بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

دکتر محمد زاهدی اصل

تاریخ تولد : سال 1324

محل تولد : نیار اردبیل

زندگینامه


در یکی از روزهای سرد اسفند ماه 1324 در یک خانواده روستائی و در زادگاه مقدس(محقق)اردبیلی(نیار) متولد شد. او، محرومیت را در سال های نخست زندگی خود با تمام وجود تجربه کرد. محرومیت اقتصادی همراه با محرومیت از حضور مستمر پدر به جهت پیله وری و سفرهای مکرّر جهت تأمین معیشت خانواده.

محله(روستای) نیار علی رغم جمعیت قابل توجه، فاقد مدرسه بود و لذا او با تنی چند از بچه محل های خود از سن هفت سالگی و در سرمای استخوان سوز آن سال ها هر روز مسافت بین محل سکونت و محل تحصیل خود را در اردبیل(دبستان سنائی) پیاده طی می کرد تا بالأخره در سال 1344 از دبیرستان صفوی فارغ التحصیل و به عنوان سپاهی دانش عازم خدمت سربازی در یکی از محروم ترین روستاهای سلماس(شاپور سابق) در آذربایجان غربی بنام روستای یوشانلو شد. در سال 1346 بعد از فراغت از سربازی وارد دانشگاه در رشته مددکاری اجتماعی شد و در سال 1350 پس از فراغت از تحصیل به عنوان مددکار اجتماعی، ابتدا در انجمن توان بخشی ایران و سپس در امور دانشجوئی دانشگاه تهران مشغول به خدمت شد. همزمان با فراغت از تحصیل و آغاز اشتغال، با دختردائی خود ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه پسر و دو دختر بوده است.

سه سال اوّل اشتغال به عنوان کارشناس امور دانشجوئی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران خدمت کرد و سپس به دانشکده فنی انتقال یافت و در همان ایام در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد. در سال های 1356 و 1357 با همراهی حرکت های انقلابی مردم، انجمن اسلامی مددکاران اجتماعی و همچنین شورای اسلامی کارکنان دانشگاه تهران را متولّی شد که هدف اوّلی کمک به آسیب دیدگان از تظاهرات و حرکت-های مردمی بود و هدف دوّمی، بسیج کارکنان دانشگاه تهران و ساماندهی اعتراضات و اعتصابات بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تعیین مدیریت موقت دانشگاه تهران توسط شورای انقلاب، همراهی با مدیریت و حمایت از آن را وظیفه خود دانست و در اردیبهشت سال 1358 با انتخاب دانشجویان دانشکده فنی و به اتفاق آراء به عنوان سرپرست امور دانشجویان این دانشکده منصوب شد و از محمل شورای اسلامی کارکنان به عنوان دبیر این شورا در اغلب برنامه های مربوط به امور انقلاب اسلامی دانشگاه تهران حضور فعال داشت. لازم به توضیح است که در طول سال 1357 با روحانی مبارز منطقه اردبیل مرحوم حاج شیخ سعید اصغری در ارتباط بود و بعضااً اعلامیه های امام راحل را از طریق ایشان به انقلابیون استان انتقال می داد. با آغاز انقلاب فرهنگی در خرداد1359 و تعطیلی دانشگاه ها، برای ادامه تحصیل با مجوز دانشگاه تهران عازم انگلستان شد به فاصله حدود دو ماه با آغاز جنگ تحمیلی، تحصیل را رها کرد و با بازگشت به ایران به صورت داوطلبانه برای کمک به جنگ زدگان جنوب کشور از سوی دانشگاه تهران به سازمان تازه تأسیس بهزیستی کشور(که خود ایشان یکی از بنیان گذاران آن بود) مأمور شد و با حکم شهید فیاض بخش، در منطقه خوزستان به عنوان نماینده ایشان مستقرّ شد. در آغاز سال 1360 و با همّت مجموعه ای از همرزمان با محوریت مهندس مصطفی میرسلیم،با تأسیس بنیاد مهاجرین جنگ تحمیلی مدیریت امور اجتماعی این بنیاد را عهده دار شد. شهید عباس ارشاد به عنوان همکلاسی دوران کارشناسی و همکار دوران اشتغال در دانشگاه تهران و مؤسس انجمن اسلامی مددکاران اجتماعی و عضو گروه مؤسس سازمان بهزیستی کشور و نزدیک ترین و صمیمی ترین دوست، که مسئولیت دانشکده خدمات اجتماعی را نیز عهده دار بودند در هفتم تیرماه و در فاجعه انفجار دفترمرکزی حزب به شهادت رسیدند (زاهدی اصل به جهت عروسی برادرشان در این واقعه در اردبیل بودند) و پس از این فاجعه خونبار، مسئولیت دانشکده خدمات اجتماعی توسط وزیر وقت علوم و آموزش عالی(آقای دکترنجفی) به ایشان تفویض شد که تا مهرماه سال 1362 یعنی تا زمان ادغام این دانشکده در دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داشت. در سال های 1362 و 1363 معاونت اداری مالی و همچنین معاونت دانشجوئی دانشگاه الزهرا را عهده دار شد و از سال 1364 با مرخصی بدون حقوق و هزینه شخصی در دانشگاه دولتی استامبول ادامه تحصیل داد(البته قرار بود به عنوان بورسیه وزارت علوم در دانشگاه بریستول انگلستان مشغول به تحصیل شود که به جهت مخالفت معاون دانشجوئی وقت وزارت علوم و هزینه های تحصیلی سنگین در انگلستان، به دانشگاه استامبول تغییر مسیر داد و به جهت سیستم آموزشی این دانشگاه سختی فراوانی را متحمل شد). در سال 1368 با حکم وزیرعلوم وقت (آقای دکترفرهادی) مسئولیت سرپرستی دانشگاه علامه را عهده دار شد. با تغییر وزیرعلوم از سمت خود استعفا کرد و در راه اندازی دانشگاه شاهد با آقای دکتر نصرت اله ضرغام به عنوان نخستین رئیس این دانشگاه همراهی داشت.

