بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

سوابق علمی و اجرائی دکتر مهدی داوری

مرتبه علمی :استاد

E-mail:

mdavari@uma.ac.ir

 

سوابق تحصیلی:

دکتر مهدی داوری مدرک کارشناسی خود را در رشته گیاهپزشکی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته بیماری شناسی گیاهی گرایش قارچ شناسی از دانشگاه تبریز با کسب رتبه اول اخذ نموده و فرصت هشت ماهه تحقیقاتی دوره دکتری را در مرکز قارچ شناسی آکادمی علوم هلند (CBS-KNAW Fungal Biodiversity Centre) سپری نموده و در حال حاضر به عنوان استاد گروه گیاهپزشکی دانشگاه محقق اردبیلی مشغول هستند.

سوابق اجرایی:

  1. -  رییس مرکز ارتباط علمی با جامعه (ارتباط با صنعت) و کارآفرینی دانشگاه محقق اردبیلی، 1391 تا مرداد 1401
  2. -  رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی، 1394 تا 1397
  3. -  سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی، دی 1396
  4. -  مدیر امور پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی، 1384 تا 1387
  5. -  رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه محقق اردبیلی، 1384 تا 1387
  6. -  سرپرست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه محقق اردبیلی، 1383 تا 1384
  7. -  رئیس مرکز اطلاع ­رسانی و خدمات ماشینی دانشگاه محقق اردبیلی، 1383 تا 1384
  8. -  عضو هیات مدیره و خزانه­ دار بنیاد حامیان دانشگاه محقق اردبیلی، مهر 1398 تا ادامه دارد
  9. -  مدیر عامل بنیاد حامیان دانشگاه محقق اردبیلی، شهریور 1401 تا ادامه دارد
  10. - عضو خانه نخبگان سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان اردبیل، سال 1395 تا ادامه دارد
  11. - نماینده رئیس دانشگاه در کمسیون ماده 45 و 59 آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، 1384 تا 1387
  12. - دبیر کمیته انتخاب و تامین منابع علمی لاتین دانشگاه، 1383 تا 1387
  13. - عضو کمیته بهره­ وری شورای تحول اداری دانشگاه، 1383 تا 1387
  14. - عضو کمیته بازرسان طرح تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع دانشگاه، 1384 تا 1387
  15. - عضو شورای دانشگاه محقق اردبیلی، 1384 تا 1387 و 1396 تا مرداد 1401
  16. - عضو شورای پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی، 1384 تا 1387 و 1395 تا مرداد 1401
  17. - عضو ستاد ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در دانشگاه محقق اردبیلی، 1384 تا ادامه دارد
  18. - عضو هیات امنای مسجد دانشگاه محقق اردبیلی، 1395 تا ادامه دارد
  19. - مسئول استانی اجرای طرح "تدریس با جهت­ گیری الهی و فرهنگی" نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ های استان اردبیل، 1400 تا ادامه دارد
  20. - عضو کمیته ارزیابی دانشگاه­ های گرجستان اعزامی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- آذر 1396
  21. - مسئول برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان اردبیل در سال 84 و 91 و عضو کمیته علمی و اجرایی ستاد هفته پژوهش استان در سالهای 84، 85، 86، 91، 92، 93، 94، 97 و 1400
  22. - دبیر اجرایی ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری استان اردبیل در سال 94، 95 و 96
  23. - دبیر اجرایی اولین رویداد استارت آپ ویکند گردشگری اردبیل، 1395
  24. - راه­اندازی رشته بیماری­ شناسی گیاهی در دانشگاه محقق اردبیلی، 1396
  25. - کارشناس استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، 1396 تا ادامه دارد
  26. - رابط دانشگاه با اداره کل استاندارد استان اردبیل
  27. - راه ­اندازی اتاق استانداردسازی در دانشگاه محقق اردبیلی، 1394
  28. - عضو کارگروه تخصصی حفظ نباتات استان اردبیل- بهمن 1401 تا ادامه دارد
  29. - عضو هیات فنی صدور مجوز و ساماندهی مرکز مشاوره، اطلاع ­رسانی و خدمات کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، 1394 تا ادامه دارد
  30. - عضو کارگروه توسعه فناوری و ارتقای رقابت ­پذیری شرکت شهرک­ های صنعتی استان اردبیل
  31. - عضو کارگروه مخاطرات زیست­ محیطی پدافند غیرعامل استان، 1394 تا ادامه دارد
  32. - نماینده مقیم مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همکاری­ های علمی با دانشگاه
  33. - عضو هیات تحریریه مجله رویکردهای نوین در آزمایشگاه­های علمی ایران
  34. - عضو کمیته فنی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری اردبیل
  35. - عضو کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه­ای استان اردبیل، 96 تا 99
  36. - دبیر کمیته ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) دانشگاه محقق اردبیلی، 94 تا 97
  37. - دبیر شورای ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه محقق اردبیلی، مرداد 97 تا مرداد 1401
  38. - عضو کارگروه کارآفرینی و فناوری ­های نو ستاد توسعه استان اردبیل، مهر 1401 تا ادامه دارد
  39. - کسب رتبه اول کشوری در دور اول طرح "هم ­اندیشی تجربیات استادی (همتا)" با انتخاب کلیپ محتوایی "نقش خیرین در توسعه دانشگاه ها" برگزار شده توسط مرکز هم ­اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور، 1401
  40. - رابط دانشگاه محقق اردبیلی با سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت)
  41. - عضو کمیته تخصصی نظارت و ارزیابی امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه
  42. - عضو اتاق فکر و مشاور انجمن نانوفناوری ایران (شعبه اردبیل)
  43. - مسئول برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه صنعت هسته­ ای کشور (استان اردبیل)، سال 1393
  44. - مسئول برپایی نمایشگاه دستاوردهای شرکت­ های دانش ­بنیان استان اردبیل در جریان سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهور، 1394

