بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

دکتر محمد برزگر جلالی

تاریخ تولد: 1324

محل تولد : اردبیل

زندگینامه


پروفسور محمد برزگر جلالی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در اردبیل در سال  1342به پایان رساند. در همان سال با کسب رتبه اول در کنکور اختصاصی دانشکده داروسازی تهران، تحصیلات دانشگاهی را آغاز کرد و در سال 1347با رتبه اول فارغ التحصیل و موفق به اخذ درجه دکتری داروسازی شد. پس از اتمام دوره نظام وظیفه، خدمت خود را در سال 1350 با سمت مربی آموزشی در دانشکده داروسازی تبریز شروع کرد. سال 1353 بورسیه دانشگاه تبریز شد و به دانشگاه دمونت انگلیس اعزام و در سال 58 دکتری تخصصی فارماسیوتیکس را با رتبه اول به پایان رساند.
پس از بازگشت به تبریز فعالیتهای آموزشی و پژوهشی را آغاز و بعد از طی مراتب استادیاری و دانشیاری در سال  1370 به مرتبه استادی ارتقاء یافت. در حال حاضر با سمت استاد ممتاز فارماسیوتیکس در دانشکده داروسازی تبریز خدمت میکند .ایشان پایه گذار آموزش و پژوهش دروس فیزیکال فارماسی و بیوفارماسی و فارماکوکینتیک ( )1358و مدرس این دروس و نیز درس فارماکودینامیک در مقاطع تحصیلی دکتری داروسازی و  PHD گرو ههای فارماسیوتیکس، ریز فناوری دارویی، زیست فناوری دارویی، فارماکولوژی، شیمی دارویی، عضو مؤسس و هیئت علمی مرکز تحقیقات کاربرد دارویی، عضو مؤسس دانشکده علوم نوین پزشکی و نیز عضو مؤسس مقاطع  PHD مذکور در دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد .به مقالات ایشان بیش از 2100 بار در مقالات سایر پژوهشگران استناد شده است و شاخص H مشار الیه 27 میباشد. برخی از کارهای پژوهشی وی در  20 کتاب مرجع و درسی و دائره المعارف خارجی نیز مورد استناد قرار گرفته است. در زمینه نانوفناوری دارویی دو اختراع ثبت شده دارد. حاصل مهم  44 سال خدمات ایشان تعلیم و تربیت  4500 نفر دکتر داروساز و تدریس به ده ها نفر متخصص شاغل در دانشکد ههای داروسازی و کارخانجات داروسازی کشور می باشد. ایشان افتخار می کند که برخی از دانشجویان سابق وی چهر ههای شاخص علمی در سطح ملی و بین المللی هستند.

گزارش مختصری از مراسم تکریم


خیر مقدم دکتر سیدناصر اسحاقی دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل و مدیر کل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل پس از خیرمقدم حضور تمامی میهمانان ملی و استانی به برگزاری آئین تجلیل از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و ادبی به همت شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل اشاره و اظهار کرد: ما با هدف الگوسازی برای نسل آینده و هویت‌آفرینی برای آن ها چنین آئین‌های نکوداشتی را چند سالی است برگزار می کنیم که خروجی آن اثرات مهمی بر جای گذاشته است. آقای اسحاقی نظام الگوسازی را براساس آموزه‌های دینی و قرآنی مهم و مبنایی دانست و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر موفق شدیم از استاد شاهی، مرحوم عاصم، دکتر یوسف معماری، دکتر وهاب‌زاده، ذاکر اردبیلی، مرحوم حاج لطیف نباتی مقدم و ... به عنوان چهره‌های شاخص و تاثیرگذار این استان تجلیل کنیم و امروز نیز شاهد تکریم و تجلیل از چهره شاخص علمی و موفق در عرصه داروسازی پروفسور محمد برزگر جلالی هستیم. اسحاقی افزود: این استاد در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در رشته داروسازی چهره‌ای ممتاز و جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان محسوب می‌شود که با ارائه بیش از 300 مقاله در عرصه علمی، فرهنگی و ادبی مایه فخر و شان برای دیار سبلان هستند. دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تصریح کرد: به بهانه تجلیل از این شخصیت علمی جشن‌نامه‌ای با نام «سیمرغ و کیمیا» نوشته شده تا در این کتاب گوشه‌ای از جایگاه علمی و عظمت این چهره فاخر بازگو شود. اسحاقی بیان کرد: اگر زمانی باکری‌ها در جهبه دفاع از این مرز و بوم جان فدا کرده‌اند، امروز برزگر جلالی‌ها در عرصه علمی از کیان این کشور دفاع کرده و به نوعی مایه فخر و شرف برای این مرز و بوم محسوب می‌شوند.

سخنرانی دکتر منصور جعفری رئیس نظام پزشکی استان اردبیل

دکتر جعفری با قدردانی از اهتمام شورای فرهنگ عمومی در سه سال اخیر و در تجلیل از چهره‌های شاخص پزشکی استان اردبیل نظیر دکتر معماری، وهاب‌زاده و برزگر جلالی اظهار کرد: خانواده برزگر جلالی شناسنامه هویتی اردبیل محسوب می‌شوند. منصور جعفری گفت: این خانواده چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن در ارائه خدمات پزشکی و درمانی سرآمد این استان بوده‌اند.

