بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

استاد امیر حسین فردی

تاریخ تولد: 5 مهر 1328

تاریخ وفات: 11 اردیبهشت 1388

محل تولد : روستای قره تپه اردبیل

زندگینامه


پنجم مهر ماه سال ۱۳۲۸ در روستای «قره تپه» واقع در دامنه‌­های جنوبی سبلان در شهرستان «نیر» از توابع استان اردبیل چشم به جهان گشود. بخشی از سال‌های کودکی را در زادگاهش گذراند و از دوران طفولیت با حمایت و توصیه‌­های مادر، نزد باسوادان روستا خواندن و نوشتن را آغاز کرد. پدرش نظامی بود و مجبور به انجام مأموریت در شهرهای مختلف. به همین دلیل، امیردر همان سالهای پیش از دبستان به اتفاق خانواده از روستا مهاجرت نمود و مدتی در شهرهای کرمان و دلیجان زندگی کرد. او برای اولین بار، درحالی که دو سال از همکلاسی­هایش بزرگتر بود در شهر دلیجان پا به کلاس درس نهاد.

آخرین مأموریت پدردر شهر تهران بود و او خانواده­ی کوچکش را با خود به تهران آورد و بعد از بازنشستگی، آنها برای همیشه ساکن تهران شدند.«فوتبال» و «رمان» تمام دلخوشی­های امیرحسین نوجوان در آن دوران بود. «کلبه عمو تم»، «بر باد رفته» و چند اثر از بالزاک و داستایوفسکی از اولین آثاری بودند که وی در دوران نوجوانی خواند. سال آخر دبیرستان، مرحوم اکبر رادی معلم انشایش شد. از طریق او با آثار جلال آل­احمد و برخی دیگر ازنویسندگان مطرح معاصر آشنا شد و اولین تشویق­ها برای نویسندگی امیرحسین از جانب او صورت گرفت تا آنجا که در همان سال بر اثر تشویق‌­ها و راهنمایی­‌های استاد، رمانی چهار صد صفحه‌­ای نوشت به نام «زیر دیوار سبلان».

در سال ۱۳۴۸، پدرش از دنیا رفت و او که در اواخر دبیرستان تحصیل می­نمود سرپرست خانواده شد. فقر، پررنگ­ترین خاطره او از آن سالهاست. بعد از دیپلم، بلافاصله به سربازی رفت و دو سال را در شاه آباد غرب (اسلام آباد غرب) گذراند. در آنجا هم فوتبال را کنار نگذاشت و کاپیتان تیم پادگان شد. سربازی که تمام شد، فقر او را به سوی کار کردن سوق داد. در بانک صادرات استخدام شد و سرو سامانی به زندگی مادر و خواهر و برادر کوچکش داد. همان سال‌ها پایش به مسجد محله باز شد و کتابخانه کوچکش را پیدا کرد. روزها در بانک بود و عصرها در کتابخانه مسجد. مطالعات جدی­تر را از همان جا آغاز کرد و با گسترش فعالیت­های فرهنگی مسجد، او در جایگاه هدایت جوانان و نوجوانان علاقمند به کتابخوانی و قصه نویسی قرار گرفت، همانگونه که پیشترها در زمین­های خاکی فوتبال به این جایگاه رسیده بود.

در سال ۱۳۵۶، وقتی که بیشترین سهام بانک صادرات به یک یهودی صهیونیست واگذار شد، او از بانک استعفا داد تا کارگزار و کارمند چنین جریانی نباشد. با از دست دادن شغلش، به صورت تمام وقت به خدمت کتابخانه مسجد و فعالیت فرهنگی­اشکه در آن روزها رنگ و بوی انقلابی گرفته بود، در آمد. حالا دیگر امیرحسین یک انقلابی تمام عیار شده بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در آبان ماه ۱۳۵۸، به «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» پیوست و بخش ادبیات داستانی در حوزه را با همراهی جمعی از نویسندگان و هنرمندان پایه­ گذاری کرد. در همان سالها «سوره بچه­های مسجد» را که مرتبط با ادبیات کودکان و نوجوانان بود، راه اندازی و شش شماره از آن را منتشر کرد.

در شهریورماه سال ۱۳۶۱ به کیهان بچه­ها دعوت شد و به عنوان سردبیر، عهده­دار مسئولیت و هدایت قدیمی­ترین نشریه کودکان و نوجوانان کشور گردید و از آن پس، کیهان بچه­ها تبدیل به عرصه فعالیت هنرمندان شعر و داستان کودک و نوجوان شد. شوراهای داستان، شعر و تصویرگری در تحریریه کیهان بچه­ها تشکیل شد که ماحصل آن نقد و بررسی و انتخاب بهترین آثار ارسالی به دفتر مجله بود. حاصل این کار در طی سالها، معرفی نویسندگان و شاعران بی­شماری به جامعه ادبی کشوربود.

در سال ۱۳۶۸«کیهان علمی» را راه اندازی کرد و با همکاری بزرگانی چون «استاد احمد بیرشک» جایگاه شایسته­ای برای نشریه به عنوان اولین مجله علمی کودکان و نوجوانان ایجاد کرد. این مجله پس از پنج سال فعالیت، به دلیل مشکلات مالی موسسه کیهان تعطیل شد.

در دهه ۶۰ جلسات داستان ­نویسی «مسجد جوادالائمه» را هر هفته به طور منظم در کتابخانه مسجد، تشکیل داد که همین جلسات منشأ رشد و پرورش نویسندگان بسیاری گردید. در این جلسات که به صورت کارگاهی اداره می­‌گردید، رمان‌های بزرگ جهان و داستانهای نوشته شده اعضا خوانده می­شد و مورد بحث و نقد قرار می­‌گرفت. در سال ۱۳۷۵، پس از سالها استمرار جلسات و تربیت شاگردانی چند، او با راه اندازی «جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی­پور» با همکاری دوستان و شاگردان دیروز که حالا با عنوان «شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه» فعالیت می‌کردند، جنبه گسترده­تری به فعالیت­های ادبی مسجد داد.

امیرحسین فردی در سال ۱۳۷۷، در تشکیل «انجمن نویسندگان کودک ونوجوان» و در سال ۱۳۷۸ در تشکیل «انجمن قلم ایران» حضور موثر داشت. در سال ۱۳۸۱ به مناسبت بیستمین سال سردبیری­اش در کیهان بچه­ها، مراسم بزرگداشتی با عنوان «بیست سال عاشقی» برگزار شد و در همان سال برای حضور مجدد در «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» از او دعوت به عمل آمد. بدین ترتیب وی بعد از بیست سال جدایی از حوزه، با عنوان «مدیر کارگاه قصه و رمان» به خانه هنر انقلاب بازگشت و در سمت جدیدش تلاش گسترده­ای برای رونق دادن به «ادبیات انقلاب اسلامی» آغاز نمود که در ادامه منجربه شکل­گیری «جشنواره داستان انقلاب اسلامی» شد.