با حکم وزیر وقت کار و امور اجتماعی(آقای کمالی) ریاست مؤسسه کار و تأمین اجتماعی را به مدت یکسال عهده دار بود و برای چند دوره مدیریت گروه مددکاری اجتماعی را به عهده داشت. در سال 1374 به مرتبه دانشیاری و در سال1380 به مرتبه استادی در گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علاّمه ارتقاء یافته است. یک دوره چهارساله ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علاّمه را عهده دار شد و در حال حاضر نیز مدیریت گروهی مددکاری اجتماعی را به عنوان متولی اصلی این رشته در کشور به عهده دارد.

برنامه جدید کارشناسی مددکاری اجتماعی با آخرین مصوبه آن در شورای تحوّل علوم انسانی در سال 1395، برنامه دکتری مددکاری اجتماعی مصوب شورایعالی برنامه ریزی در سال 1389 و برنامه کارشناسی ارشد مدیریت خدمات اجتماعی مصوبه 1390 شورایعالی برنامه ریزی همراه با برنامه کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی در دست اقدام و نیز جایگاه مددکاری اجتماعی در نقشه جامع علمی کشور از خدمات ماندگار علمی ایشان در کشور است.

ضمناً سال های طولانی مسئولیت انجمن مددکاران اجتماعی ایران را به عهده داشت و بیش از بیست همایش ملّی به مناسبت روز مددکار اجتماعی(سیزده رجب و خجسته میلاد امام علی(ع)) برگزار کرده است. در حال حاضر ریاست انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران را عهده دار بوده و همزمان با آن ریاست مجمع صنفی اساتید دانشگاه علامه را به عهده دارد و همایش ملّی«استقلال دانشگاه ها، چالش ها و راهبردها» یکی از آخرین تلاش های علمی ایشان بوده است که در بهمن ماه سال 1395 برگزار شد. چندین اثر تألیفی از ایشان منتشر شده است از جمله آنها مقدمه ای بر خدمات اجتماعی در اسلام، مبانی مددکاری اجتماعی، مبانی رفاه اجتماعی، مددکاری اجتماعی کار با جامعه، آسیب های اجتماعی از منظر مددکاری اجتماعی و ... که غالباً توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی به چاپ رسیده و در نوبت های مختلف تجدید چاپ شده است. همچنین کتاب زندگینامه ایشان با نام " فرزند ساوالان (سبلان) " با تالیف خودشان چاپ شده است.

آخرین اثر تألیفی ایشان به سفارش مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی با عنوان«بررسی تحولات نظام رفاه اجتماعی در ایران»می­باشد که اخیراً به اتمام رسیده و به مؤسسه مذکور تقدیم شده است.

در خاتمه ذکر چند نکته ضرورت دارد:

ایشان در دهه­ی نخست انقلاب در شکل­گیری دانشگاه محقق اردبیلی و تبدیل تدریجی آموزشکده کشاورزی به دانشگاه همراهی و همکاری داشتند.

درفاصله سال­های 1361 و 1362 به عنوان عضو گروه جامعه­شناسی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه فعالیت داشتند که حاصل آن چهار جزوه منتشره توسط دفتر مذکور در موضوع­های جامعه­شناسی بوده است.

ایشان هیچوقت از زادگاه خود غافل نبوده و در اشکال مختلف سعی کرده است در مناسبت­های مختلف در خدمت این منطقه که مردان و زنان بزرگی را در دامن خود پرورده است باشد از آن جمله است تحقیقی که به مناسبت زلزله سال 1375 و با بسیج اساتید و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و شاهد با موضوع مشارکت زلزله­زدگان در بازسازی مناطق آسیب­دیده در سال 1376 انجام و نتیجه آن به استاندار وقت تقدیم شد.

در چند دوره به عنوان استاد نمونه و پژوهشگر نمونه دانشگاه معرفی شده­اند که آخرین آن مربوط به سال 1395 می­باشد که به عنوان استاد نمونه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شدند.

با تلاش و پی­گیری ایشان، در مانگاه حضرت سجاد(ع) در زمین وقفی پدر مرحومشان و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در زادگاهشان احداث و راه­اندازی شد.

عضویت هیأت تحریریه چند فصلنامه علمی پژوهشی و سردبیری پژوهشنامه مددکاری اجتماعی به عهده دارندو همچنین عضو شورای بررسی متون علوم اجتماعی و عضو کرسی­های نظریه­پردازی شورایعالی انقلاب فرهنگی می­باشد.