سخنرانی دکتر حنایی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

در این مراسم همچنین به نمایندگی از رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشاور رئیس این دانشگاه ضمن قرائت پیام دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان شرقی به ویژگی‌ها و خصایل نیکوی این استاد در 40 سال عهده‌داری کرسی استادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اشاره کرد و ایشان را نمادی از تعهد و تخصص علمی و دینی برشمردند.

سخنرانی دکتر قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

دکتر اخوان اکبری تجلیل از مفاخر علمی و پزشکی استان را حرکتی مناسب برای ارائه الگو به نسل جوان و دانشجویان دانستند و افزودند که در مکتب اسلام به علم و عالم ارج و قرب ویژه اینهاده شده است و بر همین مبنا شورای فرهنگ عمومی استان سال‌هاست که در ارج نهادن به خردورزی و دانایی این حرکت فاخر را آغاز کرده است. قدرت اخوان اکبری ادامه داد: پروفسور برزگر جلالی جزو یک درصد دانشمندان پراستناد محسوب می‌شود و در رشته داروسازی جزو ۲۵ چهره فاخر ایران در سطح ملی و جهانی است. اخوان اکبری افزود: برزگر جلالی با ارائه بیش از ۲۰۰ مقاله برای چاپ در مجلات معتبر دنیا، همراهی در تهیه ۲۰۰ پایان نامه، ارائه ۲۵۰ مقاله در همایش‌ها جزو چهره‌های ممتاز علمی به شمار می‌رود که در کنار این برجستگی در شعر و حوزه فرهنگ و هنر نیز چهره‌ای ممتاز است.
دکتر اخوان اکبری همچنین از نامگذاری آزمایشگاه مایعات دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به نام دکتر برزگر جلالی خبر داد و بیان کرد: از امروز پروفسور برزگر جلالی استاد افتخاری دانشکده داروسازی اردبیل محسوب می‌شود و ما به صورت مستمر در خدمت وی خواهیم بود.

سخنـرانی دکتـر محمد باقر ضیاء رئیس انجمن داروسازان ایران

دکتر ضیاء فلسفه خلقت و آفرینش انسان را کمک به همنوع در همه عرصه‌ها از علم و تخصص گرفته تا فرهنگ و اقتصاد دانست و اظهار کرد: آن چه از انسان‌ها باقی می‌ماند تنها یاد و نام نیک است که بزرگانی همچون استاد برزگر جلالی به خاطر جایگاه علمی‌ آن ها قرن‌ها به نیکی از آن ها یاد خواهد شد. ایشان به پیشرفت‌های کشورمان در عرصه داروسازی اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تلاش اساتید برجسته‌ای چون پروفسور برزگر جلالی‌ کشورمان در تولید و تأمین دارو موفق عمل کرده و توفیق یافتیم تا جزو کشورهای برتر که در این صنعت حرف‌های زیادی برای گفتن دارند باشیم.وی از این پیشرفت‌ها و حرکت رو به جلو به عنوان شاخصه ممتاز و قدم مؤثر در ایجاد تحول و پیشرفت حقیقی یاد کرد و افزود: امروز دانشجویان برزگر جلالی‌ها و شفیعی‌ها ادامه دهنده راه این چهره‌های فاخر علمی شدند و خوشحالیم که همراه با علم و تخصص این چهره‌ها سجایای اخلاقی و وارستگی معنوی و دوری از تعلقات این مفاخر قابل تحسین است. رئیس انجمن داروسازان کشور خاطرنشان کرد: پروفسور برزگر جلالی متعلق به استان اردبیل و یا آذربایجان شرقی نیست بلکه متعلق به همه بشریت است، چرا که تحقیقات، پژوهش‌ها و حرکت‌های علمی چنین شخصیت‌هایی به ارتقای سلامت جامعه منجر شده است.

سخنـرانی دکتـر محسن شاهرضایی مدیرکل تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان

دکتر شاهرضایی مدیر کل تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان نیز پس از تشکر و قدردانی از زحمات شورای فرهنگ عمومی استان در خصوص همکاری با بنیاد نخبگان استان اردبیل در برگزاری برنامه های تکریم و بزرگداشت نخبگان و سرآمدان اظهار کرد: زمانی که قله سبلان را از دور می بینیم شکوه و عظمت دارد اما از نزدیک است که با ظرافت ها، جویبارها و نغمه ها و جزئیات آن آشنا می شویم. الگوسازی از سرآمدان نیز مانند از دور دیدن آن کوه است اما از نزدیک دیدن و الگوسازی برای جوانان مانند مشاهده آن از است که با همت شورای فرهنگ عمومی استان و رئیس این شورا و دیگر افراد به نتیجه خواهد رسید. وی افزود: مراسم تکریم چنان چه به الگوسازی منجر نشود از آنچه که در برگزاری مراسم‌های این چنینی به دنبال آن هستیم، فاصله خواهیم گرفت. ایشان ادامه دادند که برگزاری مراسم تکریم باید با رویکرد الگوسازی همراه شود و صرفاً به برگزاری مراسمی تحت عنوان تجلیل کافی نیست. وی در ادامه با قرائت ارج نامه معاون بنیاد ملی نخبگان، «محمد برزگر جلالی» را در علم و اخلاق و ایمان به‌عنوان الگو معرفی کرده و از چند دهه تلاش‌ وی در تألیف، تدوین کتاب‌ و مقالاتی که در مراکز بین‌المللی نیز مورد استناد است، قدردانی کرد.