در شهریورماه سال ۱۳۸۹ به «مدیریت دفتر آفرینش­های ادبی حوزه هنری» منصوب گردید و تا پایان عمر همزمان با مدیرمسئولی کیهان بچه­ها؛ در این نهاد انقلابی مشغول خدمت به ادبیات انقلاب اسلامی بود.

در سال ۱۳۸۷ با توجه به سوابق ارزنده­اش در عرصه­های ادبی موفق به دریافت «نشان درجه یک هنری» از وزارت ارشاد گردید و در سال ۱۳۹۱ در اولین «جشنواره پیش­نگاران مطبوعات» از وی به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه مطبوعات، تقدیر به عمل آمد.

امیرحسین فردی بیشترین زمان عمر گرانقدرش را به تربیت شاگردانی پرداخت که امروزه هر یک سکاندار گوشه­ای از فرهنگ و هنر و ادبیات این مرز و بوم هستند و بدین علت کمتر به نوشتن و انتشار اثر پرداخت. با این وجود رمان­ها و کتاب­های ارزشمندی همچون «آشیانه در مه»، «سیاه چمن»، «اسماعیل»، «گرگ سالی» و از استاد به جا مانده که با ارائه قلمی پرتوان، نثری لطیف و پرمحتوا، نام وی را به عنوان «امیر ادبیات انقلاب» جاودان نموده است.

سرانجام در غروب روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، قلب مهربان استاد امیرحسین فردی پس از سال­ها کار و فعالیت خستگی ناپذیر برای رشد و تعالی هنر و ادبیات متعهد و ارزشی؛ به ناگاه از کار ایستاد و روح بی­قرارش، به دیدار یاران شهیدش شتافت.

گزارش مختصری از مراسم تکریم


خیر مقدم دکتر گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر صادقی در ابتدای این همایش با ادای احترام به روح امام و جانشین ایشان مقام معظم رهبری و اطهار تشکر از همه کسانی که در این مراسم نکوداشت شرکت کرده اند. از بطور خاص از تلاش های بنیاد نخبگان استان اردبیل و همچنین حامیان این همایش از جمله حوزة هنری استان، مرکز پژوهش فرهنگی آذربایجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی استان و همچنین سایر مشارکت کنندگان به دلیل برگزاری این نکوداشت سپاس گذاری نمود و افزودند که ای کاش استاد امیرحسین فردی امروز در قید حیات بودند و در این مراسم نکوداشت حضور می داشتند.
دکتر صادقی اظهار داشتند که استاد امیر حسین فردی روستازاده بود و به دلیل شغل پدر از جایی به جای دیگر می رفت و در دام مدرک گرایی گیر نکرد و به دنبال پژوهش و نویسندگی رفت تا جایی که از مقام معظم رهبری عنوان امیر داستان انقلاب را دریافت کرد.

دکتر حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل

عرض سلام و ادب دارم خدمت شما حضار محترم، مهمانان گران قدر فرهیختگان گرامی، و بویژه استادان گرانقدری که از تهران و استان مهمان این مراسم هستند. و از اقایان دکتر مومنی، دکتر سرهنگی ، دکتر ناصری و دکتر شاهرضایی به خاطر اجابت دعوت بنیاد نخبگان و شرکت در این مراسم صمیمانه سپاسگزارم و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای علم و دانش کشور و آرزوی طول عمر با عزت و پربرکت برای مقام معظم رهبری از خداوند متعال دارم.
توسعه و ترویج فرهنگ تکریم باعث افزایش اثرگذاری علمی و فرهنگی نخبگان جامعه، شناسایی رموز موفقیت آنان، زمینه‌سازی حضور هرچه بیشتر این افراد در جامعه به منظور اثرگذاری بیشتر، معرفی مفاخر علمی در سطوح ملی و منطقه ای و در نهایت الگوسازی شیوه زندگی علمی و فرهنگی این افراد است. با این تفکر بنیادی و بر اساس تأکیدات سند راهبردی کشور در امور نخبگان تکریم از نخبگان و مفاخر علمی کشور، نخبه شناسی، نخبه پروری، نخبه گماری از اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان است.
بر اساس اهداف عالیه فوق بنیاد نخبگان استان اردبیل با همکاری استانداری، حوزه هنری استان، دانشگاه محقق اردبیلی شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان نیر ، اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی استان همایش زنده یاد استاد امیر حسین فردی، هنرمند و نویسنده برجسته ملی در حوزه شاگردپروری و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی را در برنامه های امسال خود قرار داد تا بخشی از خدمات این استاد فرهیخته را در حوزه ادبیات دوران انقلاب و انتقال این فرهنگ به جامعه و نسل جوان داخل استان را ایفا نماید.
خداوند در قرآن کریم داستان انبیاء را به عنوان بزرگان دین و علم و تقوا بیان می کند و الگوهای بزرگ را با هدف الهام بخشی و ایجاد روحیه الگوگرایی از انسان های صالح و عالم معرفی می کند. استادان و فرهیختگان برجسته بزرگترین سرمایه های یک ملت هستند که می توانند در توسعه پایدار و فرهنگی جامعه نقش داشته باشند. همچنین می توان تاثیر این افراد را در تربیت نسل های موفق و اثرگذار مشاهده کرد. تاثیر فرهیختگان جامعه بر یک نفر یا افراد معدود نیست بلکه بر قشر عظیمی از جامعه اثر ماندگار دارند، یکی از رسالت های بنیاد ملی نخبگان، تکریم بزرگان و مفاخر در زمینه های مختلف است، این امر از دوجهت اهمیت دارد، اول اینکه چنین همایش هایی زمینه آشنایی نسل آتی جامعه بویژه مستعدان برتر و نسل جوان را با بزرگان علم و فرهنگ فراهم می کند. افرادی که پتانسیل استعداد برتر شدن را دارند برای اینکه به جرگه ی فرهیختگان بپیوندند نیاز به مسیر درست و الگوگرایی دارند که معرفی این الگوها از رسالت های بنیاد ملی نخبگان است. دومین اهمیت همایش تکریم این است که نفس تکریم و تقدیر از افرادی که سال ها برای اعتلای جامعه زحمت کشیده اند مقدس است که باید در تمام اقشار جامعه مورد توجه قرار گیرد.
بی تردید هویت هر کشور مدیون مشاهیر ،عالمان و بزرگان آن است و استان عزیز ما در خطه سبلان سرافراز، مهد سرآمدان و فرهیختگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. فرهنگ و تمدن این سرزمین بی تردید مدیون بزرگ مردانی همچون استاد امیر حسین فردی است که با آموزش، شاگردپروری و قلم توانایی شان به تربیت نسل جوان کشور اهتمام ورزیده اند. بنابراین وظیفه ماست که با تکریم و تجلیل از تلاش های مجددانه بزرگان علم و فرهنگ سرزمین مان، اندکی دین مان را ادا نموده و آنان را چون چراغی برافروخته برای طی طریق مستعدان برتر و نسل جوان جامعه قرار دهیم.
به عقیده بنده فعالیت های استاد امیر حسین فردی در عرصه ادبی دوران انقلاب را می توان در سه بخش دسته بندی نمود. در بخش اول ایشان به عنوان پایه گذار بخش ادبیات داستانیدر حوزه اندیشه و هنر انقلاب اسلامی به شمار می آیند که زمینه فعالیت هنرمندان شعر و داستان را در این حوزه فراهم آورده اند. در بخش دوم ایشان با تشکیل جلسات داستان نویسی از بنیان گذران هسته های جوانان هنرمند انقلاب اسلامی بودند که منشاء رشد و پرورش نویسندگان بسیاری گردیدند و با راه انداری جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی پور، موجب گسترده شدن فعالیت های ادبی در زمینه هنر و اندیشه انقلاب اسلامی شدند. و در بخش سوم ایشان را می توان به عنوان پایه گذار ترین فرد در تشکیل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن قلم ایران و شکل گیری جشنواره داستان انقلاب اسلامی برای رونق دادن به فعالیت های ادبیات انقلاب اسلامی دانست. این شاخصه های ویژه را جز در شخصیت های نخبه همچون امیرحسین فردی به ندرت می توان برای افراد جامعه برشمرد.
بنا به گفته اکثر چهره های سرشناس صاحبان ادب و فرهنگ، خلاقیت و خستگی ناپذیری استاد امیر حسین فردی در مدیریت فعالیت های ادبی انقلاب اسلامی از یک طرف و داشتن زبانی روشن، گویا و دلنشین در نوشتن کتابهایشان از طرف دیگر موجب فصاحت و بلاغت شیوایی در آثارش شده است. این خصوصیات باعث شده که ایشان بعنوان یکی از سرآمدان تاثیرگذار در فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی شناخته شده، بطوری که یکی از آثار استاد یعنی رمان گرگ سالی بعنوان کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده و همچنین در سال ۱۳۸۷ با توجه به سوابق ارزنده اش در عرصه های ادبی موفق به دریافت «نشان درجه یک هنری» از وزارت ارشاد گردیده است.
حس انسان دوستی استاد امیر حسین فردی، رفتار، کردار و اخلاق وی برای ما همیشه آموزنده است به طوری که بیشترین زمان عمر گرانقدرش را به تربیت شاگردانی پرداخت که امروزه هر یک سکاندار گوشه ای از فرهنگ و هنر و ادبیات این مرز و بوم هستند و بدین علت کمتر به نوشتن و انتشار اثر پرداخت. با این وجود رمان ها و کتاب های ارزشمندی همچون «آشیانه در مه»، «سیاه چمن»، «اسماعیل»، «گرگ سالی» و… از استاد به جا مانده که با ارائه قلمی پرتوان، نثری لطیف و پرمحتوا، نام وی را به عنوان «امیر ادبیات انقلاب» جاودان نموده است. در پایان بر خود لازم می دانم از معاونت فرهنگی بنیاد ملی نخبگان، نماینده محترم ولی فقیه در استان حضرت آیت اله عاملی ، ریاست محترم دانشگاه محقق اردبیلی، بویژه همکاران حوزه ریاست و دانشکده علوم انسانی و گروه ادبیات و مرکز پژوهشی فرهنگی آذربایجان دانشگاه، اداره کل فرهنگ ارشاد و اسلامی، شورای فرهنگ عمومی استان، استانداری اردبیل، حوزه هنری استان، فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر نیر، روسای محترم دانشگاههای استان، اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی استان و کانون پرورش و فکری کودک و نوجوانان و بنیاد حفظ و آثار ارزش های دفاع مقدس و مدیران دستگاههایی اجرایی و سایر ارگانها و نهادهای و اهالی روستای قره تپه که ما را در برگزاری این همایش به هر نحوی یاری نمودند کمال تشکر و سپاسگزاری را داشته باشم.

دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده علوم انسانی

دکتر ابراهیم پور پس از خیرمقدم به میهمانان اظهار داشتند که این مایة افتخار است که امروز در این نکوداشت با هم نشسته ایم تا از فردی که سی سال کودکی ما را زندگی کرد فردی که همیشه سه شنبه ها منتظرش بودیم و امروز هم سه شنبه است، تکریم نماییم. دکتر ابراهیم پور گفت: امروز دانشکده ادبیات چهارمین نکوداشتی است که در آن مشارکت می کند و در راستای انجام رسالت اجتماعی خود جهت الگوسازی از این اساتید در بین جوانان تلاش می کند. ایشان افزودند: مقرر شده است که در حوزه ادبیات داستانی عاشورایی اقداماتی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی شروع گردد. کارهایی که در دانشکده انجام می شود سوق دادن پایان نامه ها به سمت ادبیات ملی است و این فرصتی است که ما مطالعات رساله ها و پایان نامه ها را به این حوزه سوق دهیم و این کار را برای استاد امیرحسین فردی نیز انجام خواهیم داد.

استاد مرتضی سرهنگی از بنیانگذاران حوزه ادبیات پایداری انقلاب و دوستان استاد فردی

استاد سرهنگی در این مراسم در بیان ابعاد فکری و شخصیتی استاد فردی اظهار داشتند که: آشنایی ما با آقای فردی از سال 58 بود ماها دو جور عمر می کنیم یک عمر ظاهری و یک عمر باطنی. ماها دو جور معلم داریم یک معلمان مدرسه و بعد کتاب هایی هستند که ما می خوانیم من در وجود آقای فردی این دو تا را یکی می-دیدم هم خودشان معلم بودند و هم کتاب هایشان.
ایشان شجاعت یاد دادن داشت که خیلی از ما دانش خود را پنهان می کنیم و این شجاعت قابل تحسین است. ایشان بی دریغ یاد می داد و به همین خاطر است که الان امیرحسین فردی های زیادی در بین شاگردان ایشان مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام حسنی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی

جناب آقای حسنی با بیان خیرمقدم به میهمانان ملی، مسئولین و شرکت کنندگان در این همایش اظهار داشتند که اینجانب به رسم ادب و به دلیل برگزاری این نکوداشت در دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین شخصیت بالایی استاد فردی که قلم خودش را وقف انقلاب و کشورش کرده و مورد تشویق رهبری بوده وظیفه خود دانستم تا به نوبه خود از بنیاد نخبگان استان اردبیل و کلیه کسانی که برای این نکوداشت زحمت کشیده-اند تقدیر و تشکر کنم و از خداوند می خواهم که کمک کند ما هم در راه انقلاب و رهبری و شهیدان قدم برداریم.