 

  • سوابق علمی و پژوهشی
  1. -   چاپ 84 مقاله در مجلات JCR، ISI و علمی پژوهشی داخلی و خارجی
  2. -   ارایه 123 مقاله در کنفرانس ­های علمی معتبر داخل و خارج کشور
  3. -   اجرای 20 طرح پژوهشی (به عنوان مجری و همکار) شامل 3 طرح بین سازمانی تقاضامحور                
  4. -   راهنمایی و مشاوره 70 پایان­نامه/رساله دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
  5. -   دو مورد ثبت اختراع با تاییدیه علمی از سازمان پژوهش ­های علمی صنعتی ایران
  6. -   هفت مورد تدوین استاندارد ملی
  7. -   یک مورد ترجمه کتاب در زمینه تخصصی (چاپ اول 1393، چاپ دوم 1398)
  8. -   نماینده انجمن قارچ­ شناسی ایران در استان اردبیل
  9. -   داور 14 مجله علمی پژوهشی بین­ المللی و ملی
  10. -    پژوهشگر نمونه سال 1393 در حوزه فضای سبز شهری (از طرف شهردار و رییس شورای اسلامی شهر اردبیل)
  11. -    عضو کمیته علمی حدود 12 همایش و کنگره علمی در دانشگاه، استان و سطح ملی
  12. -    نماینده انجمن قارچ­ شناسی ایران در استان اردبیل
  13. -    تدریس حدود 14 عنوان درس تخصصی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
  14. -    کسب رتبه بالاترین ارزیابی آموزشی در دانشکده در طرح 20×20، سال 93
  15. -    برگزاری و تدریس بیش از 20 کارگاه آموزشی برای اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان در حوزه های تخصّصی مانند امنیت غذایی و عمومی مانند کارآفرینی، فرصت­ های مطالعاتی، موضوعات دانش ­بنیان، قوانین و آیین­نامه ­های جدید مرتبط با امور پژوهشی و فناوری و ... .

 

 

 

 

  • 1403/01/15 - 13:03
  • - تعداد بازدید: 397
  • - تعداد بازدیدکننده: 397
  • زمان مطالعه : 17 دقیقه

پرسش و پاسخی برای مشمولان بهره‌مندی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری بنیاد ملی نخبگان/ رفع ابهامات احتمالی

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور شفاف‌سازی و برطرف کردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوه‌نامه بهره‌مندی‌ دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) برخی از پرسش‌های متداول و پاسخ آنها ارائه می‌شود.