سخنرانی دکتر مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی

دکتر پزشکیان در این مراسم با اشاره به ارزش علم و عالم اظهار داشتند که دلیل اصلی سجده تمام ملائک برای انسان‌ها به خاطر برتری علم، دانایی و خردورزی بوده وگرنه همه ملائک نسبت به جایگاه آدم معترض بوده و حتی شیطان نیز رانده شده درگاه خداست. از این رو کسی که در مقابل علم بایستد رانده شده و شیطان است. وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که خداوند متعال انسان را صاحب علم، دانایی و خرد آفریده است، به وی لقب خلیفه‌الله بخشیده و از این روست که آدم ممتاز و در جایگاه برتر قرار گرفته و امروز شایسته است در جامعه نیز بین عالم عامل و افراد نادان و ناآگاه تمیز قایل شویم. از این رو به هر اندازه در مسیر شناساندن مفاخر تلاش کرده و بتوانیم در بین جوانان و آحاد جامعه چهره‌ها و مفاخر کشور و منطقه را بشناسانیم، در پیشرفت‌های علمی و رفع موانع نیز با گام‌های مناسب و رو به جلویی پیش خواهیم رفت. بنابراین معرفی هرچه بهتر چهره‌های برتر علمی و فرهنگی شناساندن و الگوسازی آنان به شکل مناسب در بطن جامعه ضروری است. پزشکیان ادامه داد که در همه کشورها افراد خوشفکر و نخبه و خلاق دارای جایگاه ممتاز و برجسته هستند و در کشور ما نیز باید با بها دادن به این نخبگان جوانان را به الگوگیری از آنها دعوت کنیم و اگر خلاف این امر باشد، نخبگان در انزوا قرار گرفته و عرصه برای جولان و میدان‌داری افراد ناآگاه و ناتوان فراهم می‌آید. پزشکیان افزود: عده‌ای تازه به دوران رسیده با چند کلاس سواد کشورمان را به مقصد کشورهای خارجی ترک می‌کنند و به نوعی اسم خود را فرار نخبگان می‌گذارند، در حالی که یک نخبه بااصالت در این کشور می‌ماند و با قدرت و قوت به تعهدات فرهنگی، دینی و اعتقادی خود عمل کرده و به نوعی پشت به کشور نمی‌کند. دکتر پزشکیان اظهار داشتند که جامعه ما اکنون نیازمند انسان هایی است که عالم و کار دانند و در کشور خود مانده و به مردم خدمت می کنند.

سخنرانی آیت الله دکتر سید حسن عاملی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل

دکتر سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: دکتر جلالی نیاز به تکریم ندارد، ایشان با چنان تفکر و حریت استثنایی که در وجودشان مشاهده کردیم و به ایشان دلبستگی یافتیم دارای سرمایه روحی بسیار بالایی است. وی اظهار داشت که هدف ما از تکریم در وهله اول تجلیل از علم و عالم است.دکتر عاملی اظهار داشت که گذشته و وضعیت سال های معاصر این کشور سنخیت مناسبی با هم ندارد. تمامی کشورهای اطراف ایران بدون ایران تاریخی ندارند و به گفته استاد البغغ اولتایری استاد دانشگاه ترکیه و آکسفورد بدون ایران ترکیه تاریخی ندارد. عظمت ایران از شرق به دیوار چین، تاجگذاری در مصر و تولد پیامبر اسلام در کشور ایران انکار ناپذیر است که با حکمرانان ناطالح به تاراج رفته استم. با پیروزی انقلاب اسلامی عقب‌ماندگی 500 ساله این کشور جبران شده و امروز در حوزه‌های مختلف به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده‌ایم. با برگزاری چنین آئین‌هایی ما می‌خواهیم تاریخ، مدنیت و روحیه سپاسگزاری خود را از ولی‌نعمتان جامعه نشان دهیم و به نوعی برای نسل آینده نیز الگوئی شاخص و ممتاز معرفی کنیم.وی با بیان اینکه بزرگانی نظیر برزگر جلالی به چنین تجلیل‌هایی نیاز ندارند، چرا که این شخصیت‌ها خودساخته و در عین حال آزاده هستند، خاطرنشان کرد: ما به چند دلیل به چنین آئین‌هایی نیاز داریم که دلیل اول تجلیل و تکریم از علم و عالم است که در مکتب اسلام به آن توصیه شده است. امام جمعه اردبیل به شکوه و هیمنه ایران در قرون گذشته در عرصه‌های فرهنگی، علمی و ادبی اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ و به واسطه بسیاری از حکمرانان ناصالح این عظمت و هیمنه ما به تاراج رفته و امروز باید در کنار کسب مجدد این جایگاه فراتر از تحولات علمی دنیا حرکت کنیم تا از قافله پیشرفت عقب نمانیم. آیت الله عاملی از علم به عنوان منبع قدرت و سلطان و رمز کرامت بشریت یاد کرد و افزود: بدون دستیابی به علوم و فنون جدید حفظ حاکمیت ملی و استقلال کشور غیرممکن است و در دنیایی که منطق آن تعیین حقوق ویژه برای کشورهای خاص و نظام ارباب رعیتی تعریف شده اگر مجهز به علم نباشیم از قافله عقب می‌مانیم.
وی بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در کنار برخی ریزش‌ها، رویش‌های امیدبخشی به ویژه در عرصه پزشکی اتفاق افتاده و دیگر بساط حضور پزشکان بیگانه در این کشور برچیده شده و به نوعی اطبای حاذق ایرانی در صحنه‌های مختلف حضور دارند.به گفته وی در مقطعی از زمان پزشکان بنگلادشی و پاکستانی خدمات درمانی را در ایران ارائه می‌کردند، اما امروزه در سایه تحولات علمی و خودباوری بسیاری از نیازهای پزشکی و داروسازی کشور برطرف شده است.رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی عقب‌ماندگی ۵۰۰ ساله این کشور جبران شده و ما امروز به قدرت برتر علمی منطقه تبدیل شدیم که حتی نظام غرب از آن در واهمه است. ایشان در ادامه افزود: خروجی این نشست‌ها باید به الگوسازی برای نسل آینده تبدیل شود و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با عملیاتی شد باغ موزه مفاخر در باغ شریعت اردبیل بتوانیم برای نسل جوان و نوجوان تندیسی از دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و پژوهشی این شخصیت‌ها را تهیه کرده تا قوت قلبی برای نسل آینده باشد.
وی از ادبیات عرفانی ایران به عنوان ذخیره معنوی یاد کرد و گفت: آنهایی که به گنجینه‌های بی‌بدیل این کشور نظیر حافظ، مولوی و سعدی دهن‌کجی می‌کنند باید بدانند که گمشده بشریت امروز در کتاب‌های عرفانی و سراسر معرفت این بزرگان است. دکتر عاملی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که بایستی ملت ایران در مرزهای دانش امروز سهیم باشند افزود: بدون علم تصمیم گیری کشورها به دست خودشان نخواهد بود و رمز کرامت ما علم است نیاز شدید به تجلیل از نخبگان و سرآمدان را گوشزد نمودند.