حجت الاسلام مقدسی امام جمعه شهرستان نیر

جناب آقای مقدسی در بیان شخصیت استاد فردی اظهار داشت که کسی باید امیر حسین فردی را معرفی کند که حداقل همسطح با ایشان باشد. ایشان ادامه دادند که مقام معظم رهبری در بیان ابعاد شخصیتی فردی چه زیبا فرمودند که ایشان (استاد امیر حسین فردی) برای نسل آینده اسوه و الگو می باشند.
ایشان در بیان بعد دیگری از شخصیت استاد فردی گفتند که نعمت مربی و معلم و پرورش دهنده را خداوند به رخمان می کشد و توجه ما را به نکته عظیم تعلیم و تربیت دعوت می کند. مرحوم فردی یک چنین فردی است و در جامعه تأثیر گذار بوده این عزیزان الگو هستند اما ای کاش تا زنده هستند به سراغشان برویم و برای نسل موجود معرفی کنیم تا این الگو برای جوانان قابل دسترس باشد. مرحوم فردی الگو بود و الگو هست ولی در دسترس جوانان نیست تنها آثار محدودی از ایشان در دسترس ما می باشد الگو باید در دسترس باشد. ایشان به تشکر از برگزارکنندگان این همایش به بعد دیگر شخصیتی استاد پرداختند و به پشتکار و نظم ایشان اشاره نمودند و افزودند این فرد روستایی لحظه به لحظه عمر خود را استفاده کرده است پس ما هم باید از ایشان الگو بگیریم و به کار ببندیم.

استاد محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری کشور

استاد مومنی شریف با بیان اینکه حتما فقدان استاد ارجمند برای خانواده صمیمی ایشان بسیار سخت می باشد اظهار داشتند که جا دارد از پروفسور شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان که از دانشمندان برجسته کشور هستند و همکاران ایشان و همه عزیزانی که نسبت به نکوداشت بزرگان کشور و استانشان اهتمام می ورزند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.
ایشان در بیان ابعاد شخصیتی استاد فردی اظهار داشتند که آقای فردی متواضع بودند و علاقه ای به شناخته شدن نداشتند. ما سال ها در کنار آقای فردی بودیم و نزدیک 25سال با ایشان بودیم پیام رهبری در مورد ایشان کامل و بدون اغراق بود ایشان فردی سخت کوش و مومن بود تلاش ایشان برای ایجاد هسته های جوان در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی بسیار با ارزش بود. ایشان جمعاً سه بار با رهبری دیدار داشتند و پیام رهبری نشان دهنده توجه و قدر شناسی ایشان نسبت به بزرگان این کشور می باشد. اقای فردی یک نویسنده بزرگ و صاحب سبک بودند عناصر داستان شناسی را می شناختند نگاهی که به طبیعت و عناصر طبیعت داشتند نگاهی خدامحور و عارفانه بود و این در آثار ایشان کاملاً مشهود است.
دکتر مومنی شریف افزودند: استاد فردی روشن فکر و مردمی بودند در میان مردم زندگی می کرد تا آخر عمرشان در جنوب شهر تهران زندگی کرد و مایل نبود از مردم و مسجد خودشان جدا شود. ایشان یک روشنفکر مسئول بود ایشان از وسائل نقلیه عمومی استفاده می کرد چون مایل بود در میان مردم باشد. به نماز اول وقت و جماعت اهتمام داشتند. آدم مؤدب و خودساخته بودند به همه حرکات و رفتار خود تسلط داشتند و در مقابل حوادث و دشواری ها دچار اشتباه نمی شدند. آقای فردی کم نوشتند چون بیشتر داشتند دیگران را تربیت می کردند. رئیس حوزة هنری کشور اظهار داشتند که بعد از دادن کتاب اسماعیل به رهبری مقام معظم رهبری از ایشان تشکر ویژه ای کردند بعد از شنیدن خبر تشکر رهبری چند لحظه ای تلفن را قطع کردند و سجده شکر به جا آوردند. ایشان به ایران به دین و به مذهب شیعه تعصب خاصی داشتند به انقلاب اسلامی و رهبری تعصب داشتند. ایشان بعد از حوادث 88 با رهبری تماس داشتند و گفتند که روی من به عنوان یک سرباز حساب کنید تا جایی که روی تخت بیمارستان هم به کارشان می رسیدند ایشان آدم قانع و امیدواری بودند با کمترین امکانات کارهای مهمی انجام می دادند. ایشان مربی بودند ایشان فوتبالیست و ورزشکار بودند در آنجا هم مربی بودند و با نظم خودشان اداره می کردند.
دکتر مؤمنی در ادامه افزودند: ما سبکی که الان تأکید داریم در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی آقای فردی بنیانگذار این سبک می باشد. اقای فردی دایره دوستان فراوانی داشت با اینکه ایشان تعصب زیادی داشت از طیف های مختلفی دوست داشت اما اگر کار به جاهایی می کشید آقای فردی سریع اعلام موضع می کرد. واژه بچه های مسجد را ایشان اولین بار جا انداختند ایشان به اسم اعتقاد داشتند و معتقد بودند ادبیات انقلاب اسلامی باید از مسجد برخاسته و در مسجد ادامه پیدا کند. شخصیت انسانی آقای فردی خیلی بالاتر از آثار ایشان می باشد.

دکتر محمد ناصری رئیس انتشارات رشد آموزش و پرورش و از شاگردان استاد فردی

دکتر ناصری در خصوص یکی از شاخص ترین ابعاد شخصیتی استاد فردی یعنی "شاگردپروری" ایشان سخن گفتند. ایشان یکی از مهمترین یادگاری های آقای فردی را فعالیت های ایشان در مسجد جواد الائمه و تربیت شاگردانی در حوزه های علمی و فرهنگی و ادبی و ورزشی دانستند. دکتر ناصری با توجه به پاسخگویی مدل تربیتی استاد فردی در مساجد و کشور ما، طیف علاقه مندان به این مدل تربیتی را خارج از سلایق و گرایش ها مختلف سیاسی دانستند و اظهار داشتند جنس معلمی ایشان از جنس معلمی رسمی نبود. دکتر ناصری در ادامه اظهار کردند: آقای فردی که در سال 54 وارد مسجد جوادالائمه شد 448-امین عضو کتابخانه بود و به محض ورود ایشان کتابخانه رونق می گیرد. بعد از سربازی رفتن و کارمند بانک صادرات شدن بعد از آقای فردی در ظرف دو سال یک کتابخانه با امکانات و کتاب های به روز در نزدیک مسجد ساخته می شود که آقای فردی در آن داستان خوانی می کرد با هدایت آقای فردی و دیگر بزرگان کسی نبود که به مسجد بیاید و جذب آن نشود. مدل قصه خوانی استاد فردی این بود که قصه خوانی بهانه ای بود برای حرف زدن با بچه ها و شناسایی بچه های مستعد. استاد فردی برای دویست نفر قصه می خواند و بعد در میان بچه ها برگه توزیع می کرد برای نوشتن نظرات در مورد قصه و بعد برگه ها را می خواند و سه یا چهار نفر از بچه ها را بلند می کرد و تشویق می-نمود تا نظرات خود را ارائه دهند و این گونه یاد داد که بعد از شنیدن چیزی تفکر بکنند و سپس نظر بدهند. بعد از مدتی استاد فردی اعلام کرد کسانی که می خواهند قصه بنویسند خود را معرفی کنند. این داستان برای تابستان 58 است و در سال 59 اولین کتاب قصه بچه های مسجد نوشته شد و این بچه های مسجد گسترش یافت و به اقصی نقاط کشور رسید. استاد فردی در سال 61 تعدادی که به عنوان قصه نویس شناخته شده بودند را در پشت بام مسجد در انباری که دارای کتاب های داستان بسیار فراوانی بود جمع می کرد. در زمان جنگ هم این جلسات حتی با استاد فردی و دو نفر ادامه پیدا می کرد این جلسات بدون وقفه 20 سال ادامه داشت.
دکتر ناصری در پایان سخنان خود به ارائه پیشنهادی پرداختند که فضای دانشگاهی از این مدل آموزشی و تربیتی استفاده کند. ایشان در پایان اظهار داشتند که استاد فردی در چیزهایی منحصر به فرد بود اگر این الگو که یک الگوی بومی و مسجدی است تبیین شود فاصله های موجود در جامعه الان ما برطرف می شوند.

