باشکوه فراهم شد و هدایای اهدایی از طرف دانشگاه ­ها و ارگان­ ها و سازمان­ های مختلف به شرح زیر به دکتر حبیب­ الله زنجانی تقدیم گردید.

 

ب) تکریم در مراسم بزرگداشت روز شیخ­ صفی الدین اردبیلی و هفته استان اردبیل

شرح مختصری از برنامه:

به احترام تأثیرگذاری خاندان صفویه در وحدت دینی و ملی و هویت ­بخشی دوباره به ملت واحد ایران روز چهارم مرداد ماه با تصمیم شورای فرهنگ عمومی به نام شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی و هفته استان اردبیل در تقویم کشور شده است. در این هفته برنامه ­های ملی و استانی بسیاری توسط ارگان ­ها و سازمان­ های مختلف برگزار می­شود.

پایان­ بخش این برنامه­ ها، برگزاری مراسم روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی است که در آن به تجلیل و تکریم از بزرگان، عالمان، ادیبان و مفاخر ملی استان اردبیل پرداخته می­شود. امسال نیز این مراسم با حضور جناب آقای دکتر مونسان معاون محترم ریاست جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور، استاندار اردبیل، فرمانداران، روسا و مدیران دستگاه­های اجرایی، میهمانان و اندیشمندان خارجی و جمع کثیری از مستعدان، فرهیختگان، هنرمندان و خانواده­ های این عزیزان در محل سالن اجتماعات فدک برگزار گردید.

در این مراسم به همت بنیاد نخبگان استان اردبیل و همکاری دبیرخانه روز شیخ­ صفی­ الدین اردبیلی و هفته استان اردبیل از 5 تن از مفاخر علمی استان جناب آقای دکتر محمود عرفانی، دکتر محمد باقر بهشتی، دکتر محمد برزگر جلالی، دکتر سیف الله سیف­ اللهی، دکتر حبیب­ الله زنجانی با اهدای لوح تقدیر، نشان روز اردبیل و هدایایی تقدیر به عمل آمد.

خلاصه ­ای از این مراسم به شرح زیر است :

اهم سخنان دکتر علی اصغر مونسان :

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این مراسم اظهار داشت: 4 مرداد به نام روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی نام‌گذاری شده است که در واقع صفویه، در تشکیل یک حکومت قدرتمند و فراگیر شیعه در ایران مهم‌ترین نقش را ایفاه کرده و این استان نقش حائز اهمیت بسیاری در تاریخ کشور دارد. وی با اشاره به اینکه استان اردبیل دارای ظرفیت‌های جذاب گردشگری است، گفت: صنعت گردشگری به اقتصاد دوم جهان تبدیل شده و طبق پیش‌بینی کارشناسان،‌ این صنعت در سال­های نه چندان دور به اقتصاد اول دنیا تبدیل می‌شود. وی افزود: صنعت گردشگری کمترین تأثیر را از تحریم‌های ظالمانه بر علیه جمهوری اسلامی ایران می‌بیند و حتی اگر تعداد گردشگران خارجی به صفر نیز برسد، ظرفیت‌های داخلی گردشگری برای رونق مجموعه‌های سرمایه‌گذاری شده در این زمینه کافی است.وی گفت: صنعت گردشگری افق امیدوار کننده‌ای برای کشور ترسیم می‌کند چرا که ظرفیت ایجاد اشتغال در این صنعت بسیار بالا بوده و اجرای پروژه بوم‌گری نیز برای رونق روستاها و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی در دستور کار قرار دارد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: استان اردبیل از ظرفیت‌های گردشگری زمستانی نیز به خوبی برخوردار است و امیدواریم که با تصویب طرح تعطیلات زمستانی در مجلس شورای اسلامی، گردشگری زمستانی نیز در این استان توسعه پیدا کند.