گزارش مختصری از مراسم تکریم


برگزاری نشست هم اندیشی در روز اول

در این مراسم که در ساعت 11 روز سه شنبه با حضور جمع کثیری از علاقمندان و متخصصان حوزة جامعه شناسی و مددکاران اجتماعی و فرهنگ در آمفی تئاتر دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید، پس از قرائت آیاتی از کلام الـ .. مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر شایقی به بیان خیرمقدم، اهداف بنیاد ملی نخبگان از برگزاری این مراسمات و همچنین بیوگرافی مختصری از استاد محمد زاهدی اصل پرداختند. بخش کوتاهی از سخنرانی دکتر شایقی در ادامه آورده شده است:

مختصری از سخنان پروفسور شایقی در ابتدای مراسم:

توسعه و ترویج فرهنگ تکریم باعث افزایش اثرگذاری علمی و فرهنگی نخبگان جامعه، شناسایی رموز موفقیت آنان، زمینه‌سازی حضور هرچه بیشتر این افراد در جامعه به منظور اثرگذاری بیشتر، معرفی مفاخر علمی در سطوح ملی و منطقه ای و در نهایت الگوسازی شیوه زندگی علمی و فرهنگی این افراد است. با این تفکر بنیادی و بر اساس تأکیدات سند راهبردی کشور در امور نخبگان تکریم از نخبگان و مفاخر علمی کشور، نخبه شناسی، نخبه پروری، نخبه گماری از اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان است.

خداوند در قرآن کریم داستان انبیاء را به عنوان بزرگان دین و علم و تقوا بیان می کند و الگوهای بزرگ را با هدف الهام بخشی و ایجاد روحیه الگوگرایی از انسان های صالح و عالم معرفی می کند.

دانشمندان و فرهیختگان بزرگترین سرمایه های یک ملت هستند که می توانند در توسعه پایدار جامعه نقش داشته باشند. همچنین می توان تاثیر این افراد را در تربیت نسل های موفق و اثرگذار مشاهده کرد. تاثیر فرهیختگان جامعه بر یک نفر یا افراد معدود نیست بلکه بر قشر عظیمی از جامعه اثر ماندگار دارند، یکی از رسالت های بنیاد ملی نخبگان، تکریم بزرگان و مفاخر در زمینه های مختلف است، این امر از دوجهت اهمیت دارد، اول اینکه چنین همایش هایی زمینه آشنایی نسل آتی جامعه و استعدادهای برتر را با بزرگان علم و دانش فراهم می کند. افرادی که پتانسیل استعداد برتر شدن را دارند برای اینکه به جرگه ی محققان بپیوندند نیاز به مسیر درست و الگوگرایی دارند که معرفی این الگوها از رسالت های بنیاد ملی نخبگان است. دومین اهمیت همایش تکریم این است که نفس تکریم و تقدیر از افرادی که سال ها برای اعتلای جامعه زحمت کشیده اند مقدس است که باید در تمام اقشار جامعه مورد توجه قرار گیرد.

به جای نگاه گسسته ، پروژه ای و منفصل به جامعه بایستی به صورت فرآیندی، پیوسته و متصل نگرش داشت. از جمله مهمترین راهکارهایی این اتصال و پیوستگی شناخت فرهیختگان و عالمان و دانشمندان و معرفی آنها به جامعه و بویژه استعدادهای برتر و نسل جوان است. جامعه ای که در زمان حرکت کند زندانی زمان خواهد شد و جامعه ای که با زمان حرکت کند بلند مدت، متصل و مستمر خواهد شد.

باید توجه داشت که حاصل دانایی توانایی است اما نتیجه علم و آگاهی همراه با عشق و ایمان اسطوره می آفریند و این اسطوره همانی است که فکرش کلامش و عملش برای شاگردان و ملازمان تاریخ میزان راستی، درستی و راستگاری است. به گمان بنده استاد محمد زاهدی اصل از زمره این مفاخران و اندیشمندان است. قلمشان توانمند است و تاثیرگذار. چه خوب و شایسته است که نخبگان و استعدادهای برتر استان بیش از پیش با این اسوة علم و اخلاق آشنا شوند و رفتار آنان را ملاک عمل خویش قرار دهند.

سوابق دکتر محمد زاهدی اصل نشان می دهد که ایشان استادی پرکار، پرانرژی و خستگی ناپذیر و بسیار دقیق و منضبط هستند که سوابق مدیریتی و اجرایی و آثار وی تاییدی بر این ادعا می باشد. وی بسیار خوش اخلاق و خوش برخورد به طوری در زمینه علمی با اشتیاق صحبت نموده و به مددکاری و امور اجتماعی بسیار علاقمند هستند و از زادگاه خویش نیز هیچوقت غافل نبوده که همکاری در شکل گیری دانشگاه محقق اردبیلی، احداث درمانگاه امام سجاد (ع) با مشارکت ایشان در زمین واقعی پدر مرحومشان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و مشارکت زلزله زدگان استان در سال 1375 با مشارکت دانشجویان و استادان دانشگاه علامه طباطبایی از جمله آنهاست. ایشان عضو و سردبیر هیات تحریریه چندین مجله علمی و پژوهشی وکرسی های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و در حال حاضر ریاست انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران و مدیر گروه مددکار اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی نیز هستند. همچنین تدوین سرفصل های جدید مددکاری اجتماعی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری و جایگاه مددکاری اجتماعی در نقشه جامع علمی کشور از خدمت ماندگار دکتر زاهدی اصل در کشور است.

در پایان بر خود لازم می دانم از معاونت فرهنگی بنیاد ملی نخبگان، ریاست محترم دانشگاه محقق اردبیلی، بویژه همکاران حوزه معاونت پژوهشی، حوزه ریاست، دانشکده علوم انسانی و علوم دانشگاه، انجمن مددکاران اجتماعی ایران، رییس محترم دانشگاه علامه طباطبایی، استانداری اردبیل، ستاد بزرگداشت هفته استان اردبیل، روسای محترم دانشگاه های استان، مدیران دستگاه هایی اجرایی، سایر ارگان ها و نهادهای و اهالی روستای نیارکه ما را در برگزاری این همایش به هر نحوی یاری نمودند کمال تشکر و سپاسگزاری را داشته باشم.