سخنرانی دکتـر محمـد برزگـر جلالـی

استاد محمد برزگر جلالی نیز در این مراسم از شورای فرهنگ عمومی و در رأس آن آیت الله سید حسن عاملی و تمامی دست-اندرکاران این مراسم قدردانی کرده و اظهار داشت: بنده کاری نکرده ام و هر چه انجام داده ام جز ادای وظیفه نبوده است. انشالله در درجه اول خداوند و در درجه دوم ملت آن را از من قبول نمایند. قریب به 49 سال در آموزش عالی کشور خدمت کردم و پیشانی سپاس بر خاک می سایم که خداوند مرا تفضل خدمت در راه علم کشور را فرمودند. بارها در کلاس های درس گفته ام که هر کس از پول و حتی هوای این ملت استفاده کرده اند مدیون این کشور هستند. برای این سخنرانی شرح دو غزل توحیدی را در نظر گرفته ام که به استحضار می رسانم.
بدیهی است لازمه توحید پیروی از پیغمبر خدا و ایمان به معاد می باشد. اگر تمام یا اکثریت انسان ها این ندای ملکوتی را به گوش جان می شنیدند، یک جامعه جهانی آکنده از عدالت و اخوت و موّدت و محبت تشکیل می شد. لیکن، جمع کثیری به علل گوناگون، ندا را نشنیده گرفتند یا شنیدند ولی به عارضه خدا کم شناسی یا حتی خدانشناسی دچار گشتند. بدین سبب بشر از صراط مستقیم الهی منحرف و به سمت بیراهه های شرّ شیطانی رفته و می رود. گواه این سخن، کشتار میلیون ها انسان بیگناه در جنگ های مخرب قرن گذشته و حاضر و نیز بی عدالتی ها و ستم ها و حق کشی ها در جوامع است.

تصاویر


 
 
 

لینک های مربوطه


برای مشاهده پوستر مراسم تکریم اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده طواف شمع از دکتر محمد برزگر جلالی اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده مستند فیلم تجلیل از دکتر محمد برزگر جلالی اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده هنرنامه ویژه دکتر محمد برزگر جلالی صفحۀ 1 اینجا و صفحۀ 2 اینجا کلیک نمایید.

برای مشاهده صحفه شخصی دکتر محمد برزگر جلالی اینجا کلیک بفرمایید.


  • 1403/01/15 - 13:03
  • - تعداد بازدید: 254
  • - تعداد بازدیدکننده: 254
  • زمان مطالعه : 17 دقیقه

پرسش و پاسخی برای مشمولان بهره‌مندی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری بنیاد ملی نخبگان/ رفع ابهامات احتمالی

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور شفاف‌سازی و برطرف کردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوه‌نامه بهره‌مندی‌ دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) برخی از پرسش‌های متداول و پاسخ آنها ارائه می‌شود.


نخبه کیست؟

واژة نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می‌شود که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و همچنین فعالیت‌های وی بر پایة هوش، خلاقیت، انگیزه و توانمندی‌های ذاتی از یک‌سو و خبرگی، تخصص و توانمندی‌های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت‌بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

صاحب استعداد برتر (مستعد برتر) کیست؟

فردی‌که مستعد نخبگی است لیکن هنوز به شرایط آن دست ‌نیافته و دستیابی به آن، مستلزم فرایند هدایت و توانمند‌سازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است.