دکتر محسن شاه رضایی مدیر دفتر تکریم و الگوسازی از نخبگان بنیاد ملی نخبگان

دکتر شاهرضایی سخنان خود را چنین شروع کردند که جلسه ذکر فردی اصلاً خسته کننده نیست استاد فردی فرد نبود امت بود گاهی یک فرد رسالت یک امت را دارد فردی اینگونه بود. ما در بنیاد نخبگان استعداد برتر را می شناسیم جذب می کنیم و پرورش می دهیم فردی خود به عنوان بنیاد نخبگان بود. فردی مربی بود در مسجدی در جنوب شهر که این یک کلید واژه است. او می توانست به شمال شهر برود. ایشان به ما یاد داده بود بخوانید و بنویسید و پاره کنید اول باید بخوانیم و بعد باید بنویسیم و بعد تعلق نگیریم و پاره کنیم.
دکتر شاهرضایی پس از قرائت متن ارج نامه معاونت محترم ریاست جمهوری به ارائه پیشنهادی در خصوص درج فراخوان برای شاگردان آقای فردی جهت گردآوری یادنامه هایی برای سالروز وفات ایشان و همچنین آماده سازی و ارائه آن به جامعه پرداختند.

آقای جواد زنجانی فرماندار اردبیل

آقای زنجانی پس از تشکر از خانواده این بزرگوار اظهار داشتند که ادبیات انقلابی حلقه گمشده تعلیم و تربیت امروز است. متاسفانه امروز فضای مجازی فضای مخاطبی جدیدی شده و جوانان ما از اصالت و فرهنگ بی بهره نباشند کم بهره اند و بنابراین باید مهندسی فرهنگی جدیدی در کشور انجام گیرد و باید روش انتقال فرهنگ توسط رمان وداستان صورت گیرد. آقای فردی به عنوان یکی از بنیانگذاران سبک داستان انقلاب نقش بی بدیلی در این خصوص ارائه نمودند و انشاالله بایستی برنامه ریزی ها چنان باشد که از این عزیزان در زمان حیاتشان تقدیر و تشکر نماییم.

آقای ناصر اسحاقی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل

جناب آقای دکتر اسحاقی نیز در این مراسم از تلاش های بنیاد نخبگان استان در راستای معرفی نخبگان و سرآمدان استان به جامعه جوانان و الگوسازی از این بزرگان تشکر و قدردانی نمودند و با اشاره به وجود مفاخر بسیار در این استان خواستار برگزاری همایش هایی این چنین برای اساتید در قید حیات شدند.

سرکار خانم دری نماینده رئیس انجمن زبان و ادب فارسی

خانم دری پس از نثار سلام و سپاس بر بزرگمردان و بزرگ همتان و آرزوی توفیق و سلامتی برای اهالی قلم و دلسوزان فرهنگی این سرزمین اطهار داشتند که: انجمن زبان وادبیات فارسی دو دوره حیات قبل و بعد انقلاب دارد. انجمن در سال 51 اعلام موجودیت می کند اهداف ایجاد تحکیم و وحدت بین بزرگان ادبیات فارسی بزرگداشت بزرگان ادبیات فارسی. حاصل فعالیت قبل از انقلاب تدوین مجموع مقالات در مورد بزرگانی که در قید حیات بودند. از جمله همایی نامه، جشن نامه، یاد نامه ادیب نیشابوری و انتشار حدود 12 جلد کتاب در حوزه ادبیات و زبان فارسی است. دوره دوم در سال83 آغاز شده است و در دوره جدید کار انجمن گسترش پیدا کرده است و وارد مرحله جهانی شده است. برگزاری حداقل 12 همایش بین المللی در شهر های گوناگون راه اندازی شعبه های مختلف انجمن در مراکز استان ها و شهرستان ها.. شناختن استعدادها برای اعتلای کشور در زمینه افرینش های ادبی و هنری می باشد و به همین دلیل انجمن همکاری خود را با بنیاد نخبگان آغاز کرده است.

تصاویر


 

لینک های مربوطه


برای مشاهده پوستر مراسم تکریم اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده هنرنامه از استاد امیر حسین فردی اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده طواف شمع از استاد امیر حسین فردی اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده مستند فیلم تجلیل از استاد امیر حسین فردی اینجا کلیک بفرمایید.

برای مشاهده بروشور ویژه استاد امیر حسین فردی صفحۀ 1 اینجا  و صفحۀ 2 اینجا کلیک نمایید.

 

  • 1403/01/15 - 13:03
  • - تعداد بازدید: 240
  • - تعداد بازدیدکننده: 240
  • زمان مطالعه : 17 دقیقه

پرسش و پاسخی برای مشمولان بهره‌مندی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری بنیاد ملی نخبگان/ رفع ابهامات احتمالی

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور شفاف‌سازی و برطرف کردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوه‌نامه بهره‌مندی‌ دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی‌ از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) برخی از پرسش‌های متداول و پاسخ آنها ارائه می‌شود.


نخبه کیست؟

واژة نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می‌شود که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و همچنین فعالیت‌های وی بر پایة هوش، خلاقیت، انگیزه و توانمندی‌های ذاتی از یک‌سو و خبرگی، تخصص و توانمندی‌های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت‌بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

صاحب استعداد برتر (مستعد برتر) کیست؟

فردی‌که مستعد نخبگی است لیکن هنوز به شرایط آن دست ‌نیافته و دستیابی به آن، مستلزم فرایند هدایت و توانمند‌سازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است.

آیا افرادی که مشمول طرح شهید دکتر چمران شده‌اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شوند؟

خیر؛ بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و هر یک از تسهیلات، صرفاً به دلیل احراز شرایط بهره‌مندی از هر پشتیبانی، به برگزیده اعطا می‌شود.

امکان دسترسی به شیوه ­نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دورة پسادکتری وجود دارد؟

متقاضیان می­توانند با مراجعه به سایت https://bmn.ir/ بخش «میز خدمت-اجتماع دانش ­آموختگان برتر-تسهیلات دوره پسادکتری»، شیوه ­نامه بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را دریافت نمایند. متقاضیان می­بایست پیش از ثبت درخواست، شیوه ­نامه مذکور را مطالعه نمایند.