خلاصه سخنان جناب آقای نصیری معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل

جناب آقای نصیری معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اردبیل تکریم دانشمندان و مفاخر استان را عاملی برای ایجاد انگیزه برای نسل جوان و آینده ساز کشور عنوان کرد و گفت: توسعه وقتی اتفاق می افتد که پیشرفت ها متوازن باشد. وی در ادامه سخنان خود به تأثیر علوم انسانی در سایر علوم پرداخت و گفت: اگر علوم فنی و مهندسی و علوم پایه همچون فیزیک و شیمی همگام با علوم انسانی رشد و پیشرفت نکند آثار زیانباری برجای خواهند گذاشت، وی افزود: اگر این علوم در جهت خدمت به انسانیت به کار گرفته شوند، باعث منشأ خیر همچون رونق اقتصادی نیز خواهند شد. وی در پایان سخنان خود به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: دولت موظف است برای حل این مشکلات با بها دادن به علم و پژوهش در این مسیر حرکت کند. معاون سیاسی اجتماعی استاندار اردبیل تکریم علما و دانشمندان را از جمله ضروری ترین کارهای یک جامعه عنوان کرد و گفت: اگر به علوم انسانی کم توجهی شود ما دچار مرگ تدریجی خواهیم شد.

بیانیه انجمن ملی مددکاران ایران در خصوص تکریم از فعالیت های دکتر زاهدی اصل

به نام خدایی که همین نزدیکی است
کسی گفت چونی، چنین رنجبر/ به تعظیم استاد، بیش از پدر
بگفتا زد آن نقش آب و گلم/وزین تربیت یافت، جان و دلم
از آن شد تن من، پذیرای جان/ وزین مانده ام، زنده و جاودان

در ابتدا فرا رسیدن روز اردبیل را به همه شما خوبان و بزرگواران تبریک می گویم و در برابر کار بزرگ شما که با هدف تجلیل از اساتید و فرهیختگان استان از جمله استاد مسلم مددکاری اجتماعی ایران جناب آقای دکتر محمد زاهدی اصل هنگام حیات شان انجام می دهید، سر تعظیم فرود می آوردم که این هم نشانی دیگر از بزرگی شماست.به راستی که این اقدام شما مصداق این شعر زیبای مولوی است که:
بیا تا قدر یکدیگر بدانیم/که تا ناگه زیکدیگر ندانیم

در زندگی هر انسانی افراد زیادی هستند که تاثیر گذار هستند.بدون شک در میان این افراد معلمین و اساتید نقش بسیار مهم دارند و شاید به دلیل همین اهمیت است که حضرت علی(ع) می فرمایید:
هر آنکس که آموخت حرفی به من/ سزد گر کند بنده خویشتن

جامعه مددکاری اجتماعی حضور موثر امروزش در کشور را مرهون اساتید و پیشکسوتانی می داند که ایثارگرانه در راه تحقق ماموریت های آن در راستای « ارتقای کیفیت زندگی مردم» و « توسعه شاخص های سلامت اجتماعی» تلاش خستگی ناپذیرکردند و در عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی، اجرایی و سیاستگذاری اجتماعی با نگاه همه جانبه گام های موثری برداشتند که جناب آقای دکتر محمد زاهدی اصل از جمله این اساتید هستند.
انجمن مددکاران اجتماعی ایران افتخار دارد که سالیان مدیدی ایشان پرچمدار و سکاندار آن بودند وامروز هم این پرچم را به دست دانشجویانش داد تا راه ایشان را ادمه دهند و در همه حال هم مراقب هستند تا راه درست را ادامه دهند.حال که به دلیل همزمانی این مراسم با شکوه، با برگزاری «همایش ملی سلامت اجتماعی و ضرورت آن در جامعه» توفیق حضور نداریم این زمان را فرصت مغتنمی می شماریم تا مراتب سپاس جامعه مددکاری اجتماعی ایران را به ایشان و خانواده محترم شان اعلام داریم و این شعر زیبا را تقدیم کنیم به این استاد ارجمند.ضمن سپاس مجدد از کلیه برگزار کنندگان این مراسم بزرگ و ارزشمند از جمله بنیاد ملی نخبگان استان،استانداری، انجمن مددکاران اجتماعی ایران شعبه استان اردبیل و … استدعا دارم بعد از پایان شعر که تقدیم به کسوت استادی بزرگ است شایسته ایشان را مورد تشویق قرار دهید تا مردم شریف استان اردبیل و ایران زمین به داشتن چنین فرزندانی به خود ببالند:
بر فقیری و تهیدستی من، طعنه مزن/ای که داری به جهان، ثروت و زر بیش از من سر تعظیم، فرود پیش کسی می آرم/ که بود، در ره دانش قدمی بیش از من

تصاویر


لینک های مربوطه


 برای مشاهده مستند فیلم تجلیل از دکتر محمد زاهدی اصل اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده بروشور ویژه دکتر محمد زاهدی اصل صفحۀ 1 اینجا  و صفحۀ 2 اینجا کلیک نمایید.

برای مشاهده پوستر دکتر محمد زاهدی اصل اینجا کلیک نمایید.

برای مشاهده صحفه شخصی دکتر محمد زاهدی اصل و اینجا کلیک بفرمایید.