نخبه کیست؟

واژة نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می‌شود که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و همچنین فعالیت‌های وی بر پایة هوش، خلاقیت، انگیزه و توانمندی‌های ذاتی از یک‌سو و خبرگی، تخصص و توانمندی‌های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت‌بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

صاحب استعداد برتر (مستعد برتر) کیست؟

فردی‌که مستعد نخبگی است لیکن هنوز به شرایط آن دست ‌نیافته و دستیابی به آن، مستلزم فرایند هدایت و توانمند‌سازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است.

آیا افرادی که مشمول طرح شهید دکتر چمران شده‌اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شوند؟

خیر؛ بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و هر یک از تسهیلات، صرفاً به دلیل احراز شرایط بهره‌مندی از هر پشتیبانی، به برگزیده اعطا می‌شود.

امکان دسترسی به شیوه ­نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دورة پسادکتری وجود دارد؟

متقاضیان می­توانند با مراجعه به سایت https://bmn.ir/ بخش «میز خدمت-اجتماع دانش ­آموختگان برتر-تسهیلات دوره پسادکتری»، شیوه ­نامه بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را دریافت نمایند. متقاضیان می­بایست پیش از ثبت درخواست، شیوه ­نامه مذکور را مطالعه نمایند.

اولین گام برای درخواست تسهیلات این شیوه‌نامه چیست؟

متقاضیان می­بایست در گام نخست، شیوه ­نامه «بهره ­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)» را مورد مطالعه قرار داده و پس از ثبت کلیه مدارک در پایگاه اطلاعاتی سینا به نشانی http://sina.bmn.ir، درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات شیوه ­نامه مورد اشاره در  همان پایگاه اطلاعاتی ثبت کنند. متقاضیان در صورت هرگونه سوال در خصوص فرایند ثبت درخواست در سامانه و یا شیوه­نامه مذکور می ­توانند با تلفن 09601 تماس بگیرند.

هدف شیوه‌نامة شناسایی بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) چیست؟

این شیوه ­نامه با هدف ارتقای توانایی‌های پژوهشی، فناورانه و آموزشی دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در فاصلة زمانی پس از دانش‌آموختگی تا اشتغال تدوین شده‌ است.

تقاضامحور بودن و یا اولویت‌محور بودن یک طرح برای استفاده پژوهشگر از تسهیلات پسادکتری بنیاد ملی نخبگان، چگونه تعیین می‌شود؟

«طرح تقاضا محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که با تقاضای یکی از نهادهای دولتی یا غیر دولتی (اعم از مراکز صنعتی و امثال آن‌ها) انجام می­ گیرد و یک نهاد حامی در قالب قرارداد یا تفاهم‌نامه بین مؤسسه پذیرنده/ بنیاد ملی نخبگان/ نهاد حامی حداقل 50 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3 شیوه ­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را تأمین می­کند، گفته می­ شود.

«طرح اولویت محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که بر اساس اولویت‌های پژوهشی مذکور در اسناد رسمی علم و فناوری کشور انجام می­شود و نهاد حامی یا موسسه پذیرنده حداقل در تأمین 20 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3  شیوه­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) مشارکت می­نماید.

دانش‌آموختگان‌کدام مقاطع تحصیلی می‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات این شیوه‌نامه باشند؟

هر یک از دانش‌آموختگان دوره‌های تحصیلی دکتری تخصصی یا تخصص یا فوق‌تخصص (رشته‌های پزشکی) مؤسسه‌های علمی می‌توانند با مراجعه به سامانه اطلاعاتی سینا درخواست خود را ثبت کنند.

مدارک دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور، در چه صورت مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان خواهد بود؟

مدارک دوره‌های تحصیلی خارج از کشور باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) ارزشیابی و تأیید شده باشد.

آیا برای دوره‌های تحصیلی که به‌صورت پژوهش‌محور طی شده‌اند، امتیاز حاصل از میانگین کل (معدل) دانش‌آموختگی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر.

چرا برای کسب رتبة برتر آزمونهای ورودی به مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی، امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

با توجه به تنوع و تکثر رشته‌های آزمون‌ کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و این موضوع که بسیاری از دانشجویان برجسته، از محل ظرفیت استعدادهای درخشان و بدون کنکور وارد این مقاطع می‌شوند، رتبة افراد در این آزمون‌ها، شاخص دقیقی برای شناسایی استعدادهای برتر تحصیلی نیست. از سوی دیگر، رتبة افراد در المپیادهای دانشجویی، در جدول امتیازات حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه لحاظ شده است تا چنانچه فردی به‌صورت داوطلبانه (حتی در صورتی که از طریق استعدادهای درخشان و بدون آزمون می‌توانست وارد مقطع کارشناسی ارشد شود) وارد یک رقابت علمی دانشجویی شده و رتبة برتر کسب کرده باشد، تلاش وی در نظر گرفته شود.