اولین گام برای درخواست تسهیلات این شیوه‌نامه چیست؟

متقاضیان می­بایست در گام نخست، شیوه ­نامه «بهره ­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)» را مورد مطالعه قرار داده و پس از ثبت کلیه مدارک در پایگاه اطلاعاتی سینا به نشانی http://sina.bmn.ir، درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات شیوه ­نامه مورد اشاره در  همان پایگاه اطلاعاتی ثبت کنند. متقاضیان در صورت هرگونه سوال در خصوص فرایند ثبت درخواست در سامانه و یا شیوه­نامه مذکور می ­توانند با تلفن 09601 تماس بگیرند.

هدف شیوه‌نامة شناسایی بهره­ مندی دانش ­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) چیست؟

این شیوه ­نامه با هدف ارتقای توانایی‌های پژوهشی، فناورانه و آموزشی دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در فاصلة زمانی پس از دانش‌آموختگی تا اشتغال تدوین شده‌ است.

تقاضامحور بودن و یا اولویت‌محور بودن یک طرح برای استفاده پژوهشگر از تسهیلات پسادکتری بنیاد ملی نخبگان، چگونه تعیین می‌شود؟

«طرح تقاضا محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که با تقاضای یکی از نهادهای دولتی یا غیر دولتی (اعم از مراکز صنعتی و امثال آن‌ها) انجام می­ گیرد و یک نهاد حامی در قالب قرارداد یا تفاهم‌نامه بین مؤسسه پذیرنده/ بنیاد ملی نخبگان/ نهاد حامی حداقل 50 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3 شیوه ­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) را تأمین می­کند، گفته می­ شود.

«طرح اولویت محور» به‌جای هر یک از طرح‌های پژوهشی که بر اساس اولویت‌های پژوهشی مذکور در اسناد رسمی علم و فناوری کشور انجام می­شود و نهاد حامی یا موسسه پذیرنده حداقل در تأمین 20 درصد هزینه­ های بندهای «ب» و «و» مادة 3  شیوه­نامه بهره­مندی دانش­آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) مشارکت می­نماید.

دانش‌آموختگان‌کدام مقاطع تحصیلی می‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات این شیوه‌نامه باشند؟

هر یک از دانش‌آموختگان دوره‌های تحصیلی دکتری تخصصی یا تخصص یا فوق‌تخصص (رشته‌های پزشکی) مؤسسه‌های علمی می‌توانند با مراجعه به سامانه اطلاعاتی سینا درخواست خود را ثبت کنند.

مدارک دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور، در چه صورت مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان خواهد بود؟

مدارک دوره‌های تحصیلی خارج از کشور باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) ارزشیابی و تأیید شده باشد.

آیا برای دوره‌های تحصیلی که به‌صورت پژوهش‌محور طی شده‌اند، امتیاز حاصل از میانگین کل (معدل) دانش‌آموختگی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر.

چرا برای کسب رتبة برتر آزمونهای ورودی به مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی، امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

با توجه به تنوع و تکثر رشته‌های آزمون‌ کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و این موضوع که بسیاری از دانشجویان برجسته، از محل ظرفیت استعدادهای درخشان و بدون کنکور وارد این مقاطع می‌شوند، رتبة افراد در این آزمون‌ها، شاخص دقیقی برای شناسایی استعدادهای برتر تحصیلی نیست. از سوی دیگر، رتبة افراد در المپیادهای دانشجویی، در جدول امتیازات حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه لحاظ شده است تا چنانچه فردی به‌صورت داوطلبانه (حتی در صورتی که از طریق استعدادهای درخشان و بدون آزمون می‌توانست وارد مقطع کارشناسی ارشد شود) وارد یک رقابت علمی دانشجویی شده و رتبة برتر کسب کرده باشد، تلاش وی در نظر گرفته شود.

منظور از رتبه‌های برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، رتبه درگرایش است یا رتبة کل در کد رشتة امتحانی؟

منظور، رتبة کل در کد رشتة امتحانی است.

آیا برای رتبه‌های آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز امتیاز در نظر گرفته شده است؟

برای سال‌های اخیر که آزمون ورود به دانشگاه آزاد اسلامی، با سایر دانشگاه‌ها مشترک است، طبعاً یک رتبة کل برای فرد در آزمون اعلام می‌شود که همان، ملاک امتیازدهی است؛ اما برای سال‌های گذشته که آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت مجزا برگزار می‌شد، امتیازی برای رتبه‌های برتر آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

چرا برای کسب رتبة اول در بین هم‌ورودی‌ها امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

امتیاز در نظرگرفته‌شده برای میانگین کل دروس گذرانده که با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان، همسان‌سازی نیز می‌شود، نشان‌دهندة میزان توان‌مندی آموزشی دانشجو به صورت مستقل است؛ در حالی که رتبة دانشجو در بین هم‌دوره‌های خود، وابسته به میزان توان‌مندی هم‌دوره‌های دانشجو نیز هست. ضمناً لحاظ امتیاز برای کسب رتبة اول، در کنار لحاظ امتیاز برای میانگین کل تحصیلی، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای یک فعالیت است. از این رو امتیاز در‌نظرگرفته‌‌شده برای میانگین آموزشی، برای این موضوع کفایت می‌کند.

 

آیا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیردولتی (غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی) امکان ثبت درخواست را دارند؟

تمام دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور (اعم از دولتی و غیردولتی) امکان ثبت درخواست را دارند و در صورت برگزیده‌شدن، از تسهیلات آن بهره‌مند می‌شوند.

حد نصاب امتیاز پرونده­ چه میزان است؟

شرط لازم برای بررسی پرونده در کارگروه، کسب حداقل 350 امتیاز از مجموع فعالیت­های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی مندرج در جدول پیوست این شیوه­ نامه است.

برای کدام کتاب­ها امتیاز در نظر گرفته خواهد شد؟

امتیاز کتاب­ها برای کتاب­های علمی مرتبط با تخصص متقاضی لحاظ می ­شود و برای کتاب­هایی با موضوعات مجموعه پرسش­ها، آزمون­ها، حل­المسائل و نظایر آنها امتیازی در نظر گرفته نمی­شود.

فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان چگونه تعیین می­ شود؟

تعیین فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان با معاونت سرآمدان و نخبگان است. یکی از مصداق­ های تایید انتشارات، وجود رویه داوری و ارزیابی مفاد کتاب تالیفی یا ترجمه­ای در آن انتشارات است.

چگونه می‌توان از رتبه (Q) نشریه‌های بین‌المللی مطلع شد؟

با مراجعه به نشانی اینترنتی (www.scimagojr.com) می‌توان از رتبة نشریه‌ها در هر شاخة علمی مطلع شد.

آیا ارائه مقاله در کنفرانس­های ملی و بین ­المللی دارای امتیاز می­باشد؟

بله، به شرط ارائه به صورت سخنرانی یا پوستر، مورد بررسی و امتیازآوری می­باشد.