آیا افرادی که مشمول طرح شهید دکتر چمران شده‌اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شوند؟

خیر؛ بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و هر یک از تسهیلات، صرفاً به دلیل احراز شرایط بهره‌مندی از هر پشتیبانی، به برگزیده اعطا می‌شود.

امکان دسترسی به شیوه ­نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دورة پسادکتری وجود دارد؟

متقاضیان می­توانند با مراجعه به سایت https://bmn.ir/ بخش «میز خدمت-اجتماع دانش ­آموختگان برتر-تسهیلات دوره پسادکتری»، شیوه ­نامه بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را دریافت نمایند. متقاضیان می­بایست پیش از ثبت درخواست، شیوه ­نامه مذکور را مطالعه نمایند.

اولین گام برای درخواست تسهیلات این شیوه‌نامه چیست؟

متقاضیان می­بایست در گام نخست، شیوه ­نامه «بهره ­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)» را مورد مطالعه قرار داده و پس از ثبت کلیه مدارک در پایگاه اطلاعاتی سینا به نشانی http://sina.bmn.ir، درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات شیوه ­نامه مورد اشاره در  همان پایگاه اطلاعاتی ثبت کنند. متقاضیان در صورت هرگونه سوال در خصوص فرایند ثبت درخواست در سامانه و یا شیوه­نامه مذکور می ­توانند با تلفن 09601 تماس بگیرند.

هدف شیوه‌نامة شناسایی بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) چیست؟

این شیوه ­نامه با هدف ارتقای توانایی‌های پژوهشی، فناورانه و آموزشی دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در فاصلة زمانی پس از دانش‌آموختگی تا اشتغال تدوین شده‌ است.

تقاضامحور بودن و یا اولویت‌محور بودن یک طرح برای استفاده پژوهشگر از تسهیلات پسادکتری بنیاد ملی نخبگان، چگونه تعیین می‌شود؟

«طرح تقاضا محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که با تقاضای یکی از نهادهای دولتی یا غیر دولتی (اعم از مراکز صنعتی و امثال آن‌ها) انجام می­ گیرد و یک نهاد حامی در قالب قرارداد یا تفاهم‌نامه بین مؤسسه پذیرنده/ بنیاد ملی نخبگان/ نهاد حامی حداقل 50 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3 شیوه ­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را تأمین می­کند، گفته می­ شود.

«طرح اولویت محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که بر اساس اولویت‌های پژوهشی مذکور در اسناد رسمی علم و فناوری کشور انجام می­شود و نهاد حامی یا موسسه پذیرنده حداقل در تأمین 20 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3  شیوه­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) مشارکت می­نماید.

دانش‌آموختگان‌کدام مقاطع تحصیلی می‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات این شیوه‌نامه باشند؟

هر یک از دانش‌آموختگان دوره‌های تحصیلی دکتری تخصصی یا تخصص یا فوق‌تخصص (رشته‌های پزشکی) مؤسسه‌های علمی می‌توانند با مراجعه به سامانه اطلاعاتی سینا درخواست خود را ثبت کنند.

مدارک دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور، در چه صورت مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان خواهد بود؟

مدارک دوره‌های تحصیلی خارج از کشور باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) ارزشیابی و تأیید شده باشد.

آیا برای دوره‌های تحصیلی که به‌صورت پژوهش‌محور طی شده‌اند، امتیاز حاصل از میانگین کل (معدل) دانش‌آموختگی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر.

چرا برای کسب رتبة برتر آزمونهای ورودی به مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی، امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

با توجه به تنوع و تکثر رشته‌های آزمون‌ کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و این موضوع که بسیاری از دانشجویان برجسته، از محل ظرفیت استعدادهای درخشان و بدون کنکور وارد این مقاطع می‌شوند، رتبة افراد در این آزمون‌ها، شاخص دقیقی برای شناسایی استعدادهای برتر تحصیلی نیست. از سوی دیگر، رتبة افراد در المپیادهای دانشجویی، در جدول امتیازات حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه لحاظ شده است تا چنانچه فردی به‌صورت داوطلبانه (حتی در صورتی که از طریق استعدادهای درخشان و بدون آزمون می‌توانست وارد مقطع کارشناسی ارشد شود) وارد یک رقابت علمی دانشجویی شده و رتبة برتر کسب کرده باشد، تلاش وی در نظر گرفته شود.

منظور از رتبه‌های برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، رتبه درگرایش است یا رتبة کل در کد رشتة امتحانی؟

منظور، رتبة کل در کد رشتة امتحانی است.

آیا برای رتبه‌های آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز امتیاز در نظر گرفته شده است؟

برای سال‌های اخیر که آزمون ورود به دانشگاه آزاد اسلامی، با سایر دانشگاه‌ها مشترک است، طبعاً یک رتبة کل برای فرد در آزمون اعلام می‌شود که همان، ملاک امتیازدهی است؛ اما برای سال‌های گذشته که آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت مجزا برگزار می‌شد، امتیازی برای رتبه‌های برتر آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

چرا برای کسب رتبة اول در بین هم‌ورودی‌ها امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

امتیاز در نظرگرفته‌شده برای میانگین کل دروس گذرانده که با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان، همسان‌سازی نیز می‌شود، نشان‌دهندة میزان توان‌مندی آموزشی دانشجو به صورت مستقل است؛ در حالی که رتبة دانشجو در بین هم‌دوره‌های خود، وابسته به میزان توان‌مندی هم‌دوره‌های دانشجو نیز هست. ضمناً لحاظ امتیاز برای کسب رتبة اول، در کنار لحاظ امتیاز برای میانگین کل تحصیلی، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای یک فعالیت است. از این رو امتیاز در‌نظرگرفته‌‌شده برای میانگین آموزشی، برای این موضوع کفایت می‌کند.