اهم سخنان استاندار اردبیل :

استاندار اردبیل نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: با اشاره با نامگذاری روز 4 مرداد به نام روز شیخ‌صفی ‌الدین اردبیلی این اقدام را قدمی مناسب در خصوص ارج نهادن به این شخصیت برجسته تاریخ ایران در 5 و نیم قرن پیش که سبب انسجام وحدت ملی کشور شد ارزیابی نمود و اظهار داشت که برگزاری مراسمات، نشست­ ها و اجتماعات و برنامه­ های ملی و استانی در هفته استان اردبیل باعث پیشرفت و توسعه استان خواهد شد. ایشان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان اردبیل که برای مردم استان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است را تکمیل پروژه راه‌آهن میانه اردبیل دانست و اظهار داشت این امر تا سه سال آینده با حمایت یکی از فرزندان نخبه این استان و با مشارکت بانک ملی و بودجه دولتی ظرف مدت 3 سال در اردبیل تکمیل و افتتاح می‌شود.

مراسم تجلیل:

نشان شاهان صفوی و تندیس شاه اسماعیل صفوی به همراه لوح سپاس به عنوان نشان روز شیخ ­صفی الدین اردبیلی و هفته استان اردبیل ارزشمندترین نشان اهدایی به مفاخر استان می­باشد که در این مراسم به پنج تن از مفاخر علمی استان یعنی جناب آقای دکتر محمود عرفانی، دکتر محمد باقر بهشتی، دکتر محمد برزگر جلالی، دکتر سیف­اله سیف­الهی، دکتر حبیب­اله زنجانی و آقای اکبری از سردارن هشت سال دفاع مقدس اهدا گردید.

رونمایی از سایت گردشگری استان اردبیل توسط دکتر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برنامه پایان­بخش این مراسم بود . 

سازمان­های همکار:

استانداری اردبیل، بنیاد نخبگان استان ، دانشگاه­های استان محقق اردبیلی و آزاد اسلامی اردبیل، سازمان­های مردم نهاد، دبیرخانه روز شیخ­صفی الدین اردبیلی و هفته استان اردبیل، انجمن جامعه ­شناسی توسعه پایدار استان اردبیل، فرمانداری­های اردبیل، گرمی، خلخال، نمین و گیوی، صدا و سیمای مرکز اردبیل . 

تصاویر


لینک های مربوطه


برای مشاهده پوستر مراسم تکریم اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده مستند فیلم تجلیل دکتر حبیب‌الله زنجانی اینجا کلیک بفرمایید.

 

 

  • 1403/01/15 - 13:03
  • - تعداد بازدید: 251
  • - تعداد بازدیدکننده: 251
  • زمان مطالعه : 17 دقیقه

پرسش و پاسخی برای مشمولان بهره‌مندی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری بنیاد ملی نخبگان/ رفع ابهامات احتمالی

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور شفاف‌سازی و برطرف کردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوه‌نامه بهره‌مندی‌ دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) برخی از پرسش‌های متداول و پاسخ آنها ارائه می‌شود.


نخبه کیست؟

واژة نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می‌شود که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و همچنین فعالیت‌های وی بر پایة هوش، خلاقیت، انگیزه و توانمندی‌های ذاتی از یک‌سو و خبرگی، تخصص و توانمندی‌های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت‌بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

صاحب استعداد برتر (مستعد برتر) کیست؟

فردی‌که مستعد نخبگی است لیکن هنوز به شرایط آن دست ‌نیافته و دستیابی به آن، مستلزم فرایند هدایت و توانمند‌سازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است.

آیا افرادی که مشمول طرح شهید دکتر چمران شده‌اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شوند؟

خیر؛ بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و هر یک از تسهیلات، صرفاً به دلیل احراز شرایط بهره‌مندی از هر پشتیبانی، به برگزیده اعطا می‌شود.

امکان دسترسی به شیوه ­نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دورة پسادکتری وجود دارد؟

متقاضیان می­توانند با مراجعه به سایت https://bmn.ir/ بخش «میز خدمت-اجتماع دانش ­آموختگان برتر-تسهیلات دوره پسادکتری»، شیوه ­نامه بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را دریافت نمایند. متقاضیان می­بایست پیش از ثبت درخواست، شیوه ­نامه مذکور را مطالعه نمایند.