 

 

 

  • 1403/01/15 - 13:03
  • - تعداد بازدید: 246
  • - تعداد بازدیدکننده: 246
  • زمان مطالعه : 17 دقیقه

پرسش و پاسخی برای مشمولان بهره‌مندی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری بنیاد ملی نخبگان/ رفع ابهامات احتمالی

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور شفاف‌سازی و برطرف کردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوه‌نامه بهره‌مندی‌ دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) برخی از پرسش‌های متداول و پاسخ آنها ارائه می‌شود.


نخبه کیست؟

واژة نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می‌شود که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و همچنین فعالیت‌های وی بر پایة هوش، خلاقیت، انگیزه و توانمندی‌های ذاتی از یک‌سو و خبرگی، تخصص و توانمندی‌های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت‌بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

صاحب استعداد برتر (مستعد برتر) کیست؟

فردی‌که مستعد نخبگی است لیکن هنوز به شرایط آن دست ‌نیافته و دستیابی به آن، مستلزم فرایند هدایت و توانمند‌سازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است.

آیا افرادی که مشمول طرح شهید دکتر چمران شده‌اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شوند؟

خیر؛ بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و هر یک از تسهیلات، صرفاً به دلیل احراز شرایط بهره‌مندی از هر پشتیبانی، به برگزیده اعطا می‌شود.

امکان دسترسی به شیوه ­نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دورة پسادکتری وجود دارد؟

متقاضیان می­توانند با مراجعه به سایت https://bmn.ir/ بخش «میز خدمت-اجتماع دانش ­آموختگان برتر-تسهیلات دوره پسادکتری»، شیوه ­نامه بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را دریافت نمایند. متقاضیان می­بایست پیش از ثبت درخواست، شیوه ­نامه مذکور را مطالعه نمایند.

اولین گام برای درخواست تسهیلات این شیوه‌نامه چیست؟

متقاضیان می­بایست در گام نخست، شیوه ­نامه «بهره ­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)» را مورد مطالعه قرار داده و پس از ثبت کلیه مدارک در پایگاه اطلاعاتی سینا به نشانی http://sina.bmn.ir، درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات شیوه ­نامه مورد اشاره در  همان پایگاه اطلاعاتی ثبت کنند. متقاضیان در صورت هرگونه سوال در خصوص فرایند ثبت درخواست در سامانه و یا شیوه­نامه مذکور می ­توانند با تلفن 09601 تماس بگیرند.

هدف شیوه‌نامة شناسایی بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) چیست؟

این شیوه ­نامه با هدف ارتقای توانایی‌های پژوهشی، فناورانه و آموزشی دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در فاصلة زمانی پس از دانش‌آموختگی تا اشتغال تدوین شده‌ است.

تقاضامحور بودن و یا اولویت‌محور بودن یک طرح برای استفاده پژوهشگر از تسهیلات پسادکتری بنیاد ملی نخبگان، چگونه تعیین می‌شود؟

«طرح تقاضا محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که با تقاضای یکی از نهادهای دولتی یا غیر دولتی (اعم از مراکز صنعتی و امثال آن‌ها) انجام می­ گیرد و یک نهاد حامی در قالب قرارداد یا تفاهم‌نامه بین مؤسسه پذیرنده/ بنیاد ملی نخبگان/ نهاد حامی حداقل 50 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3 شیوه ­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را تأمین می­کند، گفته می­ شود.

«طرح اولویت محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که بر اساس اولویت‌های پژوهشی مذکور در اسناد رسمی علم و فناوری کشور انجام می­شود و نهاد حامی یا موسسه پذیرنده حداقل در تأمین 20 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3  شیوه­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) مشارکت می­نماید.

دانش‌آموختگان‌کدام مقاطع تحصیلی می‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات این شیوه‌نامه باشند؟

هر یک از دانش‌آموختگان دوره‌های تحصیلی دکتری تخصصی یا تخصص یا فوق‌تخصص (رشته‌های پزشکی) مؤسسه‌های علمی می‌توانند با مراجعه به سامانه اطلاعاتی سینا درخواست خود را ثبت کنند.

مدارک دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور، در چه صورت مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان خواهد بود؟

مدارک دوره‌های تحصیلی خارج از کشور باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) ارزشیابی و تأیید شده باشد.

آیا برای دوره‌های تحصیلی که به‌صورت پژوهش‌محور طی شده‌اند، امتیاز حاصل از میانگین کل (معدل) دانش‌آموختگی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر.

چرا برای کسب رتبة برتر آزمونهای ورودی به مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی، امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

با توجه به تنوع و تکثر رشته‌های آزمون‌ کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و این موضوع که بسیاری از دانشجویان برجسته، از محل ظرفیت استعدادهای درخشان و بدون کنکور وارد این مقاطع می‌شوند، رتبة افراد در این آزمون‌ها، شاخص دقیقی برای شناسایی استعدادهای برتر تحصیلی نیست. از سوی دیگر، رتبة افراد در المپیادهای دانشجویی، در جدول امتیازات حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه لحاظ شده است تا چنانچه فردی به‌صورت داوطلبانه (حتی در صورتی که از طریق استعدادهای درخشان و بدون آزمون می‌توانست وارد مقطع کارشناسی ارشد شود) وارد یک رقابت علمی دانشجویی شده و رتبة برتر کسب کرده باشد، تلاش وی در نظر گرفته شود.

منظور از رتبه‌های برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، رتبه درگرایش است یا رتبة کل در کد رشتة امتحانی؟

منظور، رتبة کل در کد رشتة امتحانی است.