 

آیا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیردولتی (غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی) امکان ثبت درخواست را دارند؟

تمام دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور (اعم از دولتی و غیردولتی) امکان ثبت درخواست را دارند و در صورت برگزیده‌شدن، از تسهیلات آن بهره‌مند می‌شوند.

حد نصاب امتیاز پرونده­ چه میزان است؟

شرط لازم برای بررسی پرونده در کارگروه، کسب حداقل 350 امتیاز از مجموع فعالیت­های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی مندرج در جدول پیوست این شیوه­ نامه است.

برای کدام کتاب­ها امتیاز در نظر گرفته خواهد شد؟

امتیاز کتاب­ها برای کتاب­های علمی مرتبط با تخصص متقاضی لحاظ می ­شود و برای کتاب­هایی با موضوعات مجموعه پرسش­ها، آزمون­ها، حل­المسائل و نظایر آنها امتیازی در نظر گرفته نمی­شود.

فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان چگونه تعیین می­ شود؟

تعیین فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان با معاونت سرآمدان و نخبگان است. یکی از مصداق­ های تایید انتشارات، وجود رویه داوری و ارزیابی مفاد کتاب تالیفی یا ترجمه­ای در آن انتشارات است.

چگونه می‌توان از رتبه (Q) نشریه‌های بین‌المللی مطلع شد؟

با مراجعه به نشانی اینترنتی (www.scimagojr.com) می‌توان از رتبة نشریه‌ها در هر شاخة علمی مطلع شد.

آیا ارائه مقاله در کنفرانس­های ملی و بین ­المللی دارای امتیاز می­باشد؟

بله، به شرط ارائه به صورت سخنرانی یا پوستر، مورد بررسی و امتیازآوری می­باشد.

امتیاز هر مقاله چگونه محاسبه می‌شود؟

امتیاز هر مقاله با توجه به جایگاه فرد و تعداد نویسندگان آن، بر اساس مفاد آیین‌نامة ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی (مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) (https://hohm.msrt.ir/fa) محاسبه می‌شود.

آیا سال انتشار مقاله، در امتیاز آن اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

آیا در بررسی پرونده، همه مقالات بررسی و امتیاز آن‌ها محاسبه خواهد شد؟

در مجموع امتیاز مقالات، صرفاً امتیاز ده مقاله که بیشترین امتیازات را برای دانش‌آموخته دارند، در نظر گرفته می‌شود.

آیا برای طرح‌های پژوهشی که در حال اجرا هستند، امتیازی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر، صرفاً برای طرح‌های پژوهشی که به‌طور کامل یا مرحله­ای از آن خاتمه‌یافته باشد، امتیاز درنظر گرفته می‌شود.

آیا تاریخ دانش‌آموختگی فرد در امتیاز‌های وی اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

منظور از «سایر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی» در جدول، کدام فعالیت‌ها است؟

مواردی همچون کسب جوایز معتبر بین‌المللی، همکاری با نهادهای ملی و استانی در راستای رشد و پیشرفت کشور و موارد نظیر آن‌ها که به دلیل عمومیت نداشتن، در جدول لحاظ نشده است و امتیاز آن برای متقاضی، با تشخیص کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان تعیین می‌شود.

امتیاز سایر فعالیت­ها (ردیف آخر جدول امتیازدهی شیوه‌نامه) چگونه محاسبه می‌شود؟

متقاضی، فعالیت‌ مورد نظر خود را در قسمت مربوطه در سامانه بارگذاری می‌کند و بنیاد نخبگان استانی پس از بررسی فعالیت و در صورت داشتن شرایط امتیازدهی، موارد را به بنیاد ملی نخبگان ارجاع می‌دهد. بررسی و تأیید نهایی با کارگروه خواهد بود.

آیا امکان ویرایش اطلاعات پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استان و پیش از طرح پرونده در کارگروه وجود دارد؟

امکان ویرایش اطلاعات، پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استانی وجود ندارد.

بررسی پرونده و انتخاب برگزیدگان به چه صورتی انجام می‌شود؟

بنیادهای نخبگان استانی، اطلاعات بارگذاری‌شده از سوی متقاضیان را بررسی و راستی‌آزمایی می‌کنند و سپس افراد مشمول، بر اساس شیوه­نامه در کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان مورد ارزیابی قرار می­گیرند و در صورت تایید در کارگروه، از طریق سامانه اطلاعاتی سینا به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود.