اولین گام برای درخواست تسهیلات این شیوه‌نامه چیست؟

متقاضیان می­بایست در گام نخست، شیوه ­نامه «بهره ­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)» را مورد مطالعه قرار داده و پس از ثبت کلیه مدارک در پایگاه اطلاعاتی سینا به نشانی http://sina.bmn.ir، درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات شیوه ­نامه مورد اشاره در  همان پایگاه اطلاعاتی ثبت کنند. متقاضیان در صورت هرگونه سوال در خصوص فرایند ثبت درخواست در سامانه و یا شیوه­نامه مذکور می ­توانند با تلفن 09601 تماس بگیرند.

هدف شیوه‌نامة شناسایی بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) چیست؟

این شیوه ­نامه با هدف ارتقای توانایی‌های پژوهشی، فناورانه و آموزشی دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در فاصلة زمانی پس از دانش‌آموختگی تا اشتغال تدوین شده‌ است.

تقاضامحور بودن و یا اولویت‌محور بودن یک طرح برای استفاده پژوهشگر از تسهیلات پسادکتری بنیاد ملی نخبگان، چگونه تعیین می‌شود؟

«طرح تقاضا محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که با تقاضای یکی از نهادهای دولتی یا غیر دولتی (اعم از مراکز صنعتی و امثال آن‌ها) انجام می­ گیرد و یک نهاد حامی در قالب قرارداد یا تفاهم‌نامه بین مؤسسه پذیرنده/ بنیاد ملی نخبگان/ نهاد حامی حداقل 50 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3 شیوه ­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را تأمین می­کند، گفته می­ شود.

«طرح اولویت محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که بر اساس اولویت‌های پژوهشی مذکور در اسناد رسمی علم و فناوری کشور انجام می­شود و نهاد حامی یا موسسه پذیرنده حداقل در تأمین 20 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3  شیوه­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) مشارکت می­نماید.

دانش‌آموختگان‌کدام مقاطع تحصیلی می‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات این شیوه‌نامه باشند؟

هر یک از دانش‌آموختگان دوره‌های تحصیلی دکتری تخصصی یا تخصص یا فوق‌تخصص (رشته‌های پزشکی) مؤسسه‌های علمی می‌توانند با مراجعه به سامانه اطلاعاتی سینا درخواست خود را ثبت کنند.

مدارک دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور، در چه صورت مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان خواهد بود؟

مدارک دوره‌های تحصیلی خارج از کشور باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) ارزشیابی و تأیید شده باشد.

آیا برای دوره‌های تحصیلی که به‌صورت پژوهش‌محور طی شده‌اند، امتیاز حاصل از میانگین کل (معدل) دانش‌آموختگی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر.

چرا برای کسب رتبة برتر آزمونهای ورودی به مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی، امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

با توجه به تنوع و تکثر رشته‌های آزمون‌ کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و این موضوع که بسیاری از دانشجویان برجسته، از محل ظرفیت استعدادهای درخشان و بدون کنکور وارد این مقاطع می‌شوند، رتبة افراد در این آزمون‌ها، شاخص دقیقی برای شناسایی استعدادهای برتر تحصیلی نیست. از سوی دیگر، رتبة افراد در المپیادهای دانشجویی، در جدول امتیازات حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه لحاظ شده است تا چنانچه فردی به‌صورت داوطلبانه (حتی در صورتی که از طریق استعدادهای درخشان و بدون آزمون می‌توانست وارد مقطع کارشناسی ارشد شود) وارد یک رقابت علمی دانشجویی شده و رتبة برتر کسب کرده باشد، تلاش وی در نظر گرفته شود.

منظور از رتبه‌های برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، رتبه درگرایش است یا رتبة کل در کد رشتة امتحانی؟

منظور، رتبة کل در کد رشتة امتحانی است.