امتیاز هر مقاله چگونه محاسبه می‌شود؟

امتیاز هر مقاله با توجه به جایگاه فرد و تعداد نویسندگان آن، بر اساس مفاد آیین‌نامة ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی (مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) (https://hohm.msrt.ir/fa) محاسبه می‌شود.

آیا سال انتشار مقاله، در امتیاز آن اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

آیا در بررسی پرونده، همه مقالات بررسی و امتیاز آن‌ها محاسبه خواهد شد؟

در مجموع امتیاز مقالات، صرفاً امتیاز ده مقاله که بیشترین امتیازات را برای دانش‌آموخته دارند، در نظر گرفته می‌شود.

آیا برای طرح‌های پژوهشی که در حال اجرا هستند، امتیازی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر، صرفاً برای طرح‌های پژوهشی که به‌طور کامل یا مرحله­ای از آن خاتمه‌یافته باشد، امتیاز درنظر گرفته می‌شود.

آیا تاریخ دانش‌آموختگی فرد در امتیاز‌های وی اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی، با توجه به فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

منظور از «سایر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی» در جدول، کدام فعالیت‌ها است؟

مواردی همچون کسب جوایز معتبر بین‌المللی، همکاری با نهادهای ملی و استانی در راستای رشد و پیشرفت کشور و موارد نظیر آن‌ها که به دلیل عمومیت نداشتن، در جدول لحاظ نشده است و امتیاز آن برای متقاضی، با تشخیص کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان تعیین می‌شود.

امتیاز سایر فعالیت­ها (ردیف آخر جدول امتیازدهی شیوه‌نامه) چگونه محاسبه می‌شود؟

متقاضی، فعالیت‌ مورد نظر خود را در قسمت مربوطه در سامانه بارگذاری می‌کند و بنیاد نخبگان استانی پس از بررسی فعالیت و در صورت داشتن شرایط امتیازدهی، موارد را به بنیاد ملی نخبگان ارجاع می‌دهد. بررسی و تأیید نهایی با کارگروه خواهد بود.

آیا امکان ویرایش اطلاعات پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استان و پیش از طرح پرونده در کارگروه وجود دارد؟

امکان ویرایش اطلاعات، پس از تایید کارشناس بنیاد نخبگان استانی وجود ندارد.

بررسی پرونده و انتخاب برگزیدگان به چه صورتی انجام می‌شود؟

بنیادهای نخبگان استانی، اطلاعات بارگذاری‌شده از سوی متقاضیان را بررسی و راستی‌آزمایی می‌کنند و سپس افراد مشمول، بر اساس شیوه­نامه در کارگروه شناسایی دانش­آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان مورد ارزیابی قرار می­گیرند و در صورت تایید در کارگروه، از طریق سامانه اطلاعاتی سینا به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود.

نواقص پرونده ­ها چگونه به متقاضیان اطلاع داده می ­شود و متقاضیان باید چه اقداماتی برای رفع نقص آنها انجام دهند؟

در زمان بررسی، نواقص پرونده از طریق کارپوشة متقاضی در سامانه اطلاعاتی سینا به وی اطلاع‌رسانی می‌شود و لازم است متقاضی در مهلت زمانی مذکور در پیام اعلام نقص، برای رفع نقص مربوطه اقدام و پرونده خود را برای بررسی مجدد با انتخاب بخش «تکمیل و ارسال اطلاعات» به بنیاد ملی نخبگان ارسال نماید؛ در غیر این صورت، پس از پایان مهلت تعیین‌شده چنانچه نقص پرونده اساسی باشد، درخواست متقاضی مختوم و در صورتی که نقص غیراساسی باشد، امتیاز موارد رفع نقص نشده لحاظ نخواهد شد.

پس از برگزیدگی در کارگروه، ادامه فرایند تا اعطای تسهیلات شیوه­نامه بر چه اساس خواهد بود؟

در صورت تأیید پیشنهاده پژوهشی توسط داور، تعیین ناظر علمی طرح توسط معاونت سرآمدان و نخبگان و همچنین تایید کلیه مدارک بارگذاری شده، بنیاد نخبگان استانی تفاهم‌نامه‌ای را با مؤسسة پذیرنده و نهاد حامی برای اجرای این شیوه‌نامه در خصوص حمایت از پژوهشگر منعقد می‌کند.

آیا همه متقاضیانی که حد نصاب مذکور در شیوه‌نامه را کسب می‌کنند، مشمول تسهیلات این طرح می‌شوند؟

خیر؛ تسهیلات این شیوه­نامه صرفا مشمول افرادی است که پس از برگزیدگی در کارگروه و طی سایر مراحل، به مرحله انعقاد تفاهم­نامه رسیده باشند.

اگر متقاضی عضو بنیاد ملی نخبگان باشد، برای بهره ­مندی از تسهیلات این شیوه­نامه نیاز به ارسال درخواست دارد؟ و یا افرادی که مشمول این شیوه ­نامه شده ­اند، عضو بنیاد ملی نخبگان محسوب می­شوند؟

بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد؛ بلکه به عنوان نهادی حاکمیتی در زمینة سیاست‌گذاری برای شناسایی و توانمندسازی مستعدان و به‌کارگیری و الگوسازی نخبگان در جامعه و زمینه‌سازی برای جذب و اثرگذاری آنان فعالیت می‌کند. بنابراین اصالتاً هیچ دانشجویی/ دانش‌آموخته‌ای عضو بنیاد ملی نخبگان نیست و متقاضیان بر اساس مقررات و معیارهای بنیاد ملی نخبگان، برگزیده و مشمول پشتیبانی‌های آن خواهند شد.

آیا بنیاد ملی نخبگان برای افرادی که از تسهیلات این شیوه­نامه بهره‌مند شده‌اند، گواهی بهره‌مندی از تسهیلات صادر می‌کند؟

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است. تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به واسطه سوابق فعالیت­های هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و سایر فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می­شود. از این‌رو برگزیدگی در بنیاد ملی نخبگان افتخار جدیدی محسوب نمی­ شود که لازم باشد برای آن گواهی یا معرفی نامه به برگزیدگان اعطا گردد و برگزیدگان صرفاً از تسهیلات مربوط به این شیوه­نامه بهره ­مند خواهند شد. در مورد برگزیدگان طرح شهید دکتر چمران، در صورت اتمام دوره پسادکتری در یک مؤسسه علمی مطابق با ضوابط مؤسسه، گواهی برای برگزیده از طرف مؤسسه میزبان صادر می‌شود.

مشمولان طرح شهید دکتر چمران چگونه می‌توانند از تسهیلات مندرج در بندهای «ج» تا «ز» ماده 3 شیوه‌نامه بهره‌مند شوند؟

پس از انعقاد تفاهم­نامه و شروع به دوره، پژوهشگر می‌تواند به منظور بهره­مندی از سایر تسهیلات مندرج در شیوه ­نامه درخواست‌ خود را از طریق سامانه اطلاعاتی سینا ارسال ‌کند تا در صورت تأیید بنیاد ملی نخبگان، تسهیلات به وی پرداخت شود.