نواقص پرونده ­ها چگونه به متقاضیان اطلاع داده می ­شود و متقاضیان باید چه اقداماتی برای رفع نقص آنها انجام دهند؟

در زمان بررسی، نواقص پرونده از طریق کارپوشة متقاضی در سامانه اطلاعاتی سینا به وی اطلاع‌رسانی می‌شود و لازم است متقاضی در مهلت زمانی مذکور در پیام اعلام نقص، برای رفع نقص مربوطه اقدام و پرونده خود را برای بررسی مجدد با انتخاب بخش «تکمیل و ارسال اطلاعات» به بنیاد ملی نخبگان ارسال نماید؛ در غیر این صورت، پس از پایان مهلت تعیین‌شده چنانچه نقص پرونده اساسی باشد، درخواست متقاضی مختوم و در صورتی که نقص غیراساسی باشد، امتیاز موارد رفع نقص نشده لحاظ نخواهد شد.

پس از برگزیدگی در کارگروه، ادامه فرایند تا اعطای تسهیلات شیوه­نامه بر چه اساس خواهد بود؟

در صورت تأیید پیشنهاده پژوهشی توسط داور، تعیین ناظر علمی طرح توسط معاونت سرآمدان و نخبگان و همچنین تایید کلیه مدارک بارگذاری شده، بنیاد نخبگان استانی تفاهم‌نامه‌ای را با مؤسسة پذیرنده و نهاد حامی برای اجرای این شیوه‌نامه در خصوص حمایت از پژوهشگر منعقد می‌کند.

آیا همه متقاضیانی که حد نصاب مذکور در شیوه‌نامه را کسب می‌کنند، مشمول تسهیلات این طرح می‌شوند؟

خیر؛ تسهیلات این شیوه­نامه صرفا مشمول افرادی است که پس از برگزیدگی در کارگروه و طی سایر مراحل، به مرحله انعقاد تفاهم­نامه رسیده باشند.

اگر متقاضی عضو بنیاد ملی نخبگان باشد، برای بهره ­مندی از تسهیلات این شیوه­نامه نیاز به ارسال درخواست دارد؟ و یا افرادی که مشمول این شیوه ­نامه شده ­اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می­شوند؟

بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد؛ بلکه به عنوان نهادی حاکمیتی در زمینة سیاست‌گذاری برای شناسایی و توانمندسازی مستعدان و به‌کارگیری و الگوسازی نخبگان در جامعه و زمینه‌سازی برای جذب و اثرگذاری آنان فعالیت می‌کند. بنابراین اصالتاً هیچ دانشجویی/ دانش‌آموخته‌ای عضو بنیاد ملی نخبگان نیست و متقاضیان بر اساس مقررات و معیارهای بنیاد ملی نخبگان، برگزیده و مشمول پشتیبانی‌های آن خواهند شد.

آیا بنیاد ملی نخبگان برای افرادی که از تسهیلات این شیوه­نامه بهره‌مند شده‌اند، گواهی بهره‌مندی از تسهیلات صادر می‌کند؟

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است. تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به واسطه سوابق فعالیت­های هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و سایر فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می­شود. از این‌رو برگزیدگی در بنیاد ملی نخبگان افتخار جدیدی محسوب نمی­ شود که لازم باشد برای آن گواهی یا معرفی نامه به برگزیدگان اعطا گردد و برگزیدگان صرفاً از تسهیلات مربوط به این شیوه­نامه بهره ­مند خواهند شد. در مورد برگزیدگان طرح شهید دکتر چمران، در صورت اتمام دوره پسادکتری در یک مؤسسه علمی مطابق با ضوابط مؤسسه، گواهی برای برگزیده از طرف مؤسسه میزبان صادر می‌شود.

مشمولان طرح شهید دکتر چمران چگونه می‌توانند از تسهیلات مندرج در بندهای «ج» تا «ز» ماده 3 شیوه‌نامه بهره‌مند شوند؟

پس از انعقاد تفاهم­نامه و شروع به دوره، پژوهشگر می‌تواند به منظور بهره­مندی از سایر تسهیلات مندرج در شیوه ­نامه درخواست‌ خود را از طریق سامانه اطلاعاتی سینا ارسال ‌کند تا در صورت تأیید بنیاد ملی نخبگان، تسهیلات به وی پرداخت شود.

آیا امکان تمدید دوره پسادکتری و بهره ­مندی از تسهیلات شیوه ­نامه وجود دارد؟

خیر. مطابق تبصره قید شده در تفاهم ­نامه، مدت زمان پشتیبانی از پژوهشگر 12 ماه است که در صورت عدم انجام کامل تعهدات، به منظور تسویه حساب کامل تفاهم ­نامه، صرفا به مدت حداکثر 6 ماه قابل تمدید است.

در طرح شهید دکتر چمران، استاد میزبان، هم زمان چه تعداد پژوهشگر پسادکتری می‌تواند داشته باشد؟

حداکثر یک نفر.

شرایط استاد میزبان انتخابی دوره پسادکتری چیست؟

الف. یکی از اعضای هیئت علمی موسسه علمی پذیرنده باشد.

ب. دارای مرتبه علمی دانشیاری یا استادی باشد.

ج. دارای حسن شهرت پژوهشی باشد.

پژوهشگر چه تعهداتی در قبال بنیاد ملی نخبگان دارد؟

الف. انجام فعالیت­های پژوهشی به صورت تمام وقت در موسسه علمی پذیرنده و زیر نظر استاد میزبان در چارچوب مقررات موسسه علمی پذیرنده بر روی پیشنهاده پژوهشی تایید شده؛

ب. بارگذاری گزارش فعالیت­های انجام شده در خصوص پیشرفت دوره، پس از تأیید «استاد میزبان» و «موسسه علمی پذیرنده» در سامانه اطلاعاتی سینا. ادامة اعطای تسهیلات، منوط به تأیید این گزارش‌ها توسط «ناظر علمی طرح» است.