آیا برای رتبه‌های آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز امتیاز در نظر گرفته شده است؟

برای سال‌های اخیر که آزمون ورود به دانشگاه آزاد اسلامی، با سایر دانشگاه‌ها مشترک است، طبعاً یک رتبة کل برای فرد در آزمون اعلام می‌شود که همان، ملاک امتیازدهی است؛ اما برای سال‌های گذشته که آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت مجزا برگزار می‌شد، امتیازی برای رتبه‌های برتر آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

چرا برای کسب رتبة اول در بین هم‌ورودی‌ها امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

امتیاز در نظرگرفته‌شده برای میانگین کل دروس گذرانده که با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان، همسان‌سازی نیز می‌شود، نشان‌دهندة میزان توان‌مندی آموزشی دانشجو به صورت مستقل است؛ در حالی که رتبة دانشجو در بین هم‌دوره‌های خود، وابسته به میزان توان‌مندی هم‌دوره‌های دانشجو نیز هست. ضمناً لحاظ امتیاز برای کسب رتبة اول، در کنار لحاظ امتیاز برای میانگین کل تحصیلی، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای یک فعالیت است. از این رو امتیاز در‌نظرگرفته‌‌شده برای میانگین آموزشی، برای این موضوع کفایت می‌کند.

 

آیا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیردولتی (غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی) امکان ثبت درخواست را دارند؟

تمام دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور (اعم از دولتی و غیردولتی) امکان ثبت درخواست را دارند و در صورت برگزیده‌شدن، از تسهیلات آن بهره‌مند می‌شوند.

حد نصاب امتیاز پرونده­ چه میزان است؟

شرط لازم برای بررسی پرونده در کارگروه، کسب حداقل 350 امتیاز از مجموع فعالیت­های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی مندرج در جدول پیوست این شیوه­ نامه است.

برای کدام کتاب­ها امتیاز در نظر گرفته خواهد شد؟

امتیاز کتاب­ها برای کتاب­های علمی مرتبط با تخصص متقاضی لحاظ می ­شود و برای کتاب­هایی با موضوعات مجموعه پرسش­ها، آزمون­ها، حل­المسائل و نظایر آنها امتیازی در نظر گرفته نمی­شود.

فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان چگونه تعیین می­ شود؟

تعیین فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان با معاونت سرآمدان و نخبگان است. یکی از مصداق­ های تایید انتشارات، وجود رویه داوری و ارزیابی مفاد کتاب تالیفی یا ترجمه­ای در آن انتشارات است.

چگونه می‌توان از رتبه (Q) نشریه‌های بین‌المللی مطلع شد؟

با مراجعه به نشانی اینترنتی (www.scimagojr.com) می‌توان از رتبة نشریه‌ها در هر شاخة علمی مطلع شد.

آیا ارائه مقاله در کنفرانس­های ملی و بین ­المللی دارای امتیاز می­باشد؟

بله، به شرط ارائه به صورت سخنرانی یا پوستر، مورد بررسی و امتیازآوری می­باشد.

امتیاز هر مقاله چگونه محاسبه می‌شود؟

امتیاز هر مقاله با توجه به جایگاه فرد و تعداد نویسندگان آن، بر اساس مفاد آیین‌نامة ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی (مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) (https://hohm.msrt.ir/fa) محاسبه می‌شود.

آیا سال انتشار مقاله، در امتیاز آن اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

آیا در بررسی پرونده، همه مقالات بررسی و امتیاز آن‌ها محاسبه خواهد شد؟

در مجموع امتیاز مقالات، صرفاً امتیاز ده مقاله که بیشترین امتیازات را برای دانش‌آموخته دارند، در نظر گرفته می‌شود.

آیا برای طرح‌های پژوهشی که در حال اجرا هستند، امتیازی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر، صرفاً برای طرح‌های پژوهشی که به‌طور کامل یا مرحله­ای از آن خاتمه‌یافته باشد، امتیاز درنظر گرفته می‌شود.

آیا تاریخ دانش‌آموختگی فرد در امتیاز‌های وی اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

منظور از «سایر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی» در جدول، کدام فعالیت‌ها است؟

مواردی همچون کسب جوایز معتبر بین‌المللی، همکاری با نهادهای ملی و استانی در راستای رشد و پیشرفت کشور و موارد نظیر آن‌ها که به دلیل عمومیت نداشتن، در جدول لحاظ نشده است و امتیاز آن برای متقاضی، با تشخیص کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان تعیین می‌شود.