آیا برای رتبه‌های آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز امتیاز در نظر گرفته شده است؟

برای سال‌های اخیر که آزمون ورود به دانشگاه آزاد اسلامی، با سایر دانشگاه‌ها مشترک است، طبعاً یک رتبة کل برای فرد در آزمون اعلام می‌شود که همان، ملاک امتیازدهی است؛ اما برای سال‌های گذشته که آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت مجزا برگزار می‌شد، امتیازی برای رتبه‌های برتر آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

چرا برای کسب رتبة اول در بین هم‌ورودی‌ها امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

امتیاز در نظرگرفته‌شده برای میانگین کل دروس گذرانده که با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان، همسان‌سازی نیز می‌شود، نشان‌دهندة میزان توان‌مندی آموزشی دانشجو به صورت مستقل است؛ در حالی که رتبة دانشجو در بین هم‌دوره‌های خود، وابسته به میزان توان‌مندی هم‌دوره‌های دانشجو نیز هست. ضمناً لحاظ امتیاز برای کسب رتبة اول، در کنار لحاظ امتیاز برای میانگین کل تحصیلی، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای یک فعالیت است. از این رو امتیاز در‌نظرگرفته‌‌شده برای میانگین آموزشی، برای این موضوع کفایت می‌کند.

 

آیا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیردولتی (غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی) امکان ثبت درخواست را دارند؟

تمام دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور (اعم از دولتی و غیردولتی) امکان ثبت درخواست را دارند و در صورت برگزیده‌شدن، از تسهیلات آن بهره‌مند می‌شوند.

حد نصاب امتیاز پرونده­ چه میزان است؟

شرط لازم برای بررسی پرونده در کارگروه، کسب حداقل 350 امتیاز از مجموع فعالیت­های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی مندرج در جدول پیوست این شیوه­ نامه است.

برای کدام کتاب­ها امتیاز در نظر گرفته خواهد شد؟

امتیاز کتاب­ها برای کتاب­های علمی مرتبط با تخصص متقاضی لحاظ می ­شود و برای کتاب­هایی با موضوعات مجموعه پرسش­ها، آزمون­ها، حل­المسائل و نظایر آنها امتیازی در نظر گرفته نمی­شود.

فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان چگونه تعیین می­ شود؟

تعیین فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان با معاونت سرآمدان و نخبگان است. یکی از مصداق­ های تایید انتشارات، وجود رویه داوری و ارزیابی مفاد کتاب تالیفی یا ترجمه­ای در آن انتشارات است.

چگونه می‌توان از رتبه (Q) نشریه‌های بین‌المللی مطلع شد؟

با مراجعه به نشانی اینترنتی (www.scimagojr.com) می‌توان از رتبة نشریه‌ها در هر شاخة علمی مطلع شد.

آیا ارائه مقاله در کنفرانس­های ملی و بین ­المللی دارای امتیاز می­باشد؟

بله، به شرط ارائه به صورت سخنرانی یا پوستر، مورد بررسی و امتیازآوری می­باشد.

امتیاز هر مقاله چگونه محاسبه می‌شود؟

امتیاز هر مقاله با توجه به جایگاه فرد و تعداد نویسندگان آن، بر اساس مفاد آیین‌نامة ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی (مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) (https://hohm.msrt.ir/fa) محاسبه می‌شود.

آیا سال انتشار مقاله، در امتیاز آن اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

آیا در بررسی پرونده، همه مقالات بررسی و امتیاز آن‌ها محاسبه خواهد شد؟

در مجموع امتیاز مقالات، صرفاً امتیاز ده مقاله که بیشترین امتیازات را برای دانش‌آموخته دارند، در نظر گرفته می‌شود.

آیا برای طرح‌های پژوهشی که در حال اجرا هستند، امتیازی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر، صرفاً برای طرح‌های پژوهشی که به‌طور کامل یا مرحله­ای از آن خاتمه‌یافته باشد، امتیاز درنظر گرفته می‌شود.

آیا تاریخ دانش‌آموختگی فرد در امتیاز‌های وی اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

منظور از «سایر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی» در جدول، کدام فعالیت‌ها است؟

مواردی همچون کسب جوایز معتبر بین‌المللی، همکاری با نهادهای ملی و استانی در راستای رشد و پیشرفت کشور و موارد نظیر آن‌ها که به دلیل عمومیت نداشتن، در جدول لحاظ نشده است و امتیاز آن برای متقاضی، با تشخیص کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان تعیین می‌شود.

امتیاز سایر فعالیت­ها (ردیف آخر جدول امتیازدهی شیوه‌نامه) چگونه محاسبه می‌شود؟

متقاضی، فعالیت‌ مورد نظر خود را در قسمت مربوطه در سامانه بارگذاری می‌کند و بنیاد نخبگان استانی پس از بررسی فعالیت و در صورت داشتن شرایط امتیازدهی، موارد را به بنیاد ملی نخبگان ارجاع می‌دهد. بررسی و تأیید نهایی با کارگروه خواهد بود.

آیا امکان ویرایش اطلاعات پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استان و پیش از طرح پرونده در کارگروه وجود دارد؟

امکان ویرایش اطلاعات، پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استانی وجود ندارد.

بررسی پرونده و انتخاب برگزیدگان به چه صورتی انجام می‌شود؟

بنیادهای نخبگان استانی، اطلاعات بارگذاری‌شده از سوی متقاضیان را بررسی و راستی‌آزمایی می‌کنند و سپس افراد مشمول، بر اساس شیوه­نامه در کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان مورد ارزیابی قرار می­گیرند و در صورت تایید در کارگروه، از طریق سامانه اطلاعاتی سینا به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود.