منظور از رتبه‌های برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، رتبه درگرایش است یا رتبة کل در کد رشتة امتحانی؟

منظور، رتبة کل در کد رشتة امتحانی است.

آیا برای رتبه‌های آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز امتیاز در نظر گرفته شده است؟

برای سال‌های اخیر که آزمون ورود به دانشگاه آزاد اسلامی، با سایر دانشگاه‌ها مشترک است، طبعاً یک رتبة کل برای فرد در آزمون اعلام می‌شود که همان، ملاک امتیازدهی است؛ اما برای سال‌های گذشته که آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت مجزا برگزار می‌شد، امتیازی برای رتبه‌های برتر آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

چرا برای کسب رتبة اول در بین هم‌ورودی‌ها امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

امتیاز در نظرگرفته‌شده برای میانگین کل دروس گذرانده که با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان، همسان‌سازی نیز می‌شود، نشان‌دهندة میزان توان‌مندی آموزشی دانشجو به صورت مستقل است؛ در حالی که رتبة دانشجو در بین هم‌دوره‌های خود، وابسته به میزان توان‌مندی هم‌دوره‌های دانشجو نیز هست. ضمناً لحاظ امتیاز برای کسب رتبة اول، در کنار لحاظ امتیاز برای میانگین کل تحصیلی، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای یک فعالیت است. از این رو امتیاز در‌نظرگرفته‌‌شده برای میانگین آموزشی، برای این موضوع کفایت می‌کند.

 

آیا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیردولتی (غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی) امکان ثبت درخواست را دارند؟

تمام دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور (اعم از دولتی و غیردولتی) امکان ثبت درخواست را دارند و در صورت برگزیده‌شدن، از تسهیلات آن بهره‌مند می‌شوند.

حد نصاب امتیاز پرونده­ چه میزان است؟

شرط لازم برای بررسی پرونده در کارگروه، کسب حداقل 350 امتیاز از مجموع فعالیت­های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی مندرج در جدول پیوست این شیوه­ نامه است.

برای کدام کتاب­ها امتیاز در نظر گرفته خواهد شد؟

امتیاز کتاب­ها برای کتاب­های علمی مرتبط با تخصص متقاضی لحاظ می ­شود و برای کتاب­هایی با موضوعات مجموعه پرسش­ها، آزمون­ها، حل­المسائل و نظایر آنها امتیازی در نظر گرفته نمی­شود.

فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان چگونه تعیین می­ شود؟

تعیین فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان با معاونت سرآمدان و نخبگان است. یکی از مصداق­ های تایید انتشارات، وجود رویه داوری و ارزیابی مفاد کتاب تالیفی یا ترجمه­ای در آن انتشارات است.

چگونه می‌توان از رتبه (Q) نشریه‌های بین‌المللی مطلع شد؟

با مراجعه به نشانی اینترنتی (www.scimagojr.com) می‌توان از رتبة نشریه‌ها در هر شاخة علمی مطلع شد.

آیا ارائه مقاله در کنفرانس­های ملی و بین ­المللی دارای امتیاز می­باشد؟

بله، به شرط ارائه به صورت سخنرانی یا پوستر، مورد بررسی و امتیازآوری می­باشد.

امتیاز هر مقاله چگونه محاسبه می‌شود؟

امتیاز هر مقاله با توجه به جایگاه فرد و تعداد نویسندگان آن، بر اساس مفاد آیین‌نامة ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی (مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) (https://hohm.msrt.ir/fa) محاسبه می‌شود.

آیا سال انتشار مقاله، در امتیاز آن اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

آیا در بررسی پرونده، همه مقالات بررسی و امتیاز آن‌ها محاسبه خواهد شد؟

در مجموع امتیاز مقالات، صرفاً امتیاز ده مقاله که بیشترین امتیازات را برای دانش‌آموخته دارند، در نظر گرفته می‌شود.

آیا برای طرح‌های پژوهشی که در حال اجرا هستند، امتیازی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر، صرفاً برای طرح‌های پژوهشی که به‌طور کامل یا مرحله­ای از آن خاتمه‌یافته باشد، امتیاز درنظر گرفته می‌شود.