امتیاز سایر فعالیت­ها (ردیف آخر جدول امتیازدهی شیوه‌نامه) چگونه محاسبه می‌شود؟

متقاضی، فعالیت‌ مورد نظر خود را در قسمت مربوطه در سامانه بارگذاری می‌کند و بنیاد نخبگان استانی پس از بررسی فعالیت و در صورت داشتن شرایط امتیازدهی، موارد را به بنیاد ملی نخبگان ارجاع می‌دهد. بررسی و تأیید نهایی با کارگروه خواهد بود.

آیا امکان ویرایش اطلاعات پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استان و پیش از طرح پرونده در کارگروه وجود دارد؟

امکان ویرایش اطلاعات، پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استانی وجود ندارد.

بررسی پرونده و انتخاب برگزیدگان به چه صورتی انجام می‌شود؟

بنیادهای نخبگان استانی، اطلاعات بارگذاری‌شده از سوی متقاضیان را بررسی و راستی‌آزمایی می‌کنند و سپس افراد مشمول، بر اساس شیوه­نامه در کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان مورد ارزیابی قرار می­گیرند و در صورت تایید در کارگروه، از طریق سامانه اطلاعاتی سینا به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود.

نواقص پرونده ­ها چگونه به متقاضیان اطلاع داده می ­شود و متقاضیان باید چه اقداماتی برای رفع نقص آنها انجام دهند؟

در زمان بررسی، نواقص پرونده از طریق کارپوشة متقاضی در سامانه اطلاعاتی سینا به وی اطلاع‌رسانی می‌شود و لازم است متقاضی در مهلت زمانی مذکور در پیام اعلام نقص، برای رفع نقص مربوطه اقدام و پرونده خود را برای بررسی مجدد با انتخاب بخش «تکمیل و ارسال اطلاعات» به بنیاد ملی نخبگان ارسال نماید؛ در غیر این صورت، پس از پایان مهلت تعیین‌شده چنانچه نقص پرونده اساسی باشد، درخواست متقاضی مختوم و در صورتی که نقص غیراساسی باشد، امتیاز موارد رفع نقص نشده لحاظ نخواهد شد.

پس از برگزیدگی در کارگروه، ادامه فرایند تا اعطای تسهیلات شیوه­نامه بر چه اساس خواهد بود؟

در صورت تأیید پیشنهاده پژوهشی توسط داور، تعیین ناظر علمی طرح توسط معاونت سرآمدان و نخبگان و همچنین تایید کلیه مدارک بارگذاری شده، بنیاد نخبگان استانی تفاهم‌نامه‌ای را با مؤسسة پذیرنده و نهاد حامی برای اجرای این شیوه‌نامه در خصوص حمایت از پژوهشگر منعقد می‌کند.

آیا همه متقاضیانی که حد نصاب مذکور در شیوه‌نامه را کسب می‌کنند، مشمول تسهیلات این طرح می‌شوند؟

خیر؛ تسهیلات این شیوه­نامه صرفا مشمول افرادی است که پس از برگزیدگی در کارگروه و طی سایر مراحل، به مرحله انعقاد تفاهم­نامه رسیده باشند.

اگر متقاضی عضو بنیاد ملی نخبگان باشد، برای بهره ­مندی از تسهیلات این شیوه­نامه نیاز به ارسال درخواست دارد؟ و یا افرادی که مشمول این شیوه ­نامه شده ­اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می­شوند؟

بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد؛ بلکه به عنوان نهادی حاکمیتی در زمینة سیاست‌گذاری برای شناسایی و توانمندسازی مستعدان و به‌کارگیری و الگوسازی نخبگان در جامعه و زمینه‌سازی برای جذب و اثرگذاری آنان فعالیت می‌کند. بنابراین اصالتاً هیچ دانشجویی/ دانش‌آموخته‌ای عضو بنیاد ملی نخبگان نیست و متقاضیان بر اساس مقررات و معیارهای بنیاد ملی نخبگان، برگزیده و مشمول پشتیبانی‌های آن خواهند شد.