نواقص پرونده ­ها چگونه به متقاضیان اطلاع داده می ­شود و متقاضیان باید چه اقداماتی برای رفع نقص آنها انجام دهند؟

در زمان بررسی، نواقص پرونده از طریق کارپوشة متقاضی در سامانه اطلاعاتی سینا به وی اطلاع‌رسانی می‌شود و لازم است متقاضی در مهلت زمانی مذکور در پیام اعلام نقص، برای رفع نقص مربوطه اقدام و پرونده خود را برای بررسی مجدد با انتخاب بخش «تکمیل و ارسال اطلاعات» به بنیاد ملی نخبگان ارسال نماید؛ در غیر این صورت، پس از پایان مهلت تعیین‌شده چنانچه نقص پرونده اساسی باشد، درخواست متقاضی مختوم و در صورتی که نقص غیراساسی باشد، امتیاز موارد رفع نقص نشده لحاظ نخواهد شد.

پس از برگزیدگی در کارگروه، ادامه فرایند تا اعطای تسهیلات شیوه­نامه بر چه اساس خواهد بود؟

در صورت تأیید پیشنهاده پژوهشی توسط داور، تعیین ناظر علمی طرح توسط معاونت سرآمدان و نخبگان و همچنین تایید کلیه مدارک بارگذاری شده، بنیاد نخبگان استانی تفاهم‌نامه‌ای را با مؤسسة پذیرنده و نهاد حامی برای اجرای این شیوه‌نامه در خصوص حمایت از پژوهشگر منعقد می‌کند.

آیا همه متقاضیانی که حد نصاب مذکور در شیوه‌نامه را کسب می‌کنند، مشمول تسهیلات این طرح می‌شوند؟

خیر؛ تسهیلات این شیوه­نامه صرفا مشمول افرادی است که پس از برگزیدگی در کارگروه و طی سایر مراحل، به مرحله انعقاد تفاهم­نامه رسیده باشند.

اگر متقاضی عضو بنیاد ملی نخبگان باشد، برای بهره ­مندی از تسهیلات این شیوه­نامه نیاز به ارسال درخواست دارد؟ و یا افرادی که مشمول این شیوه ­نامه شده ­اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می­شوند؟

بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد؛ بلکه به عنوان نهادی حاکمیتی در زمینة سیاست‌گذاری برای شناسایی و توانمندسازی مستعدان و به‌کارگیری و الگوسازی نخبگان در جامعه و زمینه‌سازی برای جذب و اثرگذاری آنان فعالیت می‌کند. بنابراین اصالتاً هیچ دانشجویی/ دانش‌آموخته‌ای عضو بنیاد ملی نخبگان نیست و متقاضیان بر اساس مقررات و معیارهای بنیاد ملی نخبگان، برگزیده و مشمول پشتیبانی‌های آن خواهند شد.

آیا بنیاد ملی نخبگان برای افرادی که از تسهیلات این شیوه­نامه بهره‌مند شده‌اند، گواهی بهره‌مندی از تسهیلات صادر می‌کند؟

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است. تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به واسطه سوابق فعالیت­های هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و سایر فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می­شود. از این‌رو برگزیدگی در بنیاد ملی نخبگان افتخار جدیدی محسوب نمی­ شود که لازم باشد برای آن گواهی یا معرفی نامه به برگزیدگان اعطا گردد و برگزیدگان صرفاً از تسهیلات مربوط به این شیوه­نامه بهره ­مند خواهند شد. در مورد برگزیدگان طرح شهید دکتر چمران، در صورت اتمام دوره پسادکتری در یک مؤسسه علمی مطابق با ضوابط مؤسسه، گواهی برای برگزیده از طرف مؤسسه میزبان صادر می‌شود.

مشمولان طرح شهید دکتر چمران چگونه می‌توانند از تسهیلات مندرج در بندهای «ج» تا «ز» ماده 3 شیوه‌نامه بهره‌مند شوند؟

پس از انعقاد تفاهم­نامه و شروع به دوره، پژوهشگر می‌تواند به منظور بهره­مندی از سایر تسهیلات مندرج در شیوه ­نامه درخواست‌ خود را از طریق سامانه اطلاعاتی سینا ارسال ‌کند تا در صورت تأیید بنیاد ملی نخبگان، تسهیلات به وی پرداخت شود.

آیا امکان تمدید دوره پسادکتری و بهره ­مندی از تسهیلات شیوه ­نامه وجود دارد؟

خیر. مطابق تبصره قید شده در تفاهم ­نامه، مدت زمان پشتیبانی از پژوهشگر 12 ماه است که در صورت عدم انجام کامل تعهدات، به منظور تسویه حساب کامل تفاهم ­نامه، صرفا به مدت حداکثر 6 ماه قابل تمدید است.

در طرح شهید دکتر چمران، استاد میزبان، هم زمان چه تعداد پژوهشگر پسادکتری می‌تواند داشته باشد؟

حداکثر یک نفر.

شرایط استاد میزبان انتخابی دوره پسادکتری چیست؟

الف. یکی از اعضای هیئت علمی موسسه علمی پذیرنده باشد.

ب. دارای مرتبه علمی دانشیاری یا استادی باشد.

ج. دارای حسن شهرت پژوهشی باشد.