آیا تاریخ دانش‌آموختگی فرد در امتیاز‌های وی اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

منظور از «سایر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی» در جدول، کدام فعالیت‌ها است؟

مواردی همچون کسب جوایز معتبر بین‌المللی، همکاری با نهادهای ملی و استانی در راستای رشد و پیشرفت کشور و موارد نظیر آن‌ها که به دلیل عمومیت نداشتن، در جدول لحاظ نشده است و امتیاز آن برای متقاضی، با تشخیص کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان تعیین می‌شود.

امتیاز سایر فعالیت­ها (ردیف آخر جدول امتیازدهی شیوه‌نامه) چگونه محاسبه می‌شود؟

متقاضی، فعالیت‌ مورد نظر خود را در قسمت مربوطه در سامانه بارگذاری می‌کند و بنیاد نخبگان استانی پس از بررسی فعالیت و در صورت داشتن شرایط امتیازدهی، موارد را به بنیاد ملی نخبگان ارجاع می‌دهد. بررسی و تأیید نهایی با کارگروه خواهد بود.

آیا امکان ویرایش اطلاعات پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استان و پیش از طرح پرونده در کارگروه وجود دارد؟

امکان ویرایش اطلاعات، پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استانی وجود ندارد.

بررسی پرونده و انتخاب برگزیدگان به چه صورتی انجام می‌شود؟

بنیادهای نخبگان استانی، اطلاعات بارگذاری‌شده از سوی متقاضیان را بررسی و راستی‌آزمایی می‌کنند و سپس افراد مشمول، بر اساس شیوه­نامه در کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان مورد ارزیابی قرار می­گیرند و در صورت تایید در کارگروه، از طریق سامانه اطلاعاتی سینا به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود.

نواقص پرونده ­ها چگونه به متقاضیان اطلاع داده می ­شود و متقاضیان باید چه اقداماتی برای رفع نقص آنها انجام دهند؟

در زمان بررسی، نواقص پرونده از طریق کارپوشة متقاضی در سامانه اطلاعاتی سینا به وی اطلاع‌رسانی می‌شود و لازم است متقاضی در مهلت زمانی مذکور در پیام اعلام نقص، برای رفع نقص مربوطه اقدام و پرونده خود را برای بررسی مجدد با انتخاب بخش «تکمیل و ارسال اطلاعات» به بنیاد ملی نخبگان ارسال نماید؛ در غیر این صورت، پس از پایان مهلت تعیین‌شده چنانچه نقص پرونده اساسی باشد، درخواست متقاضی مختوم و در صورتی که نقص غیراساسی باشد، امتیاز موارد رفع نقص نشده لحاظ نخواهد شد.

پس از برگزیدگی در کارگروه، ادامه فرایند تا اعطای تسهیلات شیوه­نامه بر چه اساس خواهد بود؟

در صورت تأیید پیشنهاده پژوهشی توسط داور، تعیین ناظر علمی طرح توسط معاونت سرآمدان و نخبگان و همچنین تایید کلیه مدارک بارگذاری شده، بنیاد نخبگان استانی تفاهم‌نامه‌ای را با مؤسسة پذیرنده و نهاد حامی برای اجرای این شیوه‌نامه در خصوص حمایت از پژوهشگر منعقد می‌کند.

آیا همه متقاضیانی که حد نصاب مذکور در شیوه‌نامه را کسب می‌کنند، مشمول تسهیلات این طرح می‌شوند؟

خیر؛ تسهیلات این شیوه­نامه صرفا مشمول افرادی است که پس از برگزیدگی در کارگروه و طی سایر مراحل، به مرحله انعقاد تفاهم­نامه رسیده باشند.

اگر متقاضی عضو بنیاد ملی نخبگان باشد، برای بهره ­مندی از تسهیلات این شیوه­نامه نیاز به ارسال درخواست دارد؟ و یا افرادی که مشمول این شیوه ­نامه شده ­اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می­شوند؟

بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد؛ بلکه به عنوان نهادی حاکمیتی در زمینة سیاست‌گذاری برای شناسایی و توانمندسازی مستعدان و به‌کارگیری و الگوسازی نخبگان در جامعه و زمینه‌سازی برای جذب و اثرگذاری آنان فعالیت می‌کند. بنابراین اصالتاً هیچ دانشجویی/ دانش‌آموخته‌ای عضو بنیاد ملی نخبگان نیست و متقاضیان بر اساس مقررات و معیارهای بنیاد ملی نخبگان، برگزیده و مشمول پشتیبانی‌های آن خواهند شد.