آیا بنیاد ملی نخبگان برای افرادی که از تسهیلات این شیوه­نامه بهره‌مند شده‌اند، گواهی بهره‌مندی از تسهیلات صادر می‌کند؟

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است. تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به واسطه سوابق فعالیت­های هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و سایر فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می­شود. از این‌رو برگزیدگی در بنیاد ملی نخبگان افتخار جدیدی محسوب نمی­ شود که لازم باشد برای آن گواهی یا معرفی نامه به برگزیدگان اعطا گردد و برگزیدگان صرفاً از تسهیلات مربوط به این شیوه­نامه بهره ­مند خواهند شد. در مورد برگزیدگان طرح شهید دکتر چمران، در صورت اتمام دوره پسادکتری در یک مؤسسه علمی مطابق با ضوابط مؤسسه، گواهی برای برگزیده از طرف مؤسسه میزبان صادر می‌شود.

مشمولان طرح شهید دکتر چمران چگونه می‌توانند از تسهیلات مندرج در بندهای «ج» تا «ز» ماده 3 شیوه‌نامه بهره‌مند شوند؟

پس از انعقاد تفاهم­نامه و شروع به دوره، پژوهشگر می‌تواند به منظور بهره­مندی از سایر تسهیلات مندرج در شیوه ­نامه درخواست‌ خود را از طریق سامانه اطلاعاتی سینا ارسال ‌کند تا در صورت تأیید بنیاد ملی نخبگان، تسهیلات به وی پرداخت شود.

آیا امکان تمدید دوره پسادکتری و بهره ­مندی از تسهیلات شیوه ­نامه وجود دارد؟

خیر. مطابق تبصره قید شده در تفاهم ­نامه، مدت زمان پشتیبانی از پژوهشگر 12 ماه است که در صورت عدم انجام کامل تعهدات، به منظور تسویه حساب کامل تفاهم ­نامه، صرفا به مدت حداکثر 6 ماه قابل تمدید است.

در طرح شهید دکتر چمران، استاد میزبان، هم زمان چه تعداد پژوهشگر پسادکتری می‌تواند داشته باشد؟

حداکثر یک نفر.

شرایط استاد میزبان انتخابی دوره پسادکتری چیست؟

الف. یکی از اعضای هیئت علمی موسسه علمی پذیرنده باشد.

ب. دارای مرتبه علمی دانشیاری یا استادی باشد.

ج. دارای حسن شهرت پژوهشی باشد.

پژوهشگر چه تعهداتی در قبال بنیاد ملی نخبگان دارد؟

الف. انجام فعالیت­های پژوهشی به صورت تمام وقت در موسسه علمی پذیرنده و زیر نظر استاد میزبان در چارچوب مقررات موسسه علمی پذیرنده بر روی پیشنهاده پژوهشی تایید شده؛

ب. بارگذاری گزارش فعالیت­های انجام شده در خصوص پیشرفت دوره، پس از تأیید «استاد میزبان» و «موسسه علمی پذیرنده» در سامانه اطلاعاتی سینا. ادامة اعطای تسهیلات، منوط به تأیید این گزارش‌ها توسط «ناظر علمی طرح» است.

ج. در صورت انصراف پژوهشگر از دوره پسادکتری، لازم است پژوهشگر این موضوع را در اسرع وقت به موسسه علمی پذیرنده و بنیاد ملی نخبگان استان مربوطه اطلاع دهد تا پرداخت تسهیلات به وی متوقف شود. همچنین پژوهشگر موظف است اضافه پرداخت انجام شده را به بنیاد ملی نخبگان عودت نماید.

د. در پایان دورة پسادکتری، پژوهشگر می­بایست گزارش‌کامل دوره و بروندادهای آن (اعم از کتاب، مقاله، گزارش و امثال آن‌ها) را پس از تأیید استاد میزبان در سامانه اطلاعاتی سینا بارگذاری کند.

 آیا شاغلین امکان ثبت درخواست در خصوص این شیوه ­نامه را دارند؟

پژوهشگر برای بهره‌مندی از تسهیلات این شیوه‌نامه، نباید در طول دورة پسادکتری، هیچ‌گونه اشتغال دیگری (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، پروژه­ای، پژوهشی یا شرکتی با هیچ یک از دستگاه‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی) داشته باشد.