ج. در صورت انصراف پژوهشگر از دوره پسادکتری، لازم است پژوهشگر این موضوع را در اسرع وقت به موسسه علمی پذیرنده و بنیاد ملی نخبگان استان مربوطه اطلاع دهد تا پرداخت تسهیلات به وی متوقف شود. همچنین پژوهشگر موظف است اضافه پرداخت انجام شده را به بنیاد ملی نخبگان عودت نماید.

د. در پایان دورة پسادکتری، پژوهشگر می­بایست گزارش‌کامل دوره و بروندادهای آن (اعم از کتاب، مقاله، گزارش و امثال آن‌ها) را پس از تأیید استاد میزبان در سامانه اطلاعاتی سینا بارگذاری کند.

 آیا شاغلین امکان ثبت درخواست در خصوص این شیوه ­نامه را دارند؟

پژوهشگر برای بهره‌مندی از تسهیلات این شیوه‌نامه، نباید در طول دورة پسادکتری، هیچ‌گونه اشتغال دیگری (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، پروژه­ای، پژوهشی یا شرکتی با هیچ یک از دستگاه‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی) داشته باشد.

ارائه اطلاعات خلاف واقع، چه پیامدهایی برای متقاضی در پی دارد؟

چنانچه در هر مرحله از بررسی‌ها مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کرده است، علاوه بر محرومیت از تسهیلات این شیوه‌نامه، از سایر تسهیلات و حمایت‌های بنیاد محروم و عدم صداقت وی، به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود و حق پیگیری موضوع به صورت حقوقی نیز برای بنیاد محفوظ خواهد بود.

امکان انصراف از درخواست در هر محله وجود دارد؟

پیش از انعقاد تفاهم­نامه، با اعلام درخواست کتبی از طریق سامانه اطلاعاتی سینا خطاب به معاونت سرآمدان و نخبگان امکان­پذیر است. پس از عقد تفاهم­نامه، مطابق با مفاد و ضوابط مربوطه، در صورت قطع همکاری پژوهشگر پیش از موعد مقرر، پرداخت حق ­الزحمه به وی متوقف شده و پژوهشگر موظف به عودت اضافه­ پرداخت است.

آیا مشمولین نظام وظیفه می­توانند برای این شیوه­نامه درخواست ثبت کنند؟

متقاضیان پس از اتمام دوره سربازی و داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه، قادر به ثبت درخواست در طرح مذکور می­باشند.

آیا برگزیدگان این شیوه­نامه می­توانند به طور همزمان از تسهیلات پسادکتری سایر سازمان­ها به ویژه بنیاد ملی علم ایران نیز استفاده کنند؟

خیر.

چنانچه متقاضی، یک بار درخواست استفاده از تسهیلات را در سامانه بارگذاری کند و مردود اعلام شود، آیا امکان ارسال درخواست مجدد وجود دارد؟

چنانچه متقاضی مردود اعلام شود، در صورت ارتقای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود و همچنین در صورت لزوم اصلاح طرح پیشنهادی ارائه شده، می‌تواند پس از گذشت دست‌کم دو ماه از اعلام نتیجه، درخواست مجدد خود را برای بهره‌مندی از تسهیلات این طرح در سامانه ثبت نماید.

طرح پسادکتری با میزبانی استاد برگزیده جایزه علامه طباطبایی چیست؟

یکی از تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان به اساتید شامخ و برگزیده جایزه علامه ­طباطبایی اعطا می‌کند این است که استاد برگزیده می‌تواند میزبان دانش ­آموختگانی برای گذراندن دوره پسادکتری باشد. برگزیدگان طرح پسادکتری شهید‌چمران می‌توانند از میان اساتید شامخ برنده جایزه علامه ­طباطبایی، استاد میزبان خود را انتخاب نمایند. در صورت موافقت استاد شامخ و معرفی ایشان به بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگر می‌تواند با حمایت کامل از جانب بنیاد دوره پسادکتری خود را شروع کند. در این صورت بنیاد ملی نخبگان، ماهانه حق‌الزحمه‌ای معادل 110 درصد حقوق استادیار پایه یک در سال را به محقق پرداخت می‌کند.

آیا فرد می‌تواند هم‌زمان با ثبت درخواست برای تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)، برای تسهیلات جذب در مؤسسه‌های علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) و تسهیلات جذب در دستگاه ­های اجرایی نیز اقدام کند؟

بله.

آیا برگزیدگان این شیوه ­نامه می­ توانند از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) بهره­مند شوند؟

شناسایی، برگزیدگی و بهره­مندی از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری)، مطابق با شیوه ­نامه مربوطه و بر اساس آخرین مدرک تحصیلی، امتیاز حاصل از فعالیت‌های نخبگانی و تأیید کارگروه تخصصی مربوطه انجام می‌شود. متقاضیان در صورت کسب حداقل امتیاز لازم و احراز سایر شرایط، از مزایای این تسهیل بهره‌مند می‌گردند. 

***

برای دریافت فایل پرسشگان شیوه‌نامه بهره‌مندی‌دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی از تسهیلات‌ دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 170569
کلمات کلیدی
مدیر اردبیل
خبرنگار

مدیر اردبیل