آیا بنیاد ملی نخبگان برای افرادی که از تسهیلات این شیوه­نامه بهره‌مند شده‌اند، گواهی بهره‌مندی از تسهیلات صادر می‌کند؟

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است. تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به واسطه سوابق فعالیت­های هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و سایر فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می­شود. از این‌رو برگزیدگی در بنیاد ملی نخبگان افتخار جدیدی محسوب نمی­ شود که لازم باشد برای آن گواهی یا معرفی نامه به برگزیدگان اعطا گردد و برگزیدگان صرفاً از تسهیلات مربوط به این شیوه­نامه بهره ­مند خواهند شد. در مورد برگزیدگان طرح شهید دکتر چمران، در صورت اتمام دوره پسادکتری در یک مؤسسه علمی مطابق با ضوابط مؤسسه، گواهی برای برگزیده از طرف مؤسسه میزبان صادر می‌شود.

مشمولان طرح شهید دکتر چمران چگونه می‌توانند از تسهیلات مندرج در بندهای «ج» تا «ز» ماده 3 شیوه‌نامه بهره‌مند شوند؟

پس از انعقاد تفاهم­نامه و شروع به دوره، پژوهشگر می‌تواند به منظور بهره­مندی از سایر تسهیلات مندرج در شیوه ­نامه درخواست‌ خود را از طریق سامانه اطلاعاتی سینا ارسال ‌کند تا در صورت تأیید بنیاد ملی نخبگان، تسهیلات به وی پرداخت شود.

آیا امکان تمدید دوره پسادکتری و بهره ­مندی از تسهیلات شیوه ­نامه وجود دارد؟

خیر. مطابق تبصره قید شده در تفاهم ­نامه، مدت زمان پشتیبانی از پژوهشگر 12 ماه است که در صورت عدم انجام کامل تعهدات، به منظور تسویه حساب کامل تفاهم ­نامه، صرفا به مدت حداکثر 6 ماه قابل تمدید است.

در طرح شهید دکتر چمران، استاد میزبان، هم زمان چه تعداد پژوهشگر پسادکتری می‌تواند داشته باشد؟

حداکثر یک نفر.

شرایط استاد میزبان انتخابی دوره پسادکتری چیست؟

الف. یکی از اعضای هیئت علمی موسسه علمی پذیرنده باشد.

ب. دارای مرتبه علمی دانشیاری یا استادی باشد.

ج. دارای حسن شهرت پژوهشی باشد.

پژوهشگر چه تعهداتی در قبال بنیاد ملی نخبگان دارد؟

الف. انجام فعالیت­های پژوهشی به صورت تمام وقت در موسسه علمی پذیرنده و زیر نظر استاد میزبان در چارچوب مقررات موسسه علمی پذیرنده بر روی پیشنهاده پژوهشی تایید شده؛

ب. بارگذاری گزارش فعالیت­های انجام شده در خصوص پیشرفت دوره، پس از تأیید «استاد میزبان» و «موسسه علمی پذیرنده» در سامانه اطلاعاتی سینا. ادامة اعطای تسهیلات، منوط به تأیید این گزارش‌ها توسط «ناظر علمی طرح» است.

ج. در صورت انصراف پژوهشگر از دوره پسادکتری، لازم است پژوهشگر این موضوع را در اسرع وقت به موسسه علمی پذیرنده و بنیاد ملی نخبگان استان مربوطه اطلاع دهد تا پرداخت تسهیلات به وی متوقف شود. همچنین پژوهشگر موظف است اضافه پرداخت انجام شده را به بنیاد ملی نخبگان عودت نماید.

د. در پایان دورة پسادکتری، پژوهشگر می­بایست گزارش‌کامل دوره و بروندادهای آن (اعم از کتاب، مقاله، گزارش و امثال آن‌ها) را پس از تأیید استاد میزبان در سامانه اطلاعاتی سینا بارگذاری کند.