ارائه اطلاعات خلاف واقع، چه پیامدهایی برای متقاضی در پی دارد؟

چنانچه در هر مرحله از بررسی‌ها مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کرده است، علاوه بر محرومیت از تسهیلات این شیوه‌نامه، از سایر تسهیلات و حمایت‌های بنیاد محروم و عدم صداقت وی، به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود و حق پیگیری موضوع به صورت حقوقی نیز برای بنیاد محفوظ خواهد بود.

امکان انصراف از درخواست در هر محله وجود دارد؟

پیش از انعقاد تفاهم­نامه، با اعلام درخواست کتبی از طریق سامانه اطلاعاتی سینا خطاب به معاونت سرآمدان و نخبگان امکان­پذیر است. پس از عقد تفاهم­نامه، مطابق با مفاد و ضوابط مربوطه، در صورت قطع همکاری پژوهشگر پیش از موعد مقرر، پرداخت حق ­الزحمه به وی متوقف شده و پژوهشگر موظف به عودت اضافه­ پرداخت است.

آیا مشمولین نظام وظیفه می­توانند برای این شیوه­نامه درخواست ثبت کنند؟

متقاضیان پس از اتمام دوره سربازی و داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه، قادر به ثبت درخواست در طرح مذکور می­باشند.

آیا برگزیدگان این شیوه­نامه می­توانند به طور همزمان از تسهیلات پسادکتری سایر سازمان­ها به ویژه بنیاد ملی علم ایران نیز استفاده کنند؟

خیر.

چنانچه متقاضی، یک بار درخواست استفاده از تسهیلات را در سامانه بارگذاری کند و مردود اعلام شود، آیا امکان ارسال درخواست مجدد وجود دارد؟

چنانچه متقاضی مردود اعلام شود، در صورت ارتقای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود و همچنین در صورت لزوم اصلاح طرح پیشنهادی ارائه شده، می‌تواند پس از گذشت دست‌کم دو ماه از اعلام نتیجه، درخواست مجدد خود را برای بهره‌مندی از تسهیلات این طرح در سامانه ثبت نماید.

طرح پسادکتری با میزبانی استاد برگزیده جایزه علامه طباطبایی چیست؟

یکی از تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان به اساتید شامخ و برگزیده جایزه علامه ­طباطبایی اعطا می‌کند این است که استاد برگزیده می‌تواند میزبان دانش ­آموختگانی برای گذراندن دوره پسادکتری باشد. برگزیدگان طرح پسادکتری شهید‌چمران می‌توانند از میان اساتید شامخ برنده جایزه علامه ­طباطبایی، استاد میزبان خود را انتخاب نمایند. در صورت موافقت استاد شامخ و معرفی ایشان به بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگر می‌تواند با حمایت کامل از جانب بنیاد دوره پسادکتری خود را شروع کند. در این صورت بنیاد ملی نخبگان، ماهانه حق‌الزحمه‌ای معادل 110 درصد حقوق استادیار پایه یک در سال را به محقق پرداخت می‌کند.

آیا فرد می‌تواند هم‌زمان با ثبت درخواست برای تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)، برای تسهیلات جذب در مؤسسه‌های علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) و تسهیلات جذب در دستگاه ­های اجرایی نیز اقدام کند؟

بله.

آیا برگزیدگان این شیوه ­نامه می­ توانند از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) بهره­مند شوند؟

شناسایی، برگزیدگی و بهره­مندی از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری)، مطابق با شیوه ­نامه مربوطه و بر اساس آخرین مدرک تحصیلی، امتیاز حاصل از فعالیت‌های نخبگانی و تأیید کارگروه تخصصی مربوطه انجام می‌شود. متقاضیان در صورت کسب حداقل امتیاز لازم و احراز سایر شرایط، از مزایای این تسهیل بهره‌مند می‌گردند. 

***

برای دریافت فایل پرسشگان شیوه‌نامه بهره‌مندی‌دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی از تسهیلات‌ دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 170569
کلمات کلیدی
مدیر اردبیل
خبرنگار

مدیر اردبیل