پژوهشگر چه تعهداتی در قبال بنیاد ملی نخبگان دارد؟

الف. انجام فعالیت­های پژوهشی به صورت تمام وقت در موسسه علمی پذیرنده و زیر نظر استاد میزبان در چارچوب مقررات موسسه علمی پذیرنده بر روی پیشنهاده پژوهشی تایید شده؛

ب. بارگذاری گزارش فعالیت­های انجام شده در خصوص پیشرفت دوره، پس از تأیید «استاد میزبان» و «موسسه علمی پذیرنده» در سامانه اطلاعاتی سینا. ادامة اعطای تسهیلات، منوط به تأیید این گزارش‌ها توسط «ناظر علمی طرح» است.

ج. در صورت انصراف پژوهشگر از دوره پسادکتری، لازم است پژوهشگر این موضوع را در اسرع وقت به موسسه علمی پذیرنده و بنیاد ملی نخبگان استان مربوطه اطلاع دهد تا پرداخت تسهیلات به وی متوقف شود. همچنین پژوهشگر موظف است اضافه پرداخت انجام شده را به بنیاد ملی نخبگان عودت نماید.

د. در پایان دورة پسادکتری، پژوهشگر می­بایست گزارش‌کامل دوره و بروندادهای آن (اعم از کتاب، مقاله، گزارش و امثال آن‌ها) را پس از تأیید استاد میزبان در سامانه اطلاعاتی سینا بارگذاری کند.

 آیا شاغلین امکان ثبت درخواست در خصوص این شیوه ­نامه را دارند؟

پژوهشگر برای بهره‌مندی از تسهیلات این شیوه‌نامه، نباید در طول دورة پسادکتری، هیچ‌گونه اشتغال دیگری (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، پروژه­ای، پژوهشی یا شرکتی با هیچ یک از دستگاه‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی) داشته باشد.

ارائه اطلاعات خلاف واقع، چه پیامدهایی برای متقاضی در پی دارد؟

چنانچه در هر مرحله از بررسی‌ها مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کرده است، علاوه بر محرومیت از تسهیلات این شیوه‌نامه، از سایر تسهیلات و حمایت‌های بنیاد محروم و عدم صداقت وی، به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود و حق پیگیری موضوع به صورت حقوقی نیز برای بنیاد محفوظ خواهد بود.

امکان انصراف از درخواست در هر محله وجود دارد؟

پیش از انعقاد تفاهم­نامه، با اعلام درخواست کتبی از طریق سامانه اطلاعاتی سینا خطاب به معاونت سرآمدان و نخبگان امکان­پذیر است. پس از عقد تفاهم­نامه، مطابق با مفاد و ضوابط مربوطه، در صورت قطع همکاری پژوهشگر پیش از موعد مقرر، پرداخت حق ­الزحمه به وی متوقف شده و پژوهشگر موظف به عودت اضافه­ پرداخت است.

آیا مشمولین نظام وظیفه می­توانند برای این شیوه­نامه درخواست ثبت کنند؟

متقاضیان پس از اتمام دوره سربازی و داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه، قادر به ثبت درخواست در طرح مذکور می­باشند.

آیا برگزیدگان این شیوه­نامه می­توانند به طور همزمان از تسهیلات پسادکتری سایر سازمان­ها به ویژه بنیاد ملی علم ایران نیز استفاده کنند؟

خیر.

چنانچه متقاضی، یک بار درخواست استفاده از تسهیلات را در سامانه بارگذاری کند و مردود اعلام شود، آیا امکان ارسال درخواست مجدد وجود دارد؟

چنانچه متقاضی مردود اعلام شود، در صورت ارتقای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود و همچنین در صورت لزوم اصلاح طرح پیشنهادی ارائه شده، می‌تواند پس از گذشت دست‌کم دو ماه از اعلام نتیجه، درخواست مجدد خود را برای بهره‌مندی از تسهیلات این طرح در سامانه ثبت نماید.

طرح پسادکتری با میزبانی استاد برگزیده جایزه علامه طباطبایی چیست؟

یکی از تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان به اساتید شامخ و برگزیده جایزه علامه ­طباطبایی اعطا می‌کند این است که استاد برگزیده می‌تواند میزبان دانش ­آموختگانی برای گذراندن دوره پسادکتری باشد. برگزیدگان طرح پسادکتری شهید‌چمران می‌توانند از میان اساتید شامخ برنده جایزه علامه ­طباطبایی، استاد میزبان خود را انتخاب نمایند. در صورت موافقت استاد شامخ و معرفی ایشان به بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگر می‌تواند با حمایت کامل از جانب بنیاد دوره پسادکتری خود را شروع کند. در این صورت بنیاد ملی نخبگان، ماهانه حق‌الزحمه‌ای معادل 110 درصد حقوق استادیار پایه یک در سال را به محقق پرداخت می‌کند.

آیا فرد می‌تواند هم‌زمان با ثبت درخواست برای تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)، برای تسهیلات جذب در مؤسسه‌های علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) و تسهیلات جذب در دستگاه ­های اجرایی نیز اقدام کند؟

بله.

آیا برگزیدگان این شیوه ­نامه می­ توانند از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) بهره­مند شوند؟

شناسایی، برگزیدگی و بهره­مندی از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری)، مطابق با شیوه ­نامه مربوطه و بر اساس آخرین مدرک تحصیلی، امتیاز حاصل از فعالیت‌های نخبگانی و تأیید کارگروه تخصصی مربوطه انجام می‌شود. متقاضیان در صورت کسب حداقل امتیاز لازم و احراز سایر شرایط، از مزایای این تسهیل بهره‌مند می‌گردند. 

***

برای دریافت فایل پرسشگان شیوه‌نامه بهره‌مندی‌دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی از تسهیلات‌ دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 170569
کلمات کلیدی
مدیر اردبیل
خبرنگار

مدیر اردبیل