آیا امکان تمدید دوره پسادکتری و بهره ­مندی از تسهیلات شیوه ­نامه وجود دارد؟

خیر. مطابق تبصره قید شده در تفاهم ­نامه، مدت زمان پشتیبانی از پژوهشگر 12 ماه است که در صورت عدم انجام کامل تعهدات، به منظور تسویه حساب کامل تفاهم ­نامه، صرفا به مدت حداکثر 6 ماه قابل تمدید است.

در طرح شهید دکتر چمران، استاد میزبان، هم زمان چه تعداد پژوهشگر پسادکتری می‌تواند داشته باشد؟

حداکثر یک نفر.

شرایط استاد میزبان انتخابی دوره پسادکتری چیست؟

الف. یکی از اعضای هیئت علمی موسسه علمی پذیرنده باشد.

ب. دارای مرتبه علمی دانشیاری یا استادی باشد.

ج. دارای حسن شهرت پژوهشی باشد.

پژوهشگر چه تعهداتی در قبال بنیاد ملی نخبگان دارد؟

الف. انجام فعالیت­های پژوهشی به صورت تمام وقت در موسسه علمی پذیرنده و زیر نظر استاد میزبان در چارچوب مقررات موسسه علمی پذیرنده بر روی پیشنهاده پژوهشی تایید شده؛

ب. بارگذاری گزارش فعالیت­های انجام شده در خصوص پیشرفت دوره، پس از تأیید «استاد میزبان» و «موسسه علمی پذیرنده» در سامانه اطلاعاتی سینا. ادامة اعطای تسهیلات، منوط به تأیید این گزارش‌ها توسط «ناظر علمی طرح» است.

ج. در صورت انصراف پژوهشگر از دوره پسادکتری، لازم است پژوهشگر این موضوع را در اسرع وقت به موسسه علمی پذیرنده و بنیاد ملی نخبگان استان مربوطه اطلاع دهد تا پرداخت تسهیلات به وی متوقف شود. همچنین پژوهشگر موظف است اضافه پرداخت انجام شده را به بنیاد ملی نخبگان عودت نماید.

د. در پایان دورة پسادکتری، پژوهشگر می­بایست گزارش‌کامل دوره و بروندادهای آن (اعم از کتاب، مقاله، گزارش و امثال آن‌ها) را پس از تأیید استاد میزبان در سامانه اطلاعاتی سینا بارگذاری کند.

 آیا شاغلین امکان ثبت درخواست در خصوص این شیوه ­نامه را دارند؟

پژوهشگر برای بهره‌مندی از تسهیلات این شیوه‌نامه، نباید در طول دورة پسادکتری، هیچ‌گونه اشتغال دیگری (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، پروژه­ای، پژوهشی یا شرکتی با هیچ یک از دستگاه‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی) داشته باشد.

ارائه اطلاعات خلاف واقع، چه پیامدهایی برای متقاضی در پی دارد؟

چنانچه در هر مرحله از بررسی‌ها مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کرده است، علاوه بر محرومیت از تسهیلات این شیوه‌نامه، از سایر تسهیلات و حمایت‌های بنیاد محروم و عدم صداقت وی، به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود و حق پیگیری موضوع به صورت حقوقی نیز برای بنیاد محفوظ خواهد بود.

امکان انصراف از درخواست در هر محله وجود دارد؟

پیش از انعقاد تفاهم­نامه، با اعلام درخواست کتبی از طریق سامانه اطلاعاتی سینا خطاب به معاونت سرآمدان و نخبگان امکان­پذیر است. پس از عقد تفاهم­نامه، مطابق با مفاد و ضوابط مربوطه، در صورت قطع همکاری پژوهشگر پیش از موعد مقرر، پرداخت حق ­الزحمه به وی متوقف شده و پژوهشگر موظف به عودت اضافه­ پرداخت است.

آیا مشمولین نظام وظیفه می­توانند برای این شیوه­نامه درخواست ثبت کنند؟

متقاضیان پس از اتمام دوره سربازی و داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه، قادر به ثبت درخواست در طرح مذکور می­باشند.

آیا برگزیدگان این شیوه­نامه می­توانند به طور همزمان از تسهیلات پسادکتری سایر سازمان­ها به ویژه بنیاد ملی علم ایران نیز استفاده کنند؟

خیر.

چنانچه متقاضی، یک بار درخواست استفاده از تسهیلات را در سامانه بارگذاری کند و مردود اعلام شود، آیا امکان ارسال درخواست مجدد وجود دارد؟

چنانچه متقاضی مردود اعلام شود، در صورت ارتقای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود و همچنین در صورت لزوم اصلاح طرح پیشنهادی ارائه شده، می‌تواند پس از گذشت دست‌کم دو ماه از اعلام نتیجه، درخواست مجدد خود را برای بهره‌مندی از تسهیلات این طرح در سامانه ثبت نماید.

طرح پسادکتری با میزبانی استاد برگزیده جایزه علامه طباطبایی چیست؟

یکی از تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان به اساتید شامخ و برگزیده جایزه علامه ­طباطبایی اعطا می‌کند این است که استاد برگزیده می‌تواند میزبان دانش ­آموختگانی برای گذراندن دوره پسادکتری باشد. برگزیدگان طرح پسادکتری شهید‌چمران می‌توانند از میان اساتید شامخ برنده جایزه علامه ­طباطبایی، استاد میزبان خود را انتخاب نمایند. در صورت موافقت استاد شامخ و معرفی ایشان به بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگر می‌تواند با حمایت کامل از جانب بنیاد دوره پسادکتری خود را شروع کند. در این صورت بنیاد ملی نخبگان، ماهانه حق‌الزحمه‌ای معادل 110 درصد حقوق استادیار پایه یک در سال را به محقق پرداخت می‌کند.

آیا فرد می‌تواند هم‌زمان با ثبت درخواست برای تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)، برای تسهیلات جذب در مؤسسه‌های علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) و تسهیلات جذب در دستگاه ­های اجرایی نیز اقدام کند؟

بله.

آیا برگزیدگان این شیوه ­نامه می­ توانند از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری) بهره­مند شوند؟

شناسایی، برگزیدگی و بهره­مندی از تسهیلات جذب در موسسات علمی (طرح شهید دکتر شهریاری)، مطابق با شیوه ­نامه مربوطه و بر اساس آخرین مدرک تحصیلی، امتیاز حاصل از فعالیت‌های نخبگانی و تأیید کارگروه تخصصی مربوطه انجام می‌شود. متقاضیان در صورت کسب حداقل امتیاز لازم و احراز سایر شرایط، از مزایای این تسهیل بهره‌مند می‌گردند. 

***

برای دریافت فایل پرسشگان شیوه‌نامه بهره‌مندی‌دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی از تسهیلات‌ دوره پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران) اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 170569
کلمات کلیدی
مدیر اردبیل
خبرنگار

مدیر اردبیل