 آیا شاغلین امکان ثبت درخواست در خصوص این شیوه ­نامه را دارند؟

پژوهشگر برای بهره‌مندی از تسهیلات این شیوه‌نامه، نباید در طول دورة پسادکتری، هیچ‌گونه اشتغال دیگری (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، پروژه­ای، پژوهشی یا شرکتی با هیچ یک از دستگاه‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی) داشته باشد.

ارائه اطلاعات خلاف واقع، چه پیامدهایی برای متقاضی در پی دارد؟

چنانچه در هر مرحله از بررسی‌ها مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کرده است، علاوه بر محرومیت از تسهیلات این شیوه‌نامه، از سایر تسهیلات و حمایت‌های بنیاد محروم و عدم صداقت وی، به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود و حق پیگیری موضوع به صورت حقوقی نیز برای بنیاد محفوظ خواهد بود.

امکان انصراف از درخواست در هر محله وجود دارد؟

پیش از انعقاد تفاهم­نامه، با اعلام درخواست کتبی از طریق سامانه اطلاعاتی سینا خطاب به معاونت سرآمدان و نخبگان امکان­پذیر است. پس از عقد تفاهم­نامه، مطابق با مفاد و ضوابط مربوطه، در صورت قطع همکاری پژوهشگر پیش از موعد مقرر، پرداخت حق ­الزحمه به وی متوقف شده و پژوهشگر موظف به عودت اضافه­ پرداخت است.

آیا مشمولین نظام وظیفه می­توانند برای این شیوه­نامه درخواست ثبت کنند؟

متقاضیان پس از اتمام دوره سربازی و داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه، قادر به ثبت درخواست در طرح مذکور می­باشند.

آیا برگزیدگان این شیوه­نامه می­توانند به طور همزمان از تسهیلات پسادکتری سایر سازمان­ها به ویژه بنیاد ملی علم ایران نیز استفاده کنند؟

خیر.

چنانچه متقاضی، یک بار درخواست استفاده از تسهیلات را در سامانه بارگذاری کند و مردود اعلام شود، آیا امکان ارسال درخواست مجدد وجود دارد؟

چنانچه متقاضی مردود اعلام شود، در صورت ارتقای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود و همچنین در صورت لزوم اصلاح طرح پیشنهادی ارائه شده، می‌تواند پس از گذشت دست‌کم دو ماه از اعلام نتیجه، درخواست مجدد خود را برای بهره‌مندی از تسهیلات این طرح در سامانه ثبت نماید.

طرح پسادکتری با میزبانی استاد برگزیده جایزه علامه طباطبایی چیست؟

یکی از تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان به اساتید شامخ و برگزیده جایزه علامه ­طباطبایی اعطا می‌کند این است که استاد برگزیده می‌تواند میزبان دانش ­آموختگانی برای گذراندن دوره پسادکتری باشد. برگزیدگان طرح پسادکتری شهید‌چمران می‌توانند از میان اساتید شامخ برنده جایزه علامه ­طباطبایی، استاد میزبان خود را انتخاب نمایند. در صورت موافقت استاد شامخ و معرفی ایشان به بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگر می‌تواند با حمایت کامل از جانب بنیاد دوره پسادکتری خود را شروع کند. در این صورت بنیاد ملی نخبگان، ماهانه حق‌الزحمه‌ای معادل 110 درصد حقوق استادیار پایه یک در سال را به محقق پرداخت می‌کند.

آیا فرد می‌تواند هم‌زمان با ثبت درخواست برای تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)، برای تسهیلات جذب در مؤسسه‌های علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) و تسهیلات جذب در دستگاه ­های اجرایی نیز اقدام کند؟

بله.

آیا برگزیدگان این شیوه ­نامه می­ توانند از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) بهره­مند شوند؟

شناسایی، برگزیدگی و بهره­مندی از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری)، مطابق با شیوه ­نامه مربوطه و بر اساس آخرین مدرک تحصیلی، امتیاز حاصل از فعالیت‌های نخبگانی و تأیید کارگروه تخصصی مربوطه انجام می‌شود. متقاضیان در صورت کسب حداقل امتیاز لازم و احراز سایر شرایط، از مزایای این تسهیل بهره‌مند می‌گردند. 

***

برای دریافت فایل پرسشگان شیوه‌نامه بهره‌مندی‌دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی از تسهیلات‌ دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 170569
کلمات کلیدی
مدیر اردبیل
خبرنگار

مدیر اردبیل